Máme za sebou hlavní keynote letošního I/O. Google představil Android M, bude chtít ovládnout domácnost a IoT a jeho papírový Cardboard není jen hračka za pár dolarů.
První a hlavní keynote letošní vývojářské konference I/O je za námi. Jestli jste čekali nějaký nový zázračný gadget, usnuli jste nudou. Jestli jste čekali na překvapení a pravidelně čtete Živě.cz, začali jste klimbat už v první třetině, protože se (zatím) splnila většina z toho, co jsme předvídali. Ten zbytek Google možná představí dnes večer.
Podívejte se na záznam úvodní přednášky
Abych načerpal tu správnou atmosféru, ani letos jsem si nenechal ujít společné sledování úvodní keynote – I/O Extended, které se opět konalo v několika českých městech. V brněnském Impact Hubu se nás sešlo několik desítek a každý příchozí dostal nejen tradiční tričko, ale také papírový Cardboard, který nakonec bude takovým dvojsmyslným symbolem letošního I/O.
Kdo přišel na I/O Extended, dostal tričko a Cardboard
Ale pěkně popořadě. Úvod patřil už tradičnímu vychloubání, takže to zkrátím. Ano, Android je už opravdu všude, a když vylezete na půdu a otevřete první zaprášenou krabici, nejspíše na něj narazíte i tam. Mnohem zajímavější je pohled na jeho novou verzi M.
M
Google na I/O stejně jako loni představil Android (M) Developer Preview, přičemž ta finální dorazí později společně s novým telefonem Nexus. Teprve tehdy také dostane Android M své finální kódové označení. Snad to bude Marshmallow, možná Milkshake, třeba Macaron, Mars nebo snad Milky-Way? To je ale úplně jedno, podstatné jsou novinky.
Android a Chrome OS napříč form-faktory
Android M nejspíše nepřinese žádné revoluční proměny GUI – proč by to také Google dělal, když teprve loni představil svůj designový jazyk Material. Namísto toho se soustředil na vyšší bezpečnost, delší výdrž baterie a hromadu drobných vylepšení. Patří mezi ně třeba lepší práce s právy aplikace. V komentářích na Play Storu se často objevují dotazy, proč má aplikace na úpravu fotek práva ke čtení kontaktů. Nyní ji toto právo nemusíte udělit, ale ta další ano.
Pay – přítomnost Visa a Mastercard zní nadějně pro globální rozšíření
Jak jsme předvídali, do Androidu také zamíří nativní podpora čtečky otisku prstů a Google na I/O představil svůj nový mobilní platební systém Pay, který se nejspíše prolne s dosavadním Walletem. Pay opět začíná jako ryze americký systém. Optikou českého uživatele to trošku připomíná proměnu telefonní služby Voice v Hangouts, aniž by se v plné síle kdy dostala i k nám, nezbývá tedy než doufat, že Pay k nám nakonec přeci jen zamíří. Mělo by to smysl, český a slovenský trh totiž podle karetních společností Visa a Mastercard patří k těm relativně největším, co se bezkontaktních plateb týče. NFC karty dnes u nás přijímá prakticky každý karetní platební terminál.
Lepší práce se spotřebou třeba během noci – sníží se počet synchronizací a operací na pozadí
Nižší spotřebě má zase pomocí využití dat z akcelerometru/gyroskopu. Když se telefon nebude delší dobu pohybovat, Android usoudí, že někde leží a zrovna jej aktivně nepoužíváte. V takovém případě může utlumit některé služby a ještě o něco snížit spotřebu než v klasickém pohotovostním režimu.
Now on Tap a získání kontextových informací o podniku Evvia, který je předmětem diskuze v aplikaci
Zmínku si zaslouží i vylepšený asistent Now, který bude dostupný i v aplikacích a na vyžádání. Když vám dorazí e-mail třeba se zmínkou o filmu, můžete vyvolat Now on Tap a ten zjistí, co je to za film, nabídne přehrání traileru aj.
Android@Home je Brillo
Ve včerejší upoutávce jsme si přáli, aby se Google zase vrátil k internetu věcí a chytré domácnosti. Firma už v roce 2011 slibovala, že v rámci iniciativy Android@Home dostane svůj mobilní systém i do chytrých spotřebičů a letos se k této vizi opět vrací. Už to není Android@Home, ale projekt Brillo – odlehčený Android s minimálními nároky na výkon hardwaru, a komunikační protokol Weave, pomocí kterého by si měli jednotlivé prvky IoT předávat příkazy. Od chytré žárovky po lednici s čtyřjádrovým Atomem.
Protokol Weave pro komunikaci mezi jednotlivými prvky IoT je ostavený na JSON
Oproti Android@Home by se měli vývojáři dočkat skutečných hmatatelných ukázek systému a protokolu už letos na podzim.
Fotky
Dočkali jsme se také nového archivu pro vaše fotky a videa (která nechcete veřejně publikovat na YouTube). Google Photos (Fotky) je soukromé a bezplatné úložiště pro váš fotovideomateriál. Můžete zde uskladnit libovolné množství snímků s rozlišením do 16 megapixelů a videa do 1080p. Rozměrnější obsah se adekvátně zmenší. Pokud už dnes používáte na fotky Picasu/Google+, všechny fotky najdete i v nové službě.
