Šéf Lama mobile: Regulace poplatků za roaming byla třeba

Rozhovor s šéfem virtuálního operátora Lama mobile Markem Fabianem. O evropských poplatcích za roaming nebo o tom, jak malé virtuály pohltí ti větší.

Český trh virtuálních operátorů čeká po utěšeném bobtnání z hlediska počtu firem konsolidace. „Malé virtuály pohltí ti větší z řad konkurence. A ti větší virtuálové se svým portfoliem služeb více přiblíží národním operátorům,“ předpovídá generální ředitel Lama mobile Marek Fabian. Podle něj jako první půjdou z kola ven virtuální operátoři čtvrtého řádu, kteří jen přeprodávali tarify jiných virtuálních operátorů.

Jak se momentálně Lama mobile v Česku daří v kontrastu s původními plány při vstupu na trh před půlrokem?

Český trh s mobilními službami je velmi specifický, ostatně specificky zde proběhla i aukce frekvencí. Plány, které byly připravované pro český trh, byly obzvláště ve své výnosové části počítány v době před „mobilní revolucí“, kterou doteď nedokážu vůbec pochopit. Průměrná hodnota zákazníka na trhu se snížila, zisky velkých operátorů klesly o polovinu, tržby o 25 až 30 procent. I my jsme proto museli revidovat původní plány. Senzitivita českého zákazníka na cenu a kvalitu služby tomu také nepřispěla. To máme společné například s německým trhem. Češi opravdu vyžadují cenu i kvalitu – nechtějí si pouze kupovat SIM karty přes internet, ale chtějí mít také operátorovu linku, na niž se mohou obrátit se svými dotazy.

V porovnání s průměrnými cenami u sousedů ale rozhodně nejsme nejlevnější zemí, a to ani po proběhnuvší cenové revoluci.

Pokles cen měl nastavený trend. Trh fungoval a ceny se snižovaly napříč Evropou – přicházela nová konkurence, náklady se snižovaly. Na českém trhu se však stala nepochopitelná věc, vznikli „šedí operátoři“ – uzavřené skupiny, firmy či společenstva, které byly schopny vyjednat si lepší ceny a tím de facto pokryly ono snížení cen. To je podle mě nemyslitelný stav. Národní operátoři si na sebe s šedými operátory upletli vlastní bič. Nyní s tím mají problémy, protože jsou na absolutně nemyslitelných cenách. A jsem si jistý, že tyto ceny jsou u mnohých pod samotnými náklady na provoz. Pokud bychom započítali i tyto šedé operátory do průměrné hodnoty českého trhu, tak jsme rozhodně někde jinde, než když počítáme to, co se veřejně prodává.

Optimální cena za minutu hovoru v Česku je podle vás kde?

Řekl bych od jedné do tří korun a devadesáti haléřů. To cenové rozmezí je potřeba chápat s přihlédnutím k nákladům na distribuci a prodeje. To, co je vyšší, je už zřejmě problém. Na druhé straně si musíme uvědomit, že virtuální operátoři nemají stejné podmínky a jsou v nejasné situaci.

Klepněte pro větší obrázek
Generální ředitel Lama mobile Marek Fabian. Foto: E15

Narážíte na to, když je tarif prodáván jen dalšímu prodejci tarifů?

To je další specifikum českého trhu – virtuální operátoři čtvrté úrovně. Vždyť to je hotový blázinec. Když si vezmu cenu, která je na začátku celého prodejního řetězce, tak nechápu, co na tom ten „poslední článek“ může získat. A to jsou právě ty firmy, které budou nyní zanikat – půjde mimochodem stejně o firmy, které mají prodaných jen několik desítek či stovek SIM karet.

Sto megabajtů dat dnes stojí téměř víc než sto minut hovoru. Bude to trvat i dál, nebo se zákazníci dočkají zlevnění?

