Představte si dobu, kdy IT a lokální sítě nebudou potřeba [komentář]

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 64

Názory k článku

26. 07. 2013 12:03

To: Sedlák, "taky" manageři a ti ostatní
ad1
(IT NENÍ jen o jedničkách, nulách a HW)
Po staletí neleží zlato na křižovatkách u cesty (v cloudu), ale "hluboko v zemi", v okovaných truhlách a sklepech, za širokými zdmi!
Totéž platí o technologiích, informacích "o síle hradeb", "počtu a výzbroji vojska", o tom, o čem si mohu či NEMOHU svobodně rozhodovat atd. atd.
Kdo se snaží tvrdit, že přírodní zákony již několik let neplatí a v budoucnu ani platit nebudou?!? ...
ad2
(odborníci a "znalci")
Informatika je věc, kterou v kontextu chápe málokdno. Zato se najde 99% "znalců vína", kteří nepoznají přívlastkové víno od "krabicáku", ale budou Vám zasvěceně vykládat o ledovém vínu celý večer. (... a nejhorší jsou ty rána )
ad3
(hlupáci, křiváci, dav a ti ostatní)
To, že se v IT orientuje jen hrstka lidí, zneužívá určitá minorita lidí k prosazení svých ryze osobních zájmů.
Ovládnutím finančního a mediálního prostoru, mají tyto množiny "supů" větší vliv na dav, než limitované skupiny KOREKTNÍCH zasvěcených, které navíc není vidět ani slyšet.
P.S.
Vážení kolegové manageři, podřezáváte svou i mou větev! (Včetně našich blízkých!)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 07. 2013 01:08

Cloud muze byt fajn na urcite konkretni veci kde ma ze sve podstaty smysl (typicky ruzne kolaborace, planovani eventu atd.), ale urcite bych ho nevidel jako neco na cem za par let pofici vetsina firem. Cloud ma jeden zasadni problem, a to sice jeho dostupnost v pripade ze vypadne net nebo se stane nejaky pruser v cloudu samotnem. Jako admin jsem to zazil, mame na serverech treti strany hostovany urcity system, jsou pres nej nabizene urcite sluzby, jdou pres to platby nasich zakazniku za ty sluzby, je tam administrace toho systemu atd. Kdyz vsechno funguje jak ma tak je to ok, ale na druhou stranu taky HODNE naprd kdyz mily cloud znicehonic prestane fungovat a jeho techsupport akorat dokola omila porad stejnou frazi ze na odstraneni problemu se pracuje. Presne to se stalo (nekolikrat) a rikam na rovinu ze situace kdy po vas ten den z telefonu jeci uz dvacaty solidne nasrany klient, nadava vam za neco za co nemuzete, vy s tim nemate sanci cokoliv udelat a ani netusite kdy dojde k naprave je s prominutim pekne na ho*no.Dalsi priklad z praxe, mame ve firme jiny system pro urcitou skupinu uzivatelu, vse jede klasicky po lokalnim LANu ze serveru, pro externi kancly v jinych mestech se pouziva VPN. System neni zadne zihadlo (typci ho programovali v jave(!!), nicmene neda se svitit, je to dost specialni typ softwaru a na ceskem trhu neexistuje jina pouzitelna alternativa, musime brat co je. Diky te jave je to fakt dost pomale, nicmene porad jeste v urcitych mezich unosnosti, pri trose dobre vule se s tim pracovat da a lidi si uz za ty roky zvykli. Dodavatel systemu nam nedavno nabidnul novou verzi, kompletne predelanou a nyni bezici jako web-app spoustena z jejich cloudu. V prospektu se psalo cosi o modernich technologiich, vyssi rychlosti oproti starsi verzi a takove ty klasicke PR blaboly. Vyzadal jsem si pristup do dema abych si to mohl trochu osahat, velke nadeje jsem vkladal zejmena do jimi proklamovane vyssi rychlosti. Jake vsak bylo prekvapeni kdyz to ve vysledku bezelo 2x pomaleji nez stara verze delana v jave. Kdybych tohleto nasadil tak by me uz lidi asi definitivne utriskali klavesnicema. Takze asi tolik z me strany k tematu.Chapu ze panu Sedlakovi se vize oblacku libi a teoreticky na papire vypada vse moc pekne, realita je ale casto nekde uplne jinde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 07. 2013 20:40

