Jak se dělá Panorama: jeli jsme autem s kamerou na střeše

Všesměrová kamera, počítač v kufru, ultra přesná GPS a hromada dalších čidel. To je výbava snímací škodovky, která pořizuje obrázky českých ulic pro novou službu Seznamu.

Minulý rok Google spustil svou službu StreetView na většině českých silnic a ulic. Od té doby se můžete na vyhledanou adresu podívat nejen na mapě či ze satelitního pohledu, ale přímo tak, jako byste stáli na ulici. Praktická služba vzbudila zasloužený rozruch a motivovala i zdejšího konkurenta Googlu, tedy Seznam.cz. Ten letos v dubnu oznámil, že začíná snímkovat české ulice pro podobnou službu nazvanou Panorama. Chce přitom pokrýt ještě víc ulic a nabídnout kvalitnější snímky. Jak naplňuje tento cíl jsem si včera ověřil přímo v praxi.

Na rozdíl od Googlu nemá Seznam.cz vlastní auta s kamerami na střechách, ovšem měl se na koho obrátit. Polepil tak do svých barev auta firem Geodis Brno a Gis-Stavinvex, které se problematikou snímání zabývají a potřebnou technologii mají. Geodis má o něco větší zkušenosti a připadne na něj větší část území. A právě s jedním snímacím vozem osazeným posádkou z Geodisu jsem se svezl a nasnímal jednu vesnici poblíž Brna.

Seznam Panorama 01.jpg Seznam Panorama 02.JPGSeznam Panorama 03.JPG
Snímací auto nemůžete přehlédnout, ať už kvůli technice na střeše nebo vyobrazeném psíkovi na bocích

Auto se psem a tykadlem

Nasedám do Škody Yeti s obřím maskotem Seznamu vyobrazeným po stranách. Tohle auto by bylo už tak nepřehlédnutelné, s monstrózní technikou na střeše budí ale ještě více pozornosti. Ze zadního sedadla vidím do odkrytého zavazadlového prostoru, který celý vyplňuje technika, konkrétně záznamový počítač Riegl VMX-250 s obřím diskovým polem. „Denně nasbíráme až čtyři terabajty dat,“ začíná mě hned informovat Jan Kovář z místa spolujezdce. Pět šachet je obsazeno po jednoterabajtových úložištích, to by dnes mělo stačit.

Seznam Panorama 17.JPG Seznam Panorama 18.JPG Seznam Panorama 19.JPG 
V zavazadlovém prostoru je umístěn počítač s pěti disky, na které se ukládají snímaná data • datové kabely jsou protaženy okénkem

Za volantem sedí Vojtěch Chytka a zatím je plný energie, na konci dne to ale bude jiné. „Jezdíme tak od půl osmé do půl osmé, zkrátka dokud je světlo a počasí dovolí,“ odhaluje průběh běžného snímacího dne Jan Kovář. Během dne se dvojice střídá v řízení, ale i tak je to únavných dvanáct hodin v autě jen s nutnými přestávkami.

Dojíždíme na místo dnešního startu, což je odlehlé parkoviště pro kamiony. Párkrát zakroužíme na místě načež řidič prohlásí: „Tady to půjde.“ Následuje příprava techniky. Na střeše se z poza krytu odhaluje všesměrové oko složené ze šesti širokoúhlých kamer. Jenomže tím nekončíme, kromě toho Geodis vozí na střeše dva velké laserové skenery, o těch ještě bude řeč. Nechybí samozřejmě GPS přijímač a sada gyroskopických senzorů. Vše je svedeno hutným svazkem kabeláže pootevřeným okénkem do zavazadlového prostoru k počítači.

Seznam Panorama 04.JPG Seznam Panorama 05.JPG Seznam Panorama 06.JPG Seznam Panorama 07.JPG
Zcela nahoře trůní všesměrová kamera, dva válce pod ní jsou laserové snímače • zcela vepředu je na střešní konstrukci umístěn GPS snímač

Cestou, necestou, snímáme všechno

Před startem musí proběhnout kalibrace. Obnáší to pětiminutové stání v naprostém klidu, kdy je mi zakázáno dělat prudší pohyby nebo z auta vystupovat, aby se nevytvářely otřesy. Následují „osmičky“, kvůli kterým jsme potřebovali prostor parkoviště. Bláznivě jezdíme ve tvaru osmy, a zatímco se mi začíná dělat špatně, dostávám vysvětlení, že tato procedura opět zpřesní GPS a gyroskopická čidla. Jejich přesnost je klíčová pro finální skládání obrazu, dávají počítači odpověď na to, jak jsou jednotlivé snímky nakloněné. U GPS se pak v rámci kalibrace dopočítávají korekce vzhledem k pozicím družic. Už tak přesná lokalizace se výpočtem na právě aktuální podmínky ještě zpřesní.

Seznam Panorama 10.JPG Seznam Panorama 11.JPG
Příprava na cestu – spolujezdec má na klíně notebook a ještě klávesnici k počítači v kufru, který má výstup na monitor na palubní desce • zaznamenané kalibrační osmičky

Konečně vyrážíme. Jan Kovář má na klíně notebook s mapou a itinerářem dnešní cesty. „Tady po těch oranžových pojedeme, červeně se pak zobrazí zaznamenané úseky,“ dostávám instruktáž k dění na obrazovce. Notebook je napojen na GPS a přesně ukazuje, kde se nacházíme. Program má předdefinované území, které se musí zaznamenat, a algoritmus řešící tradiční úlohu obchodního cestujícího najde cestu, která pokryje všechny úseky nejkratší trasou. Na palubní desce je ještě jeden monitor, na něm se zobrazují proudící informace ze všech čidel.