Cena za datové přenosy je národními operátory uměle udržována a měla by klesnout – není udržitelná. Ovšem nesmíme podceňovat to obrovské rozšíření pokrytí jinými alternativami – děti často ani datová připojení do svých tabletů a mobilů nechtějí, protože se naučily využívat otevřené Wi-Fi sítě ve školách, restauracích či nákupních centrech.

Co si myslíte o evropské regulaci?

Z pohledu jednotlivých cenových hladin a omezení v rámci roamingových poplatků byla potřebná. Je to i vidět na chování operátorů – pokud se něco takového na ně „připraví“, tak to stejně najednou sami dokážou udělat a přizpůsobit se. Například O2 a volání Česko–Slovensko: Slovenská O2 svým klientům v Česku už účtuje, jako by volali na Slovensku. Předpokládám, že se tak stane i pro české klienty. Abych však jen nechválil, Evropská komise samozřejmě nedělá jen samé skvělé věci: chybou je umělé zavedení alternativních roamingových providerů (ARP) od července 2014 jako nástroj pro zvýšení konkurence v oblasti roamingu. Všichni evropští operátoři investovali miliony do nové technologie pro spojení s těmito ARP, aniž by bylo jisté, že nějaký trh speciálních poskytovatelů roamingu vznikne, protože všichni počítají s úplným zrušením roamingových poplatků. Regulátor jednoduše občas učiní dobrý krok a mezi tím nějaký ten špatný.

Který z dobrých kroků evropského regulátora se vám vybavuje?

Myslím, že zavedení povinného upozornění klienta na aktivní data a limit jejich čerpání v zahraničí. Tato regulace byla velice praktická a hlavně potřebná. Trhu nijak neublížila, naopak vymýtila četné spory klientů s operátory. Operátoři ten limit měli nastavený příliš vysoko, samozřejmě kvůli tomu, aby na něm realizovali zisk.

A co v domácím prostředí? Už jste zmínil specifický průběh aukce frekvencí. To byla ironie, kritika či pochvala?

Víte co, český regulátor alespoň zveřejnil uchazeče a podmínky aukce. Na Slovensku se řeklo, že podmínky jsou tajné, a bylo hotovo. I přesto si myslím, že průběh aukce nebyl zas tak normální. To bych ale nyní nechtěl příliš rozpitvávat. Mě nyní zajímají hlavně problémy z pohledu virtuálního operátora.

 

Malé virtuály pohltí ti větší z řad konkurence. A ti větší virtuálové se svým portfoliem služeb více přiblíží národním operátorům.

 

To jsou třeba jaké?

Vezměte si přenositelnost čísla mezi operátory. Přijde mi to jako systém vyrobený pro ztížení migrace zákazníků od národního operátora k virtuálnímu operátorovi. V Evropě to zpravidla funguje tak, že zákazník osloví nového operátora s tím, že k němu chce přejít, a o víc se nestará, nový operátor za něj vše zařídí. Samozřejmě musí vyrovnat své závazky k opouštěnému operátorovi. Jednou jsem v zahraničním projektu byl svědkem toho, že operátoři si sdělili výši závazků klienta, který mezi nimi přecházel, podobně jako to činí banky. To, jak je to v Česku nastavené, je jen sled komplikovaných kroků, které přechodu brání.

Je v tom nějaký právní zádrhel, nebo tak tvrdý konkurenční boj a nevraživost?

Mně spíše připadá, že to byla domluva.

Míníte, že se domluvili, že ztíží klientům změnu poskytovatele mobilních služeb?

Kdy se spouštěl nový systém migrací? V období těsně po startu prvních dvou virtuálních operátorů kolem září loňského roku. Celá ta show kolem přenosu čísla je problematická a stojí nehorázné peníze. Operátoři se od bank mají co učit. Vezměte si třeba Německo, tam je kolem 140 virtuálních operátorů a vše funguje naprosto v pořádku. Stejně tak Skandinávie, tam se toto událo v podstatě samovolně bez externích zásahů regulátora. V Česku se regulovalo a regulovalo…

Řekl jste to sám: „Virtuální operátor je vhodný pro specifické skupiny obyvatel.“ Není tou hlavní českou skupinou, a to právě vzhledem k citlivosti na cenu, skupina nízkoútratových nebo dokonce „nepravidelně platících či volajících“ zákazníků? Byli to ti první, kteří začali přecházet?

