„Markeťáci“ začnou za IT utrácet více, než „ajťáci“

Krátce poté, co Oracle oznámil koupi společnosti Vitrue a tím pádem i svůj vstup do světa sociálních sítí, s podobnou akvizicí přišel i jeho novodobý rival v oblasti podnikových aplikací Salesforce.com. Mladá společnost, do které mimochodem šéf Oraclu Larry Ellison investoval, kupuje za 689 milionů dolarů firmu Buddy Media, díky které bude moci ke svým cloudovým firemním aplikacím přidat také nástroje pro práci se sociálními sítěmi.

Salesforce.com přinesl do světa podnikových aplikací svěží vítr, když přestal od zákazníků požadovat platby za licence, upgrady nebo údržbu softwaru, ale vše začal nabízet v cloudu ve webovém prohlížeči na bázi pravidelných poplatků. Společnosti a instituce tak nemusí investovat značné sumy do hardwaru a aplikací, ale mohou si okamžitě začít pronajímat software jako službu bez vstupních investic a následných nákladů na údržbu a povyšování na nové verze.

Tento koncept slaví úspěch. Salesforce.com odhaduje, že v tomto roce vykáže příjmy ve výši 3 miliard dolarů a s cennými papíry společnosti se už od roku 2004 obchoduje na newyorské burze. Společnost Marca Benioffa zároveň donutila zaběhnuté giganty jako SAP nebo Oracle k tomu, aby kromě svého tradičního licenčního modelu začali postupně nabízet software postavený na cloudu. Obě firmy v posledních měsících investují miliardy dolarů do potřebných akvizic.

Marketingová oddělení utratí za IT více, než IT oddělení

Salesforce.com koupí Buddy Media reaguje na rychle rostoucí trend práce s daty ze sociálních sítí. Společnosti potřebují tato data analyzovat, srze sociální sítě pracovat se zákazníky, plánovat marketingové digitální marketingové kampaně a vše pak vzájemně propojit s aplikacemi typu CRM, které tak dostanou nové užitečné informace. Buddy Media právě tyto činnosti umožňuje – dokáže pracovat například s Facebookem, Twitterem, YouTube, Google+, LinkedIn a dalšími, a Salesforce.com bude moci tyto technologie začlenit do svého stávajícího portfolia.

Akvizice je velice chytrým krokem do budoucna. S tím, jak roste digitalizace obsahu a dalších aktivit společností, už technologie přestávají být výsadou pouze IT manažerů, ale rozpočty k mnoha nástrojům začínají ovládat také další manažeři, zejména šéfové marketingu. Podle odhadů skupiny Gartner například marketingová oddělení do roku 2017 utratí za IT více peněz, než samotná IT oddělení. Pro softwarové firmy tak začíná být důležité se v této oblasti angažovat.

Salesforce.com není jediný, kdo se tomuto faktu přizpůsobuje. Vstříc marketingovým šéfům vychází také Oracle díky zmiňované akvizici Vitrue. Ellison navíc v těchto dnech koupil firmu Collective Intellect, která z dat na sociálních sítích dokáže vytvářet analýzy a srozumitelné výstupy. Oracle tak bude moci nové technologie propojit s Vitrue a svými ostatními cloudovými aplikacemi. Softwarový a databázový obr se tímto dostává k zákazníkům jako Pepsi, Nestlé nebo Hasbro.

V oblasti marketingových a obchodních aplikací se hodně angažuje také IBM a příležitost zde vidí i Adobe. Ambiciózní nástroje pro sociální sítě rostou také v Česku. SocialBakers už jsou zavedenou značkou a nyní se snaží uspět Brand Embassy.

Dobrý exit

„Marketingová oddělení v dalších pěti letech ve výdajích na IT technologie předeženou IT oddělení. Naše vedoucí pozice v oblasti marketingových nástrojů v cloudu dává možnost tuto obrovskou příležitost zpeněžit,“ komentuje uzavřený obchod výkonný šéf Salesforce.com Marc Benioff. Jeho společnost už v této oblasti dříve za 326 milionů dolarů koupila dalšího významného hráče Radian6 a oba produkty bude moci vzájemně integrovat.

Salesforce.com s novou akvizicí získává také více než tisíc zákazníků, ke kterým patří mimo jiné značky jako HP, Mattel, Ford a další. Buddy Media a Radian6 budou součástí jednotného produktu Salesforce Marketing Cloud a služba bude tradičně dostupná přes rozhraní webového prohlížeče a z mobilních zařízení. Společnost vedle toho nabízí také další sociální služby, například Chatter, jakýsi Facebook pro firmy.

Benioffova firma za Buddy Media zaplatí 467 milionů dolarů v hotovosti a zbytek v akciích. Obchod by měl být dokončen ve čtvrtém čtvrtletí tohoto fiskálního roku. Akvizice údajně v roce 2013 navýší příjmy společnosti o 20 až 25 milionů dolarů.

Buddy Media získalo v průběhu svého fungování investici ve výši 90 milionů dolarů, poslední významná více než 50 milionová částka přitekla v loňském roce. Mezi investory figurují také jména jako Peter Thiel nebo zakladatel a výkonný šéf Zyngy Mark Pincus. Společnost, která vznikla v roce 2007, nezveřejnila žádné výsledky svého hospodaření a není jisté, zda generovala zisk.

O koupi Buddy Media se zajímal také Oracle, nakonec ale vsadil na konkurenční Vitrue. „Koupili jsme tu společnost, o kterou jsme měli zájem,“ okomentoval situaci šéf Oraclu Larry Ellison. Na trhu aplikací pracujících se sociálními sítěmi stále zůstává mnoho nezadaných hráčů, například Shoutlet, Wildfire či Syncapse.

Témata článku: Byznys, Sociální sítě

3 komentářů

Nejnovější komentáře

  • oh171 6. 6. 2012 6:47:07
    Opět 5ti denní graf, dnes je však vylepšen tím, že nikde v článku není...
Určitě si přečtěte