Když se notebook pokazí: Jak fungují záruky a servisy

Při koupi notebooku si málokdo uvědomí, že by měl počítat i s tím, že se objeví nějaký technický problém. Rozdíly v záručních servisech výrobců notebooků jsou přitom hodně velké.

Když se pokazí notebook, je to vždy nadělení. Na disku máte důležitá data, rozdělanou práci a náhradní počítač není k dispozici. Obzvláště ve firmách to pak může způsobit nemalé finanční ztráty, jen těžko může být zaměstnanec 30 dnů bez pracovního nástroje. Už při koupi notebooku tak musíte počítat s tím, že se může něco stát a být v obraze, jakou standardní záruku výrobce poskytuje, případně jakou si můžete přikoupit.

Přinášíme vám proto přehled toho, jak na tom jednotliví výrobci notebooků v Česku jsou, a to jak z pohledu běžného koncového zákazníka, tak z pohledu toho, kdo notebook kupuje do firmy. Mnoho výrobců ale má například byznysové řady notebooků, kterých se standardní záruky netýkají a chlubí se třeba tříletým bezplatným servisem. Informujte se tedy, zda se to netýká i toho konkrétního modelu, který chcete koupit.

Pozor na nákup přes firmu

Ze všeho nejdůležitější je doba, po kterou je notebook v záruce, po jejím uplynutí už totiž vynaložíte na případnou opravu nemalé prostředky. Podle občanského zákoníku musí výrobce poskytnout dva roky záruky, takže co je navíc, je už nadstandard. Tři roky v základu nabízí u některých modelů Fujitsu a Lenovo, u všech modelů pak Dell. Tomu, kdo pobývá často nebo delší dobu v zahraničí, se zase může hodit mezinárodní záruka, kterou nabídnou všichni výrobci. Někteří ale jen roční.

Nefunguje....jpg

Velice zajímavým bonusem pak může být pojištění proti náhodnému poškození a krádeži, které získáte zdarma jen u Fujitsu (6 měsíců) a Toshiby (12 měsíců). Pokud se vám nedopatřením například vylije sklenice s vodou na notebook a přestane fungovat, výrobce vám jej zdarma opraví nebo pošle nový.

Pokud chcete ušetřit na DPH, dát si notebook do nákladů nebo prostě jej koupit do firmy na IČO, dejte si pozor na to, že případnou reklamaci již neřeší občanský, ale obchodní zákoník. Není tedy předepsaná záruka po dobu dvou let, ale jen jednoho roku. Notebooky od Lenova (kromě některých modelů), HP a Apple mají záruku jen jeden rok. Můžete si sice připlatit za další roky, ale takový Apple to v Česku neumožňuje, a musíte se u něj proto smířit pouze s jednoletou zárukou.

Můžou si dát na čas

Pokud se notebook dostane do servisu, mají výrobci podle občanského zákoníku 30 dnů na opravu, podle obchodního ale nejasně definovanou „dobu přiměřenou“. To znamená, že může notebook zůstat v servisu klidně tři měsíce. Pokud nechcete tak dlouho čekat, podívejte se do tabulky uvedené dole, který výrobce garantuje co nejrychlejší servis a nedělá mezi firmou a koncovým zákazníkem rozdíly.

Nejlépe je na tom Dell s garancí opravy do druhého pracovního dne bez příplatku (NBD – Next Business Day). Pak je Fujitsu s maximálně pěti pracovními dny opravy. Zbylí výrobci sice garantují koncovým zákazníkům 30 dnů, ale někteří se chlubí velmi nízkou průměrnou dobou dopravy, která často závistí jen na tom, zda má servis vadnou součástku na skladě, nebo se tato musí objednat. Nezapomínejte však, že si k ní musíte přičíst ještě dny, po které poputuje notebook tam a zpátky. Nebo případně další zdržení na straně prodejce, pokud reklamujete zboží přes něj.

