Na českém trhu chce uspět nový antivir GFI Vipre

Tuzemský trh s bezpečnostními aplikacemi ovládají tradiční značky jako AVG, Avast, ESET, Symantec a McAfee a je velice těžké se mezi ně probojovat. Společnost GFI by se o to přesto se svým programem VIPRE Antivirus chtěla pokusit. Zástupci společnosti tvrdí, že mají lepší technologie detekce škodlivého softwaru než ostatní a zároveň mohou nabídnout lepší cenu.

„Neočekáváme, že na začátku ukousneme nějaký zásadní podíl na trhu,“ říká ředitel pro strategii GFI v Česku a na Slovensku Martin Říha. Ze 100 milionů dolarů, které se ročně v České republice na trhu antivirů protočí, by si GFI prozatím rádo vzalo jednotky milionů. Žádnou masivní marketingovou kampaň ve stylu futuristických robotů ESETu nechystá, ani neplánuje distribuci formou OEM, ale zákazníky chce oslovit především skrze síť zhruba 500 prodejců, se kterými má firma vazby díky prodeji firemních bezpečnostních produktů.

Žádné aktualizace a dialogová okna

GFI do jisté míry spoléhá na to, že mnoho uživatelů není se svým antivirovým programem spokojených. „Hledáme zákazníky, kteří hledají změnu,“ vysvětluje v rozhovoru pro Živě.cz Říha. Takových uživatelů je podle něj značné množství a vadí jim především tři věci: cena, nároky na systémové prostředky a skutečnost, že bezpečnostní aplikace často uživatele zatěžují hláškami a akcemi, které musí vykonat při nalezení infekce. „U běžných programů se do procesu zapojuje nejslabší článek celého řetězce – člověk,“ myslí si Říha. „Uživatel by ale o antiviru vůbec neměl vědět.“

Klepněte pro větší obrázek
Světovému (ale i českému) antivirovému trhu vévodí zavedené značky.

Problém se systémovými prostředky je podle GFI z veliké míry ve stáří aplikací. „Všechny současné prémiové značky antivirů jsou produkty, které vznikly v 90. letech. A na toto jádro se postupně nalepují další funkce a moduly,“ popisuje Říha svůj pohled na věc. VIPRE naopak vznikl teprve před pěti lety a v tomto ohledu je nezatížen historií a mohl být napsán tak, aby zohledňoval současnost.

Ono mládí se má projevovat zejména v technologii, s jakou VIPRE pracuje při analyzování škodlivého kódu. „Konkurence stále většinou pracuje s nějakou databází, kterou musí neustále analyzovat, vytvářet a doručovat ke koncovým uživatelům ve formě aktualizací,“ vysvětluje Říha. GFI na to jde trochu jinak. Veškerý kód se analyzuje v reálném čase ve virtuálním prostředí MX-V. Jde o miniaturní virtualizovaný operační systém Windows, do kterého se promítá aktuální dění na klasickém počítači a zkoumá se, jaký efekt bude mít například instalovaná aplikace ve virtuálním prostředí. MX-V má všechny důležité funkce Windows včetně síťového provozu a podle testů zabírá v paměti RAM pouze zhruba 15 MB.

Díky virtualizaci tak odpadá nutnost aktualizovat virovou databázi a zároveň se výrazně snižují nároky na systémové prostředky. Má to ale také další efekt – absence udržování databáze se příznivě projevuje na ceně. GFI díky tomu nemusí platit lidi a systémy, kteří se o databáze starají. VIPRE zároveň neklade vůbec žádné požadavky na uživatele a vše vykonává bez jeho zásahu. Jinými slovy nikde nevyskakuje žádné dialogové okno a nic po vás nechce.

Lov na nespokojené zákazníky

GFI zvolilo strategii přechodu z konkurenčních výrobků hodně agresivní. V rámci kompetitivní licence například nabízí to, že doplatí zbývající licenci u konkurence a při instalaci produktu vás zároveň automaticky zbaví aplikace dosavadní. V pilotním prodeji se v Česku prodalo řádově několik tisíc licencí, přičemž uživatelé nejvíce nahrazovali produkty od slovenského ESETu. V globálním měřítku pak nejvíce nahrazují McAfee, Symantec a AVG.

Nový hráč na tuzemském antivirovém trhu dokáže svým prodejcům díky nízkým provozním nákladům produktu nabídnout vysokou marži. Firma se zároveň chce soustředit především na segment malých a středních podniků, kde má v současnosti silné postavení a tradici díky ostatním produktům. Spotřebitelský trh je ale rovněž důležitý. „Například ve Velké Británii VIPRE prodáváme rok a během té doby v prodejích předběhl naše firemní portfolio,“ popisuje Říha dobré přijetí produktu na britském spotřebitelském trhu. Kam až se produkt v této oblasti posune u nás, tuzemské vedení prozatím neví. „Je možné, že za rok budeme VIPRE prodávat v krabicích v Electroworldu,“ odhaduje Říha.

GFI VIPRE antivirus je v Česku dostupný ve čtyřech licencích – ve dvou pro běžné uživatele a ve dvou pro firemní zákazníky, a kromě toho si můžete stáhnout verzi pro Android. Produkt není původním dílem GFI, ale jedná se o akvizici společnosti Sunbelt Technologies. Zastoupení GFI pro Českou republiku a Slovensko zaměstnává 10 lidí a sídlo má v Hradci Králové.

Témata článku: Byznys, Bezpečnost

18 komentářů

Nejnovější komentáře

  • zdejší 8. 4. 2012 9:55:40
    ... pomalu nazrává doba, kdy Microsoft nebude dominantním distributorem OS...
  • cabman 6. 4. 2012 22:05:17
    Oni v podstatě uděřili hřebíček na hlavičku. Mám a prodáváme nod. Jasně je...
  • milan123 6. 4. 2012 14:05:58
    Ukažte nějaké nezávislé testy a pak se můžeme bavit. Do té doby to je...
Určitě si přečtěte