Poté se na obsah vrhnou roboti, pokusí se jej indexovat podle EXIF (čas, poloha v GPS), ale i obsahu (automatické rozpoznávání osob a jejich katalogizace). Služba je dále vybavená jednoduchým editorem, nástroji pro tvorbu videa a různých koláží a nechybí sdílení napříč sociálními sítěmi.
Automaticky rozřazené fotografie podle obsahu, místa...
Jelikož Fotky primárně fungují jako soukromý archiv, postrádají veřejnou prezentační vrstvu – veřejný uživatelský profil. Tím je v tuto chvíli opět pouze profil na Google+, čili v tomto směru se služba od sociální sítě Googlu neodpoutala.
Fotky ale na druhou stranu můžete snadno sdílet na cizích sociálních sítích, případně si pro celé výběry můžete vygenerovat veřejný odkaz, a pak jej komukoliv předat.
Hledám psy ve své záplavě fotografií
Pokud roboti fotografie správně rozpoznají, docela dobře může posloužit i vyhledávač. Já sám mám dnes na Googlu tisíce fotografií, a když jsem zadal do vyhledávače slovíčko pes, skutečně se mi zobrazily snímky, na kterých byl (převážně) pes a to včetně ilustrací.
Editor
Fotky si zaslouží ještě hlubší průzkum. Takže prozatím jen doplním, že je správce k dispozici vedle webu ještě na Androidu a iOS.
Vývojáři především
Google I/O je pochopitelně především vývojářská konference, Google zde tedy stručně představil své vylepšené IDE pro Android – Android Studio 1.3, Cloud Test Lab pro testování aplikací napříč zařízeními skrze internet, Polymer 1.0, Play Services 7.5 a další technologie, které jsou již nad rámec tohoto shrnutí a najdete je na příslušných blozích pro vývojáře.
Cardboard, Jump a expedice
Závěr patřil experimentování s virtuální realitou. Google ale na rozdíl od Microsoftu nepředstavil žádné vlastní vysoce sofistikované zařízení ve stylu HoloLens, ale vrátil se ke své papírové hračce z loňského I/O – Cardboardu. V kosmeticky upravené podobě pro větší uhlopříčku jej dostali jak všichni přítomní v San Francisku, tak široká komunita těch, kteří dorazili na lokální večírky I/O Extended po celém světě včetně České republiky.
Cardboard + telefon s VR přehrávačem = levné řešení, jak otestovat VR technologii v masovém měřítku
Jistě, může to znít jako vtip – to opravdu hodlá Google konkurovat Oculusu a dalším jakousi papírovou skládačkou? Jenže ta skládačka stojí pár dolarů, mozkem je váš výkonný telefon se speciálními aplikacemi, a tak je to vlastně výhodné pro obě strany. Lidé dostanou laciný přístup k jednoduché VR a Google komunitu testerů, na kterých může zkoušet svoji technologii a to všechno bez toho, aniž by musel investovat miliony dolarů do sofistikovaného, dedikovaného a drahého hardwaru, se kterým to nakonec nemusí vůbec dopadnout dobře. Google s tím má čerstvou zkušenost – vzpomeňte si na jeho Glass.
Pokud by stejný osud potkal i softwarovou technologii za Cardboardem, způsobí to Googlu minimální škody. Pokud by ale naopak technologie uspěla, papírovou skládačku s mobilem uvnitř může časem nahradit úplně jiný a mnohem pokročilejší hardware s prvky z projektu Tango aj.
Nesmějme se tedy Googlu, jako jedinému se mu totiž podařilo za pár drobných dostat primitivní VR brýle k milionu uživatelů. To nemá Oculus, ani nikdo jiný v tomto segmentu.
Tento milion testerů googlí virtuální reality by nyní ráda firma ještě rozšířila, na I/O tedy představila Expeditions – školní synchronizované expedice, kdy si školáci nasadí Cardboard a učitel jim řízeně ukáže třeba Pražský hrad. Optikou školních nákladů se bude jednat o lacinou a dostupnou pomůcku. Ostatně představte si, že by měla škola kupovat třeba třicítku brýlí Oculus Rift. To je u většiny z nich naprosto nemyslitelné.
Aby se nabídka podobných expedic a vůbec VR obsahu co nejvíce rozšířila, Google jej začne ve větší míře publikovat skrze YouTube. Má mu k tomu posloužit i nový způsob snímání reality pomocí technologie Jump – systému šestnácti kamer a softwaru, který vše složí dohromady. Na Jumpu bude s Googlem spolupracovat GoPro a o prezentaci se opět postará YouTube.
Sada kamer GoPro tvoří VR kameru Jump
Cardboard byl nakonec i onou pověstnou tečkou za večerem. Na žádný nový hmatatelný produkt nezbylo místo. Jenže oním novým produktem je vlastně samotný Cardboard a skutečnost, že už to opravdu není jen hračka pro jednu konferenci, ale něco, s čím má Google ještě hlubší plány a co je tedy součástí nějaké komplexnější vize virtuální reality. Papírový Cardboard je samozřejmě jen pouhopouhý držák na telefon, ale jeho softwarová technologie má očividně mnohem větší ambice.
Pokud jste první keynote I/O sledovali také, jistě teď namítnete, že jsem zdaleka nezmínil vše. Ano, nezmínil, bylo toho totiž nakonec opravdu docela dost, a tak vás odkážu na náš textový a obrazový přepis v režii Karla Javůrka.