Beats za 3,2 miliardy: Co z toho bude Apple mít?

Apple prý koupí Beats za více než tři miliardy dolarů. Na první pohled je to za špatně hrající sluchátka velká částka, ve finále se však může jednat úplně o něco jiného.

Od minulého týdne se šušká o další velké akvizici v Sillicon Valley. Apple prý má zájem o výrobce sluchátek Beats. Podle všeho za něj hodlá zaplatit 3,2 miliardy dolarů. Vedle posledních nákupů Facebooku to nevypadá jako velké číslo, Apple navíc v současné době disponuje hotovostí přes 150 miliard dolarů. I přesto se však bude v případě dokončení koupě jednat o největší investici do cizí společnosti Applu vůbec. Až dosud nejvíc zaplatil za Next – 429 milionů. Kam však Apple touto investicí míří a co vše získá?

Beats Music

Apple spustil minulý rok službu iTunes Radio, kterou zareagoval na raketový růst streamovacích služeb typu Pandora. Zdarma umožňuje přehrávání rádia podle žánru nebo zadaného umělce s reklamami, s předplatným bez reklam. Mnoho odborníků se však shoduje na tom, že Pandora či iTunes Radio jsou pouze přechodovou fází, než se naplno prosadí další model distribuce – předplatné s možností streamu celých alb. Že u uživatelů tento způsob distribuce hudby funguje, potvrzuje Spotify či Rdio. Došlo tedy i Applu, že do tohoto vlaku musí naskočit?

Apple měl možnost v roce 2009 podruhé změnit hudební trh. Poté co jej přetransformoval s iTunes, kterým naučil uživatele nakupovat hudbu online a platit za písničky jednodolarové sumy si koupil službu Lala. Jednalo se o předchůdce dnešních úspěšných platforem, ke kterým se zařadil i Google s Music All Access. Apple však tuto službu pohřbil a její technologie využil k iTunes Match. Služba, která umožňuje přistupovat k zakoupené hudbě z cloudu se však příliš neprosadila. A naneštěstí pro Apple, podobně dopadlo i iTunes Radio, které nenabízelo nic víc než dosud nejpopulárnější Pandora.

webp2.png
Webový přehrávač Beats Music

Nabízejí se tedy otázky, proč se Apple chystá vsadit právě na Beats. Ten streamovací službu provozuje od ledna letošního roku. Březnové spekulace hovořili o hranici dvou set tisíc předplatitelů, kterou Beats Music pokořilo. Nyní se však objevila nová čísla, která tak optimistická nejsou. Podle nahrávacích společností si Beats Music zaplatilo přibližně 110 000 uživatelů. Beats má přitom exkluzivní dohodu s operátorem AT&T, který zařazuje Beats Music na faktury za telefonní služby a hlavně nabízí měsíční zkušební dobu. Ve skutečnosti tedy může být počet platících uživatelů pod hranicí sta tisíc.

royalties1.jpg
Beats Music vygeneruje 0,000126 dolarů za přehrání skladby

Proč si tedy Apple nekoupí třeba Spotify, které po celém světě používá přes 24 milionů uživatelů? Prvním zádrhelem může být neziskovost Spotify. Za rok 2012 totiž skončilo 79 milionů dolarů v mínusu a s největší pravděpodobností ani výsledky minulého roku nebudou lepší. Příjmy přitom rostou stále rychlejším tempem, za rok 2012 činily 577 milionů dolarů. Celých 70 % však Spotify vyplácí hudebním vydavatelům. Pokud tedy uživatel zaplatí měsíčně za předplatné 10 dolarů, 7 pokračuje dál k vydavatelům. Pokud se k tomu přičtou provozní náklady a především nákupy práv, ztrátovost streamovacích služeb není zas takovým překvapením.

Výsledkem je, že Spotify vyplácí vydavatelům 0,006-0,0084 dolarů za jedno přehrání skladby. V případě Beats Music je to však 0,000126 dolarů za přehrání – tedy řádově menší částka.

Steve Jobs se zuby nehty držel standardního modelu, kdy si zákazník album či skladbu opravdu kupuje a předplatnému se bránil. Průzkumy však hovoří jasně – mezi lety 2012 a 2013 poprvé klesly příjmy ze stahování hudby, kde hraje Apple jasný prim. iTunes drželo v roce 2013 podíl 63 % trhu. Služby poskytující hudbu za předplatné však ve stejném období rekordně rostly. Příjmy se zvýšily o 51,3 % na 1,1 miliardy dolarů. A i když se jedná o třetinu toho, co vygenerovalo stahování hudby, dá se čekat, že letošní rok bude opět rekordní a rozdíl mezi stahováním a streamováním hudby se bude smazávat.