Cloud má své opodstatnění u některých typů projektů, ale má své limity, kvůli kterým se velmi pravděpodobně neprosadí:
1) Už jste někdy někdo něco vyreklamoval u Microsoftu / Googlu / Amazonu / etc.? Odpovím za vás - ne, žádnou garanci totiž v podmínkách užívání nenabízejí a když se náhodou stane, že jim to třeba jako nedávno Applu (developer account) někdo hackne, tak to klidně můžou společně s vaším businessem na týden odstavit a zobrazit hlášku "usilovně pracujeme, za chvíli to nahodíme".
2) Data někde na Želivského jsou tak nějak pocitově víc v bezpečí než data uložená snad někde v USA (chápu, že v praxi je větší riziko vynesení dat vlastními zaměstnanci, ale pocit je pocit).
3) Hardware je levný, na většinu použití stačí obyčejné servery, které se za pár korun koupí, nastaví, a pak mnoho let běží jen s platbami za housing a občasnými upgrady linuxu. Platit měsíční poplatky je vedle toho prostě drahé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 07. 2013 09:42

Ano-a skvělou perspektivu té doby nám včera předvedla Komerční banka, kdy se na interní záznamy o jejich klientech mohl z internetu podívat každý kdo o to měl zájem. Děkuji pěkně..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 07. 2013 09:23

Takže jsem si to spočítal pro nás:Nemocnice přes 800 uživatelů. Za současný emailový systém platíme cca 11500€ ročně.
Pokud přejdeme s emaily ke googlu či MS je to (u nejlevnějšího tarifu bez archivace) cca 40€/uživatel/rok=32000€Co odpadne: Cena za server který je virtualizovaný, cena za úložiště (máme SAN), cena za virtualizační prostředíjak počítám: servery se kupují 2ks na 5 let (záruka je 5 let) a běží na nich cca 10-20 virtuálních serverů, licence na virtualizaci se kupuje jednou a pak již jen cena za maintenance, diskový prostor se kupuje na 7 let záruky. Musím tedy vše přepočítat na roční náklady:2 servery x 200000Kč=400000Kč/5let=80000/rok vydělím 10-ti (počet virtuálek na serverech)=8000Kč=320€/rok
Licence za virtualizaci+maintenance=200000/rok vydělím 10-ti (počet virtuálek na serverech) = 20000Kč = 800€/rok (licenci za virtualizaci máme jako nemocnice levnější než soukromý sektor)
Cena diskového prostoru (celková cena za SAN / počet let na které se kupuje / využitý prostor na SAN) = 70000 Kč/rok=2800€/rokCelkem: 11500€+320€+800€+2800€=15420€Co bude stále (neušetřím): cena za správce - dělají správu emailového serveru (a dalších 50 serverů), nově by dělali správu Google Apps for Bussiness (u obou řešení musí dělat uživatelům podporu, zakládat a rušit emaily, u GAPPS či Office365 musí navíc zajistit propojení GAPPS s doménou)Takže zatím neušetřím (samozřejmě jsou výpočty jen velmi hrubé a v soukromé firmě to může být jinak), nehledě na to, že v nemocnici nám po emailu lítají i některé choulostivé informace o pacientech - chcete stav své prostaty kterou komentují lékaři sdělit NSA?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
X
23. 07. 2013 22:36

Jistě, můžete smazat všechna svá data, u NSA je už máte dávno v cloudu zálohované ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 22:35

Cloud ano, ale nebude se tomu říkat veřejný. Lze si vcelku lehko představit situaci, kdy firma místo koupě hardware, software a služeb od dodavatele pořídí místo toho u téže firmy cloudové řešení. Čili odpadnou počáteční vysoké náklady a zůstane pouze paušál na cloudový software a podporu. Jestli bude dodavatel kupovat výpočetní a úložnou kapacitu u třetí strany se už koncový zákazník nedozví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 21:51

