Kellner dokončuje koupi české Telefónicy. PPF si jde za svým [komentář]

Španělská Telefónica je podle posledních informací Bloombergu před finálním podepsáním dohody se skupinou PPF miliardáře Petra Kellnera, která by na základě toho měla získat majoritní 69procentní podíl v české divizi Telefónicy za cenu okolo 68 miliard korun. Tím se potvrzují spekulace, jež se na trhu a v médiích objevovaly od začátku roku a které obě zúčastněné strany alespoň navenek odmítaly uznat za pravdivé.

Pro PPF případných 68 miliard korun nemusí představovat zásadně velkou částku, společnost totiž mimo jiné za 110 miliard korun prodala Českou pojišťovnu. Zástupci společnosti už dříve pro Connect.cz potvrdili, že na investici do aktivit na mobilním trhu mají až stovky milionů eur.

Je ovšem otázkou, zda silná skupina chtěla tyto velké investice zhodnotit tím, že by dlouhodobě provozovala mobilní služby a přinesla na český trh nějakou další „revoluci“, nebo zda za tím bylo něco jiného. Na celý obchod je totiž nutné pohlížet optikou nově vyhlášené aukce kmitočtů, jež by měla přinést vítěze ještě do konce tohoto roku.

Zařazená zpátečka

PPF se původně chtěla stát čtvrtým operátorem a řádně vyhrát volná spektra. Se zveřejněním přepracovaných podmínek aukce ale zařadila zpátečku a svou účast zrušila. Důvodem bylo, že Český telekomunikační úřad v podmínkách zakázal, aby se v následujících 15 letech nový operátor spojil s některým ze současných hráčů.

Klepněte pro větší obrázek
Vyhraje Kellner ve velkém stylu? Foto: E15

Tím se v podstatě potvrzuje, že Kellner s Telefónikou už delší dobu jednal a ani zástupné argumenty, že na západních trzích jsou fúze operátorů běžné, protože jinak není možné financovat obrovské náklady spojené s rozvojem sítí, tento fakt příliš nezakryjí.

Scénář PPF tedy původně mohl vypadat tak, že firma vyhraje aukci a posléze se spojí s Telefónikou. Z plánu ČTÚ přivést na trh čtvrtého operátora by pak v podstatě nic nezbylo a volné bloky by byly rozebrány. Úřad podmínkou o zákazu fúzí tomuto kroku předešel.

PPF je nicméně stále ve hře de facto na dvou frontách. Do vyhlášené aukce se totiž přihlásila společnost Revolution Mobile, která vznikla přejmenováním z PPF Mobile Services. To byla firma, s jejíž pomocí se PPF chtěla aukce zúčastnit a kterou nakonec prodala jejímu řediteli Tomáši Budníkovi. Napojení na PPF je však stále zřejmé mimo jiné i z toho, že ve strukturách Revolution Mobile stále působí Kellnerovi lidé. Na nejasné vztahy mezi PPF a Revolution Mobile ve své žalobě aktuální aukce kmitočtů ostatně upozorňuje také Vodafone.

Konečná matematika je tedy jasná. Pokud PPF skutečně odkoupí zdejší pobočky Telefóniky a pokud Revolution Mobile skutečně vyhraje v aukci a získá pásma určená exkluzivně pro nového operátora, bude to právě PPF, kdo v podstatě uskuteční svůj původní záměr, i když trochu oklikou. Je tedy třeba se ptát, zda tolik očekávaná dražba kmitočtů skutečně přinese vytoužené lepší ceny, služby a skutečně rychlou a dostupnou datovou síť.

Diskuze (6) Další článek: Michal Pěchouček: Jak jsme vybudovali Cognitive a prodali ho Ciscu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,