Na burzu se chystá čínský internetový obr Alibaba

Zatímco čínská ekonomika předběhne tu americkou a stane se největší na světě až za několik let, v odvětví e-shopů už výměna nastala. Portály největšího čínského e-shopu Alibaba vloni dohromady utržily 1,1 bilionu jüanů, tedy asi 170 miliard dolarů, což je více než tržby obchodů eBay a Amazon dohromady. Navzdory obrovskému obchodnímu úspěchu ale tuto firmu lidé mimo Čínu prakticky neznají.

Když se řekne Alibaba, většině lidí se vybaví prohnaný hrdina arabské pohádky, který přelstí čtyřicet loupežníků a heslem „Sezame, otevři se“ odemkne vchod do jeskyně s pokladem. Jméno se zalíbilo také Jackovi Ma, čínskému podnikateli z města Chang-čou, když hledal název pro svůj internetový obchod. „Alibaba je něco jako,Sezame, otevři se‘ pro malé a střední podniky,“ řekl v jednom z rozhovorů o názvu své firmy.

Od B2B ke všemu možnému

Server Alibaba.com začínal v roce 1998 a zpočátku fungoval jako B2B web v angličtině, který dával dohromady čínské výrobce a zahraniční dovozce. Po mezinárodním tržišti Alibaba rozjel další web pro domácí podnikatele nazvaný 1668.com a velkoobchod zacílený na malé firmy s názvem aliexpress.com.

Po velkém úspěchu webů určených podnikatelům společnost Alibaba konečně založila také server pro spotřebitele – v roce 2003 vznikl Taobao a o pět let později Tmall. K internetovým obchodům pak Alibaba později připojil také vlastní web pro platbu přes internet (Alipay) anebo softwarovou firmu AliCloud.

Klepněte pro větší obrázek
Šéf Alibaby Jack Ma měl zájem o odkup Yahoo a už vyjednával i o financování. V té době by totiž od Američanů získal zpět jejich 42procentní podíl ve své firmě.

O úspěchu značky se zatím moc nepíše, to se však brzy změní. Už v květnu se soukromá čínská firma chystá vstoupit na burzu, jak slibuje její zakladatel Ma. Podle časopisu The Economist je hodnota firmy 55 až 120 miliard dolarů. Kolik vynese primární úpis, je zatím ve hvězdách, mluví se však i o tom, že by hodnota IPO mohla předčít Facebook, jehož burzovní debut byl ohodnocen na 104 miliardy dolarů. Pokud čínskou firmu nepotká osud Facebooku, který mezitím klesl na 63 miliard, stane se jednou z nejdražších globálních značek a rázem se ocitne v lize, ve které hrají ti nejlepší, například Apple. Aktuální hodnota nejdražší světové veřejně obchodované firmy je 420 miliard dolarů.

Alibaba má oproti americkým firmám jednu výhodu – počet spotřebitelů v nejlidnatější zemi světa bude spolu s posilováním střední třídy ještě nejméně několik let prudce růst.

Profit pro Yahoo

Ovšem, jako nic na tomto světě, ani další úspěch portálů Alibaba není zaručen. Nejbližší výzvou pro společnost je odchod zakladatele Ma z vedení firmy – to je fáze, která ovlivní každou firmu. Další představuje zmíněný vstup na burzu. Jako veřejná firma bude muset být Alibaba více transparentní a manažeři tedy nebudou mít neomezenou moc, jako tomu bylo dosud. Alibaba se také snadno může stát terčem některé ze západních vlád, které se na čínské firmy dívají s podezřením. To se stalo Huawei v USA. Záminky mohou být různé – třeba nařčení, že obchod prodává padělky, které je částečně pravdivé.

Vůbec největší nebezpečí ale firmě podle Economistu hrozí doma. Alibaba nasbíral velké množství informací o svých klientech, což by se nemuselo líbit státním regulátorům. Také velké banky pozorují s rostoucí nechutí prosakování aktivit Alibaby do finančních služeb.

Velkým akcionářem Alibaby je americká firma Yahoo, která sice v loňském roce 24procentní podíl ve firmě prodala, stále ale dalších 24 procent vlastní. Firma by tak mohla ze vstupu Číňanů na burzu hodně profitovat.

Diskuze (1) Další článek: Otevřená data mohou oživit českou ekonomiku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,