Facebook znovu na nákupech. A zřejmě ne naposledy

Facebook se pár týdnů po převzetí Instagramu opět vydal na nákupy a opět získal firmu, která má co dočinění s mobilními službami. Za nespecifikovanou částku si koupil společnost Glancee stojící za stejnojmennou geolokační službou. Z posledních údajů, které největší sociální síť zveřejnila v rámci IPO roadshow uspořádané před brzkým vstupem na burzu, navíc vyplývá, že Zuckerberg má v plánu v oblasti mobilních technologií investovat mnohem více.

„Očekávejte, že v oblasti mobilních služeb budeme masivně investovat, i když monetizace je prozatím nejistá a zabere čas,“ říká finanční šéf Facebooku David Ebersman. Zároveň dodal, že společnost je aktuálně ve velké investiční fázi, která nezahrnuje pouze akvizice, ale také investice do nových zaměstnanců a datových center, což je ostatně důvod toho, proč firma vykázala menší zisk. Jak velké investice do mobilních technologií očekávat však není jasné. Mark Zuckerberg už se při koupi Instagramu nechal slyšet, že s podobně velkými miliardovými projekty nepočítá.

Rostoucí základna mobilních uživatelů

Facebook je ve fázi, kdy veliká část jeho uživatelů začíná služby využívat skrze mobilní zařízení. Zatímco přes klasický webový prohlížeč firma umí každého uživatele zpeněžit, průměrné z každého získá přes 4 dolary, z mobilních aplikací mu to prozatím nejde. Vymyslet obchodní model, který by v této oblasti fungoval, bude pro Facebook do budoucna velice důležité. Podrobněji o tom v samostatném komentáři.

Zuckerberg ale nejenom, že mobilní aplikace neumí zpeněžit, ale zároveň v jejich tvorbě není nikterak inovativní. Zabudované procesy jsou často zdlouhavé, stejně jako načítání a celkové ovládání. S tím, jak se ovšem přelévá část uživatelů právě sem, je nutné mít tyto služby jednoduché. Proto z klasické mobilní aplikace vyčlenil samostatné programy pro chat a nahrávání fotografií. A proto si Facebook koupil Instagram a proto potřebuje dále nakupovat startupy, které si s mobily umí poradit lépe.

Tímto příkladem je právě Glancee. Jde o službu, která je s Facebookem přímo spojená. Běží na pozadí v chytrém telefonu a určuje vaší aktuální polohu. Ostatní uživatelé pak mohou vidět, zda jste v jejich dosahu. Funguje i na základě osobních údajů z Facebooku. Pokud jste například v kavárně, Glancee vám ukáže, že ve vaší blízkosti sedí uživatel s podobnými zájmy, jaké máte vy. Podobné funkce nabízí také aplikace Highlight.

Facebooku o samotnou aplikaci nejde. Stejně jako v případě Gowally jí ukončil a stáhl z AppStore. Jde především o akvizici osmičlenného týmu a samozřejmě technologií, které bude možné implementovat do současných a vznikajících projektů. „Jsme velice nadšení, že nás Facebook koupil a že se připojujeme k jeho týmu v Menlo Parku, kde budeme pracovat na produktech pro více než 900 milionů lidí,“ uvádí jeden ze zakladatelů Glancee ve svém prohlášení. Glancee fungovalo od roku 2010.

Samotné tvůrce zabití aplikace nejspíše nemusí příliš mrzet, podle AppData službu denně aktivně využívalo pouze kolem 3 tisíc lidí. Facebook zajímavou technologii bude moci využít na více frontách. Geolokační služby ostatně mohou být klíč k monetizaci mobilních uživatelů. A mimo to je možné dostat se pouze z digitální sociální sítě také přímo do fyzických světů jednotlivých uživatelů. Proto si Zuckerbergův tým stále hraje s Facebook Places a technologiemi od ukončené Gowally.

Diskuze (5) Další článek: Další velká akvizice. LinkedIn koupil za 119 milionů dolarů SlideShare

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,