K čemu je vlastně Microsoftu prodělečný vyhledávač Bing [komentář]

Webový vyhledávač Bing od Microsoftu oslavil páté narozeniny. Během té doby se mu podařilo „spálit“ stovky milionů dolarů a odborná veřejnost si z něj často utahuje. Šéf Microsoftu Satya Nadella přesto minulý týden na konferenci Re/Code odmítl dřívější spekulace, že by chtěl projekt zrušit. Pro Redmond má totiž Bing strategický význam.

Díky vyhledávání a Bingu se Microsoft dokáže učit na datech, které tímto vyhledávačem protečou. Jde o princip sbírání informací, jejich analýzy a samozřejmě strojového učení. Na tomto základě lze pak zásadně vylepšovat další produkty firmy. Bing tedy není pouze vyhledávač, ale nástroj.

Příkladem potenciálu je chystaná nová verze Skypu. Ta bude umět prakticky v reálném čase překládat mluvené slovo, čehož by bez takzvaného machine learningu a dat nebylo možné docílit. Bing hraje zásadní roli také v případě digitální asistentky Cortana, která konkuruje Siri od Applu či Google Now a která bude součástí Windows Phone 8.1 a v budoucnu velice pravděpodobně také dalších produktů Microsoftu.

Kultura dat

Bing pomáhá i tam, kde Microsoft generuje velké peníze už nyní. Je součástí rychle rostoucího cloudu Windows Azure a využívá se také u nového SQL Serveru 2014.

Celé to zapadá do něčeho, čemu Nadella říká „kultura dat“ (data culture). Microsoft chce sbírat rychle rostoucí množství informací (tam spadá i internet věcí a tak dále) a zpřístupnit je běžným lidem, ne jenom těm, kteří rozumí databázovým příkazům a tak dále.

 

Bing není pouze webový vyhledávač, je to především platforma a nástroj.

 

„Věříme, že se správnými nástroji mohou tyto dotazy přijít od kohokoliv, odkudkoliv a kdykoliv,“ říká Nadella. „V podstatě jde o to, že příkazy databázi by měly jít zadávat běžným a intuitivním jazykem,“ doplnil nedávno pro Connect.cz šéf serverové divize v českém Microsoftu Dalibor Kačmář.

Takže, když nyní pracujete se svým balíkem Office a dalšími spotřebitelskými produkty Microsoftu, dost často používáte Bing, aniž by to na první pohled bylo jasné.

A navíc, Bing si nevede úplně špatně ani jako vyhledávač. Výnosy jsou sice všelijaké, podíl na severoamerickém trhu nemá špatný. Aktuálně je to více než 18 procent (Google má přes 67) a dalších procent získává díky Yahoo, které Bing pro vyhledávání používá. Potenciál dalšího růstu je možný – Apple bude v nové verzi Mac OS X používat tento produkt jako výchozí.

Diskuze (15) Další článek: OS X 10.10 Yosemite: s elegancí mobilního iOS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,