Statista-Infographic_2038_global-music-revenue-by-category-.jpg
Prodej fyzických nosišů vs. stahování hudby vs. streamování (zdroj: statista.com)

Applu tedy nezbývá nic jiného, než se zaměřit na tento segment. Opravdu je však Beats Music hlavní položkou na nákupním seznamu Tima Cooka?

Jimmy Iovine

Raper s pseudonymem Dr. Dre založil Beats v roce 2008. Hlavní roli však nehrál, spoluzakladatelem totiž byl Jimmy Iovine – jedna z předních postav nahrávacího průmyslu a také majitel nahrávací společnosti Universal Music Group. Společně se známým umělcem se jim podařilo vybudovat značku, která se svým způsobem Applu velice podobá. I oni totiž dokázali změnit přemýšlení uživatelů a vybudovat si svůj vlastní trh. Před rokem 2008 si náhlavní sluchátka vzal na ulici málokdo, pokud však nyní potkáte ve Spojených státech teenagera vychutnávající si hudbu, pravděpodobně se nebude jednat o špunty ani pecky.

SG2011-DrDre-Jimmy.jpg
Dr. Dre a Jimmy Iovine - zakladatelé Beats

Beats nikdy neplatily za Hi-Fi značku, která nabízí nejkvalitnější hudební zážitek. Propracovaný marketing Iovina a Dr. Dre, který cílí na mladší uživatele, má ale obrovský dopad. Následující graf to dobře potvrzuje – nejoblíbenější značkou sluchátek mezi náctiletými uživateli je Beats následován Applem.

Statista-Infographic_2227_preferred-headphone-brands-among-us-teens-.jpg
Beats a Apple - nejoblíbenější sluchátka u amerických teenagerů (zdroj: statista.com)

Jimmy Iovine byl také jedním z prvních, kteří pohřbili standardní distribuci hudby. Dobře se znal s Jobsem a často jej měl přesvědčovat o tom, že se trh s hudbou velmi rychle změní. Pokud tedy dojde k převzetí Beats Applem, očekává se Iovinovo připojení k nejvyššímu vedení. Dokonce se spekuluje o tom, že by měl převzít a výrazně přepracovat kompletní hudební segment v Applu.

V rozjezdu nové streamovací služby tedy může pomoci jak jméno Applu, tak zkušenosti a postavení Iovina v nahrávacím průmyslu. Kromě toho, že spoluvlastní Universal Music Group má výsostné postavení i díky minulým úspěchům. Jeho zásluhou mohly vyrůst hvězdy jako Lady Gaga, Eminem nebo U2. A právě s U2 také spolupracovat třeba na speciální edici iPodu.

I Dr. Dre by se měl do Applu připojit a rozšířit marketingový tým. I on měl k Jobsovi a Applu velice blízko. Spolupracovali na marketingu iPodu a mimo jiné se již objevil na jedné z keynote Applu. Pokud se tedy ukáže na letošním WWDC, nebude to jeho jablečná premiéra.

Sluchátka nakonec?

Ať už jde Applu o startující službu Beats Music nebo Jimmyho Iovina, stále jsou zde sluchátka, která celosvětově patří k nejprodávanějším. Beats má totiž 64% podíl na trhu se sluchátky vyšší třídy. A není se tedy čemu divit, že jejich prodej vygeneruje ročně sumu přes miliardu dolarů. V tomto kontextu se už nemusí částka 3,2 miliardy zdát tak vysoká.

Pravděpodobně se nedočkáme toho, že by Apple zrušil značku Beats a sluchátka začal prodávat s nakousnutým jablkem. Stejně tak asi neuvidíme červené béčko na iPhonu jak tomu bylo při spolupráci Beats a HTC. Je však velmi pravděpodobné, že by Apple využil Beats pro výrobu nových sluchátek k iPodům a iPhonům.

Už iOS 8 by totiž měl být ještě víc zaměřený na kvalitnější přehrávání hudby. Naučit by se měl přehrávat 24bitové skladby s frekvencí vyšší než 48 kHZ. S tím souvisí i spekulace o nové specifikaci Lightning konektoru, která má zajistit kvalitnější přenos do připojených reproduktorů.

Jak je vidět, Apple a Beats k sobě mají díky různým vazbám blíž než by se mohlo zdát. Finální dohoda a oficiální potvrzení by mělo přijít ještě v průběhu května. A až další měsíce ukáží, co opravdu stojí za největší investicí Applu do nákupu cizí společnosti.

Diskuze (62) Další článek: Český rozhlas spustil Radiotéku. V akci nabízí audioknihy zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,