Omlouvám se předem všem, které by moje reakce mohla urazit, ale opravdu rád bych viděl profily komentujících. Osoby bez znalosti enterprise prostředí, kontextu, stavu ekonomiky?Zmíněné "výmluvy" přítomných znalců jsou přežité, ale rozumím Vám, moji podřízení ajtíci mluví stejně. Strach o práci. A to je jediná chyba v článku, nic takového jako svět bez lokálního IT nebude. Ano, i tuto službu je možné outsourcovat, ale IT podpora bude vždy třeba a je jedno, jestli to budou dělat moji lidé nebo SLA.Pokud bych v současné době spouštěl novou malou společnost, o ničem jiném než cloudu nemá smysl uvažovat. A já jako manažer IT na české poměry střední/větší společnosti budu vděčný za jakoukoli část, kterou mi cloud pobere za žádné nebo relativně malé ztráty pohodlí na straně uživatelů (např. mailboxy, home foldery).Snížení nákladů na infrastrukturu (od napájení, přes síť, ...), železo, údržbu, úložiště, archiv, zálohování, správu...a hlavně ZODPOVĚDNOST za celou službu je naprosto zásadní. P.S. slovo "cloud" je mi opravdu protivné, jde jen o marketingové pojmenování něčeho, co tu už bylo před 15 lety a pravidelně se vrací (ASP, xAAS, ...). Rozdíl je v tom, že teď už doba této služby opravdu nastává.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (19)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 21:45

Vždy, když čtu názory podobné těm ze zdejší diskuse, si říkám, jak to asi muselo vypadat v hospodách či kavárnách, když se začaly objevovat vynálezy a služby, které dnes běžně používáme. Jak to asi vypadalo, když si někdo v době zlatek dovolil tvrdit, že jednou budou mít lidé všechny své peníze v bankách a nebudou je mít fyzicky u sebe. A představa, že by se i platilo bezhotovostně, to muselo být rovnou kacířství. To, že jednou budeme používat měny naprosto virtuální, už je představa historii už neskutečně vzdálená.Jak to bylo, když se začala objevovat auta, telegrafy, elektřina v každé domácnosti apod.? Je toho tolik, co naprosto převracelo uvažování lidí své doby. Koneckonců není to tak dávno, co proběhla obrovská revoluce, která obrovsky zasáhla do soukromí většiny lidí a dnes už se nad tím málokdo pozastavuje - mobilní telefony. Kdo si ještě dnes, zejména u lidí mladších 25 let, ještě představí, že by nemělo být možné kohokoli z přátel a příbuzných sehnat teď hned?To, že velmi brzy přijde doba, kdy datové sítě budou všude, telefonní operátoři budou jen další distribuční službou, jako jsou vodovody a elektrické rozvody a my budeme mít soukromá data v cloudu, je naprosto jisté. Nejpozději naše děti to budou využívat naprosto běžně a bude to pro ně stejně samozřejmé, jako je pro nás bankovní účet či ulice bez koní.Tady v diskusi to vypadá, jak to budou všichni odmítat, ale realita mimo malý rybníček internetových diskusí je taková, že to lidé prostě neřeší. Zkrátka mají své maily v cloudu (webové maily), mají své fotky v cloudu (rajče, picasa...), mají svá soukromá data v cloudu (dropbox, office365, google docs...), mají své kontakty v cloudu (synchronizace z mobilu přes googleID do google maile, LiveID na hotmail apod.)... Zkrátka jen postupně přijmou další službu. A že by to nedělaly firmy, je mylná představa. Tam to půjde jen trochu pomaleji, protože to znamená, že přijdou o kšeft mnohé firmy, které jim dodávají hw, takže je tito dodavatelé budou těžce masírovat všemožnými argumenty proti. Ale postupně se tam přesune i velká část firem. Článek má pravdu v tom, že to bude záviset na mobilních datech, ale to je skutečně jen otázka času a vývoje. Ono to bude třeba jako s auty či železnicí - když začínaly, byla síť tratí (kvalitních silnic) poměrně malá, ale stačí se podívat, jak to vypadá dnes. Je to samozřejmost. A to budou i mobilní datové sítě. Postupně se bude technologie vylepšovat, zahušťovat, zrychlovat... Sice nevěřím, že úplně vymizí kabely, protože optika přeci jen poskytuje řádově vyšší kapacitu a spolehlivost, ale to může být tak, že tlustý kabel povede jen do budovy a v rámci ní už bude jen bezdrát (a není podstatné, jakou technologií to bude).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 07. 2013 19:24