Seznam Panorama 12.JPGSeznam Panorama 13.JPGSeznam Panorama 16.JPG
Snímací tým Geodisu v akci, zleva Vojtěch Chytka a Jan Kovář

Po chvilce přijíždíme na místo startu dnešního snímání, jedeme celkem běžnou rychlostí, žádné šnečí tempo. Vjíždíme do obce a hned první odbočkou sjíždíme z hlavní silnice a vrháme se k průzkumu vsi Tvarožná. Vypočtená trasa nás vede i nejmenšími uličkami, často nás chce navést i na cesty pro pěší. „Člověk se přitom bezvadně naučí couvat,“ ozývá se zepředu, když už se poněkolikáté vracíme ze slepé ulice.

Seznam Panorama 08.JPG Seznam Panorama 09.JPG
Jezdí se nejen po asfaltu...

Zajíždíme všude, kam to sjízdnost dovolí. Silnice už mnohdy ztrácí asfaltový podklad a jsou to víceméně polní cesty kolem obce. „Tady už bychom Oktávkou asi nejeli,“ pochvaluje si Jan Kovář vyšší světlou výšku Yetiho a mně dochází, proč je to auto tak zablácené. Tyhle cesty ve StreetView od Googlu opravdu nenajdete a vize Seznamu zmapovat i ty nejmenší cestičky v každé obci se zde opravdu naplňuje. Překvapuje mě, že ani tak silné vibrace a náklony, jaké na polní cestě zažíváme, nijak nevadí snímání. Čidla se postarají…

Video:

Úsměv, jede auto s kamerou

Leckdy je v itineráři komplikace, třeba že navrhovanou trasou nejde projet. Nevadí, oklikou se dostane na nejbližší sjízdný navazující bod. Pokud se přitom jede po již zaznamenané trase, snímání spolujezdec vypne. „Šetříme data, do zpracování se stejně dostanou jen první průjezdy,“ dozvídám se. Mezitím dojíždíme na místo, kde vyrostlo několik novostaveb a mezi nimi je vybudovaná nová cesta, která ještě není na mapě. Snímání se přesto nevyhne. V mapách se bezesporu časem objeví a už alespoň bude zaznamenaná, software si s tím poradí.

Ochrana soukromí

Seznam.cz má výhodu v tom, že mu byrokratickou cestu této služby vyšlapal už Google. Má tedy kameru dostatečně nízko, aby nenakukovala přes ploty, rovněž bude rozmazávat obličeje. Bude i možnost požádat o vyřazení snímku s nevhodným obsahem či soukromým majetkem.

Po hodině znám každé zákoutí v Tvarožné a také práci, která snímání ulic obnáší. Vystupuju z auta, loučím se a běžím po cestě kousek dopředu, abych mohl na projíždějící kameru zapózovat. Dozvěděl jsem se, že zdaleka nejsem sám. Lidí, kteří auto poznají a zareagují zamáváním či nějakou pózou na kameru, je prý dost. Možná byste se na průjezd auta Seznamu také rádi připravili, ale časový rozvrh tras je až příliš flexibilní. Přizpůsobuje se především počasí, protože se snímá jen, když je hezky. Pak také záleží na tom, na kolik slepých uliček kde auto narazí, zdržení se leckdy nedají dost dobře předvídat.

Nasnímaná je již oblast Prahy-východ a okres Břeclav, aktuálně se fotí Brno-venkov, Zlín, Kroměříž a okolí. Gis-Stavinvex působí na severní Moravě, kde aktuálně snímá Karvinou. Alespoň velmi hrubý časový plán snímání můžete sledovat na mapy.cz/panorama

Snímáním to ale samozřejmě zdaleka nekončí. Data se musí zpracovat do výsledné podoby průběžných panoramatických snímků. Dílčím kvantem je okres – jakmile je zpracováno, předává se Seznamu. Ten chce mít ve svých mapách kompletní pokrytí službou Panorama do dvou let, což je ještě dost práce.

Tajemství laserů

Nakonec ještě malá odbočka k laserovým skenerům, které jsou na střeše pod hlavní kamerou. Skenery vysílají do prostoru na obou stranách vozidla frekvencí 600 kHz impulsy, které se odráží od překážek a po návratu podají přesnou informaci o jejich vzdálenosti. Výsledkem je kompletní 3D model ulic. Přídavné kamery pak mohou tomuto 3D modelu poskytnout reálné textury.

Seznam Panorama 14.JPG Seznam Panorama 15.JPG
Rotační laserová hlava dokáže vystřelit až 600 tisíc pulsů za sekundu, ze zaznamenaných bodů se pak skládá 3D obraz • pod červenou krytkou se schovává kamera pro snímání textur, které se pak dají aplikovat na 3D model z laserových skenerů. V tuto chvíli je však zbytečná, texturu v případě potřeby poskytne záznam ze všesměrové kamery. 

Data z laserových skenerů neslouží Seznamu, ty si Geodis ukládá sám. A je to dost pravděpodobně velmi prozíravý plán, při současném rozvoji 3D mapování by se taková data mohla za pár let hodit. Laseru a skládání leteckých snímků z různých úhlů se totiž už teď využívá k tvorbě atraktivních plastických map. Pokud byste k nim přidali detailní 3D modely ulic, bude výsledkem úchvatný komplexní 3D model. Bezesporu se něčeho takového jednou dočkáme a funkce Panorama či StreetView nám v tu chvíli připadne jako archaický přežitek.

Diskuze (37) Další článek: Nové Radeony HD 9970 a 9950 se možná představí v září

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,