Určitě. Pro mě se jednalo o poměrně velké překvapení. Zažil jsem starty virtuálních operátorů i v jiných zemích, v Česku to však bylo mnohem masivnější a v některých případech téměř organizované. Samozřejmě jednou skupinou jsou lidé, kteří nikdy nikde nedostanou paušální tarif a jsou odkázáni na předplacené karty, druhou skupinou byli lidé, kteří se snažili tarifní smlouvy zneužívat. Zaprvé je těžké tyto skupiny obsluhovat, zadruhé jsme schopni a ochotni za určitých podmínek poskytnout nějaké řešení i pro ně.

 

Marek Fabian

Má za sebou čtrnáctiletou praxi projektového manažera v telekomunikacích u velkých korporací, jako je Orange nebo Telecom. Pracoval na Slovensku, v Německu, Francii a dalších evropských zemích. Nyní stojí v čele virtuálního mobilního operátora Lama mobile, patřícího pod energetický holding Lama energy. Fabianovi je 41 let.

 
 
 
 

Společně s ČEZ a Centropolem jste další z virtuálních mobilních operátorů, který má základnu mezi klienty-odběrateli energií. Jak byla důležitá synergie mezi touto základnou u Lama energy a startem Lama mobile?

Byl to logický krok. Pro mě je vzorem v tomto ohledu londýnská firma Utility Warehouse – prodávají elektřinu, plyn, mobily, a dokonce vlastní kreditní karty. Ve východním Londýně vybudovali tak silnou komunitu na těchto službách, že se prakticky nikdo jiný proti nim obchodně nedokáže prosadit. V Česku tomu říkáme „rodinné stříbro“. Jedná se o velmi kvalitní bázi klientů-odběratelů energií. A překryv je stále větší a větší. Aktuálně je kolem deseti procent a bude dále stoupat.

Přijdou nějaké další změny typu „cenová revoluce“?

Nastane konsolidace trhu – malé mobilní operátory pohltí velcí virtuálové. A ti větší se portfoliem služeb více přiblíží národním operátorům. Z malých operátorů pak setrvají jen ti zaměření na opravdu specifické skupiny – všiml jsem si, že tu působí třeba operátor zaměřený jen na vietnamskou komunitu. Třeba obdobný TürkCell v Německu má ohromný úspěch. Ostatní virtuálové budou muset hledat další synergie.

Kolik může Česko „uživit“ virtuálních operátorů? V Německu je to kolem 140, v Polsku padesát.

To je těžké odhadnout, mnoho z nich už živoří. Na Slovensku jsou dva, kteří se tváří, že jsou virtuálové, a přitom to jsou jen přeprodejci – a tím si jsem jistý, neboť jednoho z nich jsem pomáhal zakládat. Řádově by mohli mít kolem deseti až patnácti procent zákazníků, to může být celkem zdravý podíl.

Historicky bylo v Česku velmi populární kupovat si mobil plus tarif.

To je minulost, a to téměř na všech trzích v Evropě. Nechť jsou v roli těch, kdo řeší prodej mobilních telefonů, odborníci k tomu uzpůsobení – prodejci elektroniky. A z hlediska financování nákupu samozřejmě splátkové společnosti. Prodej mobilů u operátorů zůstane možná na úrovni zmíněného splátkového prodeje. Spolupráce se specializovanými prodejci je další cestou, prostřednictvím které může operátor snižovat své náklady – náklady na prodej hardwaru.

Diskuze (10) Další článek: Byznysový zápisník: HP po 11 čtvrtletích zastavilo propad

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,