A teď si představte dobu, kdy skoro nikdo ani neví co to byl kloud jen někteří pamětníci pamatují jak se s tím kdysi experimentovalo a pak to zmizelo v propadlišti dějin.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 17:00

Pokud jde o software tak co si na síti ukradnu to mám, jenže co pošlu do cloudu to ukradnou nebo zcenzurují oni mě!!!!
.
Nas...t na CLOUD!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 07. 2013 16:43

to je zase sluníčkový článek - vše je krásné, funkční, bezproblémové, rychlé, stabilní a všichni se mají rádi. A když se náhodou "moje" firma dostane do chvilkové druhotné platební neschopnosti, tak majitelům cloudu vůbec nebude vadit, že jim půlrok nebudu platit a přesto mi pojede celé cloudIT a tak budu moci dále fungovat. Proboha Sedláku, proberte se.
Výhodou klasického provozu IT je to, že vám tu infrastrukturu nikdo neveme (leda exekutor - nicméně ti obvykle sahají nejprve na neprovozní věci). I kdyby byla celá republika bez netu, tak vám jede účetnictví, skladové hospodářství a další věci nutné pro provoz firmy. Nemusím se nijak strachovat, jestli vydělám na další měsíc provozu cloud služeb, prostě provozuju to co mám a je jedno, že jde o "XPéčka s OpenOffice". Funguje to? Funguje.
Další věc - jak i představujete připojení PC ke cloudu bez ethernetu? Bezdrátem? Nebo každý počítač, tiskárna atp. vyfasuje UMTS modem? Ať žije bezpečnost, zdraví lidí(taková koncentrace bezdrátových zařízení bude určitě žůžo) a levný provoz. A kdo bude řešit problémy s odcházejícím HW? Chybnou synchronizací či umístěním zařízení v cloudu? Kdo bude řešit provoz tiskáren a kopírek? Kdo bude řešit revize pohyblivých přívodů u těchto spotřebičů? Ono jen stačí, že máte ve firmě partu předdůchodců - kdo jim bude vysvětlovat jak se s tím pracuje, případně za ně odklikávat chybové hlášky? Obzvláště, když nemáte kontrolu nad tím, jakou fičuru provozovatelé cloudu vylepší/odstraní/přemístí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 15:02

"Dnes jsou často IT manažeři lidé, kteří jsou prostě manažeři a jejich hlavním úkolem je co nejvíce snížit provozní náklady".....No to dopadne, jestli budou o technických věcech rozhodovat manažeři z nějaké podnikatelky bez technickýho vzdělání a jen podle toho, na co viděli jakou reklamu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 14:34

Raději si to nechci představovat, kdy ztratíme poslední zbytky soukromí a "Velký Bratr" (NSA, FBI a bůhví co ještě) budou sledovat každý náš krok ! Zbývají povinně implantovat čipy každému člověku do mozku, aby zpravodajské služby věděly o každém našem kroku a nejlépe, co si myslíme. Svět bude jednou jeden velký koncentrák a nebude úniku. Proklamovaná amarická svoboda nadobro zmizí, když agenti budou znát dřív obsah mého milostného mailu mé dívce, než dívka sama ! Špiclovat slušné lidi, Cloud znamená, jako kdybyste své soukromé nebo důvěrné dopisy rozvěsily na náměstí, ať si to každý přečte. Internet by měl do budoucna plnit funkci sběru a přístupu k informacím, ale jen jednosměrným směrem, soukromá data jsou soukromá věc každého člověka a neexistuje žádné právo, žádné instituce na světě, abyste povinně sdělovali světu, co děláte v posteli se svou partnerkou ! Cloud znamená, že otevřete okno do své domácnosti, a dosvé postele, ať se každý podívá. Pokud dáte své osobní fotky z dovolené na Cloud, znamená to že šmejdi budou šmejdit ve vašem osobní životě, i když jste slušný člověk a nic nezákonného jste nikdy v životě neudělali !! Pocítí tuto nesvobodu i firmy, když své interní věci a budoucí projekty dají na Cloud. V interních věcech může být nějaký strategický slibný projekt, prototyp výrobku, náčrtky nějakého vynálezu nebo objevu a vždycky se může najít na Cloudu nějaký šmejd, který takovou strategickou informaci jednoduše ukradne a prodá konkurenci !!! Můj shrnují názor na Cloud a podobné technologie: Cloud ano, ale jen jako doplněk a nejlépe šifrovaný jako zavádí Dotcom ve službě MEGA. Pokud budu vědět, že se v mých fotkách z dovolené nebude nikdo nepovolaný prohrabovat, tak si je klidně dám v šifrované podobě na MEGA, ale k Microsoftu, Googlu ap nedůvěřuji, po té provalené aféře PRISM. Jde o princip, osobní rodinné fotky je soukromé vlastnictví a já si nepřeju, aby si je nějaký kripl na Cloudu prohlížel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 14:02

