Oracle a další pokračují ve skupování sociálních startupů

Ti, kdož nedávno založili společnost nějakým způsobem pracující se sociálními sítěmi nebo analýzou a zpracováním dat, aby se pomalu těšili, až jim na stole přistane zajímavá nabídka od některého ze softwarových gigantů. Tento rok už v této oblasti bylo uskutečněno několik akvizic a v posledních dnech přibyly další dvě. Oracle koupil firmu Involver a Salesforce.com mladý startup GoInstant.

Zatímco například cloud si cestu do firemního prostředí hledat poměrně dlouhou dobu, sociálním sítím a datům společnosti přicházejí na chuť velice rychle. Mohou díky nim nejenom komunikovat s fanoušky, ovlivňovat mínění, prodávat nebo realizovat technickou podporu, ale zároveň z nich lze získat užitečná data a plánovat marketingové kampaně. Jen na to mít ty správné nástroje.

Poptávka po softwarových nástrojích, dnes už nabízených především v cloudu ve webovém prohlížeči, tím pádem velice rychle roste. Vlivem toho například analytická skupina Gartner odhaduje, že do roku 2017 budou marketingová oddělení ve firmách utrácet za informační technologie větší částky, než samotná IT oddělení. Marketingoví manažeři už ostatně nyní mají často vyšší rozpočty na svá oddělení, než jejich technologičtí kolegové.

Technologické firmy tyto změny vidí a svůj software už nechtějí prodávat pouze „ajťákům“, ale logicky míří také za novou skupinou. Změny lze pozorovat hned na několika gigantech. Marketingovým oddělením vychází vstříc například Adobe, do marketingu a obchodu se vložilo také IBM a nechybí ani Oracle a Salesforce.com.

Oracle si tradičně věří

Oracle v posledních dvou měsících koupil už třetí „sociální“ firmu. V květnu si za 300 milionů dolarů pořídil společnost Vitrue, v červnu Collective Intellect a čerstvě také za nespecifikovanou částku Involver.

Zatímco první dvě společnosti umožňují především analyzovat, monitorovat a spravovat obsah na sociálních sítích všeho druhu, Involver zvládá tvorbu aplikací a webových kampaní. Nabízí vlastní platformu SML (Social Markup Language), díky které může i technicky nevzdělaný člověk jednoduše vytvářet například vlastní stránky pro Facebook a jiné marketingové aplikace, bez toho aniž by bylo nutné cokoliv kódovat. Velice jednoduše je možné také spravovat reklamní kampaně na Twitteru, Facebooku a dalších službách.

Firmě Larryho Ellisona tato akvizice zapadá do skládanky, kterou poslední měsíce buduje. Oracle nedávno spustil veřejný Oracle Cloud, v rámci něhož nabízí formou cloudové služby nejenom klasické finanční a obchodní aplikace, ale také nové nástroje pro práci s daty a sociálními sítěmi. Technologie Involver bude fungovat vedle Collective Intellect a Vitrue na sociální platformě RightNow, kterou Oracle rovněž získal skrze akvizici. Oracle očekává, že touto kombinací vytvoří, jak píše ve své zprávě, „nejpokročilejší a nejvíce komplexní sociální platformu pro marketing, obchod a služby v cloudu.“

Společnost Involver byla založena v roce 2007 a v průběhu existence získala investici ve výši 11 milionů dolarů. Doposud byla soukromě vlastněná a nezveřejňovala finanční výsledky. Její nástroje ale využívá kolem jednoho milionu značek a agentur, například Sony, Bílý dům, Ogilvy, MTV, Best Buy a mnozí další. Nástroj využívá také interní marketingový tým Facebooku. Spojení by mělo být dokončeno do konce léta a do té doby budou obě firmy fungovat samostatně.

Oracle si budováním sociální cloudové platformy tvoří konkurenční prostředí pro Salesforce.com. Ten na rozdíl od Oraclu funguje v cloudu od začátku své existence a v sociálních akvizicích je minimálně stejně aktivní.

Vždy cloudový Salesforce.com

O Salesforce.com bylo v poslední době slyšet v případě koupě společnosti Buddy Media, jenž byla přímou konkurencí pro Vitrue nyní spadající pod Oracle. Sedmou letošní akvizicí cloudové softwarové společnosti je mladý startup GoInstant, za který Marc Benioff zaplatil 70 milionů dolarů.

GoInstant vyvinul technologii umožňující uživatelům vzdálené připojení k internetovému prohlížeči jiného uživatele. Na dálku je možné dívat se na aktuální záložku v prohlížeči, ovládat jí a využívat vložený chat s ostatními uživateli. Při takovém prohlížení není možné vidět plochu a další prostředí operačního systému, pouze zvolenou webovou stránku. K chodu není vyžadován žádný zásuvný modul typu Flash nebo Java a je tedy možné službu využívat také na mobilních zařízeních.

GoInstant využívají především internetové společnosti pro vzdálenou technickou podporu, kdy se technik může k zákazníkovi místo telefonátu, vzdálené plochy a dalších technologií připojit jednoduše přes tuto cloudovou službu. GoInstant se využívá také pro vzdálené prezentace a další podobné aktivity.

Salesforce.com nový produkt nejspíše začlení do své stávající cloudové helpdesk služby Desk.com, kterou firma spustila po odkupu Assistly za 50 milionů dolarů. Společnost v posledním roce za akvizice utratila zhruba 500 milionů dolarů.

GoInstant má pouhých 12 zaměstnanců a získalo investici 1,7 milionu dolarů od investorů jako Yuri Milner z DST nebo šéf LinkedIn Reid Hoffman. Mezi významné zákazníky společnosti patří Grooveshark, Square, Yelp, Vimeo, Spotify nebo Pandora. „Díky spojení se Salesforce.com budeme mít více zdrojů a rychleji oslovíme více zákazníků,“ dodává k akvizici spoluzakladatel a šéf GoInstant Jevon MacDonald.

Také v Česku vznikají společnosti pracující se sociálními sítěmi a daty. Vedle SocialBakers a Brand Embassy se zajímavě jeví například startup Tabfoundry, který aktuálně působí v druhém ročníku StartupYardu a pomalu chystá uvolnit cloudový produkt umožňující jednoduché vytváření záložek na Facebooku. Svým zaměřením připomíná právě Involver koupený Oraclem.

Váš názor Další článek: Jídelní lístek pro tablety iMenu mění název a chce expandovat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,