konkrétní zkušenosti se servisem notebooků najdete na fóru Živě.cz

Nastane-li nějaký problém s notebookem, je možné, že půjde vyřešit jen tím, že zavoláte na technickou podporu a fundovaný pracovník vám s ním poradí. Všichni výrobci mají vyškolené česky mluvící techniky, kterým můžete napsat e-mail, zavolat nebo zadat dotaz přes webový formulář na internetu. Čím více cest, tím lépe, obzvláště když u většiny výrobců dovoláte technikům jen ve všední dny a ve stanovaném časovém intervalu. Navíc je většinou linka placená (klasická pevná linka). Bezplatné telefonní linky má Apple (dokonce jako jediný nonstop), Lenovo, MSI a Samsung. Naopak nejhůře je na tom Sony, kde můžete technický problém řešit pouze přes telefon ve stanovenou dobu (ostatními cestami jde pouze zadat reklamace), navíc je linka placená, a ještě k tomu po vás bude automat chtít zadat přes telefon i sériové číslo produktu.

Není reklamace jako reklamace

Když je vám jasné, že půjde notebook do servisu, zase existuje více cest, jak opravu a případně svoz zadat. Když nemáte jiný počítač po ruce, hodí se telefonní způsob reklamace. Mnohem pohodlnější je ale webový formulář, kde do patřičných kolonek v klidu zadáte vše, co po vás servis chce. Následně by vás měli kontaktovat ohledně svozu notebooku – většina servisů jej zařídí sama zdarma přepravní službou.

Například Samsung ale jen zdarma notebook doručí zpět, zákazník si zaslání do servisního střediska a zaplacení poštovného musí řešit sám. Naopak u Dellu máte bez příplatku k dispozici On-Site servis, tedy opravu přímo u vás. Po zadání reklamace a podrobném popsání problému přijde druhý pracovní den technik, přímo u vás doma vymění například základní desku a vy máte stroj zase připraven k práci.

Jednoznačnou výhodou řešení problému přímo se servisem nebo podáním na autorizované servisní středisko výrobce je rychlost. Ušetříte tím čas, po který by notebook ležel u prodejce. Málokdo ale tuší, že to má i značné nevýhody. Když reklamujete například ulomený pant, může se stát, že i když to nebyla vaše vina, servis shledá, že se to stalo třeba nesprávným používáním notebooku a neprovede opravu zdarma. Pokud ale reklamujete notebook kupříkladu přes Datart, bere to výrobce jinak. Datart už je velký zákazník, více mu důvěřuje a opravu bez skrupulí zdarma provede. Zvažte tedy i způsob podání reklamace – servis se dívá, kdo reklamaci podává.

Korporace s individuálním přístupem

Pokud vám nevyhovuje standardní servis, jaký výrobce k notebooku nabízí, můžete si často připlatit za lepší. Bohužel ne u všech výrobců to jde a také ne u všech konkrétních řad notebooků je to možné. Třeba u Apple to jde pouze v zahraničí, v Česku servisní plán AppleCare nefunguje. MSI zase poskytuje maximálně jen rok záruky navíc, stejně jako Asus. Naopak nejlépe na tom jsou výrobci, v jejichž portfoliu je mnoho byznysových notebooků – Lenovo, HP, Fujitsu a Dell. Běžnému smrtelníkovi ale bohatě stačí to, co nabízí za příplatek v balíčku Advantage společnost Acer.

V naší tabulce najdete obecné informace důležité spíše pro maloodběratele. Například Lenovo, Dell nebo HP řeší záruky obzvláště s velkými korporacemi individuálně – třeba podle objemu zakázky. U jiných společností orientujících se především na koncové uživatele zase potěší různé drobnosti. Například u Aceru nepřijdete o záruku, když si vyměníte disk, paměti, prakticky cokoliv, i kdybyste šli hluboko do útrob notebooku. Pokud však něco při montáži poškodíte nebo bude příčinou problému právě ona výměna, už bude zle.

Velká srovnávací tabulka:
po rozkliknutí náhledu klikněte ještě jednou na tlačítko „+“ vpravo nahoře

Tabulka servisů a záruk

Článek původně vyšel v časopise Computer

Diskuze (52) Další článek: Akcie počítačových firem se výrazně propadají. Zase ty tablety...

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,