IBM jde po Oraclu a SAPu. Za 1,3 miliardy dolarů kupuje firmu Kenexa

IBM krátce po odkupu výrobce flash pamětí Texas Memory Systems oznámilo další významnou akvizici. Big Blue za 1,3 miliardy dolarů převezme veřejně obchodovatelnou společnost Kenexa Corporation, díky které chce posílit své softwarové produkty pro analýzu a práci s daty a sociálními sítěmi. IBM tímto krokem zároveň přihřívá aktuální cloudové boje, které vede se SAPem a Oraclem.

Kenexa vyvíjí cloudové nástroje určené pro tzv. HR management. Ty umožňují komplexní správu lidských zdrojů a zaměstnanců. Například je možné zjistit, jakého z uchazečů o zaměstnání je lepší zaměstnat, kteří lidé k sobě lépe zapadnou do týmu, jak ušetřit na provozu, vytvářet odbornou síť, plánovat veškeré HR procesy, propojovat zaměstnance s projekty, zajišťovat vzdělávání, zajišťovat analýzy a mnohé další. Firmám mají tyto aplikace zajistit to, aby se mohly starat o své zaměstnance.

Další kousek skládanky

IBM tento obchod zapadne do budované strategie práce s big data a sociálními sítěmi a pro firmu je to vysoce strategický oblast podnikání. Velká modrá od roku 2005 utratila za společnosti, jejichž nástroje umožňují dolovat a analyzovat data z různých zdrojů více než 14 miliard dolarů a v nastaveném trendu hodlá pokračovat. Firma chce za akvizice celkově mezi léty 2011 a 2015 utratit 20 miliard dolarů.

Trh se sociálními nástroji totiž výrazně roste. Například analýza skupiny Gartner předpovídá, že do roku 2016 bude mít velikost 6 miliard dolarů, což je podle výpočtů Forrester Research zhruba 60procentní nárůst oproti současnému stavu.

Velké IT společnosti se do oblasti sociálních, marketingových, obchodních a dalších aplikací přesouvají také z toho důvodu, že marketingová a obchodní oddělení mají v budoucnu utrácet za technologie více, než samotná IT oddělení. Správa kampaní, zaměstnanců a mnoha dalších aktivit se přesouvá do digitální podoby a k tomu jsou potřeba nástroje. Stejně tak je nutné neustále analyzovat a inteligentně sestavovat data ze sociálních sítí a dalších elektronických zdrojů tak, aby bylo možné sestavovat informace užitečné pro další byznys.

Samo IBM si nechalo vypracovat analýzu, podle které vidí až 57 procent výkonných šéfů společností nástroje pro sociální software jako jednu ze svých hlavních priorit. Více než 70 procent z nich pak provádí investice do nástrojů, které umožní analyzovat nestrukturovaná data.

Proti Oraclu a SAPu

Do tohoto druhu byznysu se tak kromě IBM hrnou také další značky, zejména SAP, Oracle, Salesforce.com, Google a relativně nově také Adobe. SAP, Oracle i Salesforce.com už letos koupili několik společností, které jim tuto strategii umožňují realizovat, a dokonce si pořídili konkurenty pro Kenexa. SAP si za 3,4 miliardy dolarů koupil SuccessFactors, Oracle za 1,9 miliardy Taleo a Salesforce.com získal Rypple. Kromě toho výrazně roste například společnost Workday, kterou vybudovali dřívější zaměstnanci PeopleSoft, jíž Oracle dříve násilně převzal. Workday se v současné době chystá na burzu.

Klepněte pro větší obrázek
IBM vidí v sociálním byznysu veliký potenciál a masivně do něj investuje. Na obrázku viceprezident softwarové divize Mike Rhodin.

IBM se stále více stává softwarovou společností a společností postavenou na službách s přidanou hodnotou. Firma se dříve na klasické podnikové aplikace prakticky vůbec nezaměřovala a spíše pracovala na databázích a podobných projektech. V posledních letech ale provedla několik akvizicí a stala se plnohodnotnou konkurencí pro tradiční značky jako SAP, Oracle a Microsoft.

To, že software hraje v IBM významnou roli, je ostatně vidět na finančních výsledcích za poslední rok, kdy společnost jenom v této oblasti vygenerovala příjmy ve výši 25 miliard dolarů. Například Oracle, který je považován především za softwarovou společnost, vykázal příjmy 26 miliard dolar, a HP si ze softwaru připsalo „pouhé“ 3,2 miliardy dolarů. IBM díky akvizici Kenexa Corporation posílí také své konzultační služby.

Technologický gigant za převzetí Kenexa zaplatí 46 dolarů za akcii, což je o více než 40 procent vyšší cena, než za jakou se cenné papíry obchodovaly před oznámením obchodu. Aktuální hodnota nabízenou částku dorovnává.

Kenexa se veřejně obchoduje od roku 2011 a v tom samém roce vykázala 44procentní nárůst příjmů na 282 milionů dolarů, ovšem se ztrátou 4 miliony dolarů. Firma má téměř 9 tisíc významných zákazníků a zaměstnává 2800 lidí. Obchod by měl být dokončen ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.

Témata článku: Byznys, IBM, Oracle