SAP kupuje firmu KXEN pro predikování chování zákazníků

SAP už před několika měsíci avizoval, že chce „předpovídat budoucnost“ a začal skrze své aplikace pro firmy nasazovat technologie, které dokáží analyzovat velká data a z nich pak predikovat, jak se budou chovat zákazníci, co a kde budou nakupovat a podobně. O podobné věci se ostatně snaží spousta dalších zaběhnutých konkurentů i mladých startupů. Jeden takový SAP nyní za nespecifikovanou částku získal.

Německý softwarový obr kupuje firmu KXEN, jejíž technologie mají ono predikování o něco více rozšířit a SAP plánuje, že získané produkty postupně integruje do svých tradičních aplikací, ale také do cloudu. KXEN má mimo jiné dobře zapadnout do balíku SAP 360, jež je právě na podobné funkce hodně zaměřen.

KXEN pracuje s něčím, co se nazývá prediktivní analýza. To je oblast, která v podstatě začíná tam, kde končí tradiční business intelligence (BI). Zatímco BI dokáže z velkých dat vygenerovat pěkné grafy a další v podstatě statické informace a reporty (to dělají například čeští GoodData), prediktivní analýza se soustředí na budoucnost a co s těmito daty dělat. Na základě poskládaných modelů a dat je možné určit, jak se budou chovat dané cílové skupiny zákazníků a podle toho naplánovat prodeje, výrobu, zásobování, marketing a další obchodní procesy. KXEN zvládá veškeré procesy automatizovat a ideálně zapadá do celého softwarového portfolia SAPu.

Zákazníkem je i české Allegro

Podobné analýzy dat jsou hodně závislé na rychlosti, SAP proto plánuje KXEN nasadit mimo jiné na svojí in-memory databázi HANA. Ta dokáže v reálném čase zpracovávat obrovské množství dat a podle SAPu tímto začíná nová éra.

Nástrojů pro prediktivní analýzu je na trhu poměrně hodně, mají je například velcí konkurenci SAPu jako IBM, SAS, Oracle a další firmy. Ne vždy jsou ale tyto nástroje uživatelsky přívětivé a dobře použitelné, i proto je tu stále velký prostor pro konkurenci. O predikování se ostatně pokouší i velmi nadějný český projekt Futurelytics.

Celosvětový trh s prediktivní analýzou v současné době podle IDC tvoří zhruba 2 miliardy dolarů a do roku 2017 by se měl dostat až na 3 miliardy. Analytici zároveň odhadují, že zde bude velice živo, velké firmy budou hodně nakupovat a investoři vkládat své peníze do slibných startupů.

KXEN patřil mezi velké samostatné firmy. Jeho hlavní produkty InfiniteInsight a Cloud Prediction mají kolem 500 nasazení, mimo jiné u zákazníků jako CBS, Bank of America, Virgin Media, Vodafone a nástroje byly používány také při Obamově předvolební kampani. Zákazníkem je i e-commerce společnost Allegro Group, která provozuje služby jako Aukro.cz, Heuréka, Bezrealitky.cz či NetDirect.

KXEN funguje už od roku 1998 a během svého působení získal investice ve výši 8 milionů dolarů. Mezi investory byla například i Motorola. SAP očekává, že obchod uzavře ve svém posledním čtvrtletí. Akcie společnosti na nové zprávy zareagovaly mírným růstem a v posledních 5 dnech si připsaly téměř 3,5 procenta.

Diskuze (2) Další článek: Bing chystá nové logo a design, Česko jej ale stále nezajímá

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,