Cisco šlape do televizního byznysu. Za 5 miliard dolarů kupuje NDS

Rovných 5 miliard dolarů v hotovosti zaplatí síťový gigant Cisco Systems za původem izraelskou společnost NDS Group, díky které by firma chtěla hlouběji proniknout do byznysu nové generace televizního vysílání a způsobu distribuce videa. Cisco tak zcela vyvrátilo nedávné spekulace o tom, že by skončilo s byznysem televizních set-top-boxů.

Spekulace o možném ukončení výroby televizních „krabiček“ se začaly objevovat v loňském roce, když Cisco prodalo asijskému Foxconnu továrnu na výrobu tohoto typu zařízení. Firma zároveň oznámila propouštění více než 6 tisíc zaměstnanců a začala zavírat některé divize. Výkonný šéf společnosti John Chambers však už tehdy jasně dementoval, že by se této oblasti trhu chtěl vzdát. „Byznys kolem set-top-boxů nás velice zajímá,“ řekl analytikům a novinářům.

Váš nový televizní obsah

Až nyní je jasné, co tím myslel. Technologie NDS rozšíří stávající produkt Cisca Videoscape. Ten se prodává provozovatelům televizních služeb a zajišťuje to, že diváci mohou během vysílání interagovat s vysílanými pořady a zobrazovanými reklamami. V průběhu pořadu tak například mohou posílat zprávy na Facebook nebo Twitter, chatovat s kamarády, prohlížet si aktuální sportovní statistiky a když se objeví reklama, je možné si přímo pomocí dálkového ovladače koupit inzerovaný produkt. Utracená suma se pak přičte k celkovému účtu za televizi. Přehrávaný pořad nebo sportovní utkání je možné kdykoliv pozastavit a plynuje na něj navázat na chytrém telefonu, počítači nebo tabletu.

NDS umí velice podobné věci a software prodává přímo kabelovým a satelitním providerům. „Připojením softwaru NDS zvýšíme možnosti nasazení Videoscape,“ píše firma v oficiálním prohlášení. „Cisco a NDS pomáhají uskutečňovat změny, které umožní poskytovatelům televizních služeb a mediálním společnostem novou a peníze generující zkušenost s videem,“ říká k uzavřenému obchodu výkonný předseda NDS Abe Peled.

Cisco se díky NDS dostane na komerčně slibné trhy. Zatímco s Videoscape se firmě daří především ve Spojených státech, teritoriem NDS je Čína a Indie. Z velkých společností software NDS používá například americká kabelová společnost DirecTV, britská BSkyB nebo Sky Italia. Budoucnost televizního vysílání by měla vypadat podobně, jako to ukazují produkty Videoscape a NDS a pro Cisco se tak otevírá velice lukrativní pole působnosti.

Tyto produkty jsou navíc úzce spojeny s jádrem podnikání Cisca – sítěmi. Komunikace s diváky v reálném čase je datově náročná záležitost, a čím více poskytovatelů televizního obsahu na nový model fungování přejde, tím větší prostor se otevírá pro prodej síťových komponent. Především hardwarová firma se tímto zároveň posouvá více do oblasti softwaru. Na samotných set-top-boxech je sice marže 30 procent (Cisco je u sítí zvyklé na 60 procent), ale to by měly dohnat právě nové služby.

Společnost NDS funguje už od roku 1988. O čtyři roky později jí koupil mediální obr News Corp. Ruperta Murdocha, který jí v roce 1999 dovedl na burzu. Deset let nato se News Corp. spojil s investiční skupinou Permira, aby NDS společně z burzy stáhli za výkupní cenu 3,7 miliardy dolarů. Permira až doposud vlastnila většinový 51procentní podíl, News Corp. zbytek. Příjmy NDS za poslední rok jsou odhadovány na 1 miliardu dolarů.

Obchod schválilo vedení obou společností a dokončen by měl být v druhé polovině tohoto roku. Do Cisca z NDS přejde kolem 5 tisíc zaměstnanců a současný výkonný předseda Abe Peled se stane viceprezidentem a strategickým šéfem divize Video & Collaboration Group. Pro Cisco je v oblasti videa tento obchod největší od koupě firmy Scientific-Atlanta vyrábějící set-top-boxy. Společnost za ní v roce 2005 zaplatila 6,9 miliardy dolarů.

Témata článku: Byznys, Cisco Systems

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • JFox 18. 3. 2012 21:44:49
    Tak tohle je pro talk-fusionisty jak dělaný, maj zase argument tak na 5...
Určitě si přečtěte