Do miliardových big data projektů EU promluví i české firmy a univerzity

Evropská unie chce společně s významnými evropskými firmami v letech 2016 až 2020 investovat 2,5 miliardy eur na podporu rozvoje oblasti velkých dat. Děje se tak v rámci projektu Horizon 2020 a EU si od toho slibuje vytvoření nových pracovních míst a další příspěvek do moderní digitální ekonomiky. Roli v tom sehrají také české subjekty.

Jeden velký výzkumný projekt bude koordinovat brněnská společnost Phonexia, která se už delší dobu zabývá vývojem technologií pro rozpoznávání řeči a mezi zákazníky má například americké tajné služby. Produktů v této oblasti rozvíjí několik.

„Koordinujeme projekt nazvaný Big Speech Data Analytics for Contact Centers,“ vysvětluje výkonný ředitel Phonexie Petr Schwarz. Ten lze v Horizonu 2020 najít pod kódovým označením BISON. Jeho cílem je získávat a analyzovat informace z obrovského množství dat v oblasti kontaktních center.

Za přispění VUT

Jde tedy o oblast, ve které se brněnský podnik cítí jako doma. Hlasové informace sbírané call centry jsou ona bájná big data, se kterými Phonexia umí pracovat. „V projektu budou aplikovány a rozvíjeny řečové technologie na identifikaci jazyka, přepis řeči, detekci témat a emocí, analýzu metadat a podobně. Předpokládá se pokrytí asi 15 evropských jazyků,“ doplňuje Schwarz.

 

V projektu budou rozvíjeny řečové technologie na identifikaci jazyků, přepis řeči či analýzu témat a emocí.

 

Phonexia bude jako koordinátor projektu spolupracovat také s Vysokým učením technickým v Brně. Tamní akademici se analýze hlasu již delší dobu věnují, využívají při tom vlastní výkonný počítačový cluster. Phonexia vznikla právě vyčleněním z výzkumných aktivit VUT, stejně jako podobný podnik ReplayWell, o kterém jsme dříve psali.

Vedle Brňanů se do evropského programu zapojují také španělská Telefónica, společnosti Atento, MyForce a Ebos Luxembourg a univerzita v Boloni (University of Bologna). „Pokud všichni partneři dodají Evropské komisi podklady, projekt se rozběhne k prvnímu lednu příštího roku,“ říká Petr Schwarz.

Analýza hlasu je poměrně hodně veliký trh. Jenom v kontaktních centrech jsou na starém kontinentu zaměstnána dvě procenta lidí. „Tyto systémy navíc mají daleko širší uplatnění přesahující pouhá kontaktní centra. Jde například o banky, telekomunikační operátory, video servery, sdělovací prostředky, zprostředkovatele reklamy, oblast výuky a další,“ dodává Schwarz.

Váš názor Další článek: 15 vychytávek, které chceme v příštím Windows

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,