Docela nedomyšlená vize. Současná situace v této republice (což je z hlediska globálního docela vyspělá oblast s hustým osídlením a dostupností celkem solidních technologií za přijatelnou cenu) je asi taková, že by se zde dalo garantovat připojení možná tak na úrovni prastaré technologie edge, tedy nějakých 230kbit/s. A s obrovskou nevýhodou v podobně obrovské latence, která prakticky znemožňuje použití např. šifrování na lince (teda funguje to, ale chce to hodně pevné nervy). Tato rychlost je navíc sdílená pro všechny uživatele v dané lokalitě. Jak chcete tyto směšné parametry považovat za vhodné pro masivní použití? Sice se technologie vyvíjejí docela rychle, ale kabel je stále ještě mnohonásobně dál a svůj náskok si setrvale udržuje. Navíc má tu výhodu, že se těch kabelů dá natáhnout spousta, ke každému uživateli vlastní - a tím znásobit přenosovou kapacitu. Jak chcete s použitím aktuálních technologií (nebo třeba i technologií, o nichž se uvažuje v horizontu pár let) vytvořit bezdrátovou infrastrukturu, která každému člověku poskytne garantovanou rychlost v řádu desítek Gb/s s latencí hodně pod 1ms?Jinak samotná idea je možná zajímavá, ale z praxe spíš vidím docela zděšení ve firmách, kde to zkusili. Zvlášť když jim následně došlo, že vlastní provoz vlastně vyšel na zlomek cloudových nákladů a ještě to fungovalo lépe (třeba proto, že se jednalo o provoz aplikace velmi závisející na latenci a přesun z lokální sítě do horoucích pekel v Praze znamenal sice relativně malé, ale pro uživatele dost znatelné zpomalení (na internetu by takové hodnoty byly naprosto špičkové, ale dle slov stovek uživatelů dané aplikace to od přesunu začalo být špatné a rychlost práce klesla na polovinu.Možná pro jistou skupinu uživatelů může být cloud velmi dobrým řešením, ale pro nemenší skupinu jiných je stále výhodnější mít svá data u sebe (tedy mít nad nimi kontrolu) a neplatit přemrštěné nájemné, když si to samé mohou jednorázově koupit. Je to jako u Adobe: jak přestávají prodávat, ale požadují měsíční nájemné, tak najednou spousta lidí zjišťuje, že to vlastně vůbec nepotřebují a stačí jim starší verze bez výpalného pro Adobe. Nebo taky jiný konkurenční produkt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 14:00

Vážení, už jste s tím cpaním klaudu všude poněkud trapní.
Chápu, že jim by se to líbilo, aby měli o všech přehled. To jste jejich agenti či co? Svoje/klientská data v klaudu? Merde!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 07. 2013 13:53

Okurková

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 13:50

Říká Jan Sedlák, zvaný DRAK MRAK. Drop your privacy is our priority - Cloud is God!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 13:47

Také si můžeme představit dobu, kdy IT a lokální sítě nebyly potřeba. Jak ti naši předkové mohli bez toho přežít několik tisíciletí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 13:26

To je ale blábol!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2013 12:58

Odkaz na použitý lorem ipsum generátor článků na téma cloud, prosím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor