Senzory zjistí, zda je řidič ospalý a varují okolí

Connect.cz z Tokia: Skupina japonských inženýrů vyvinula technologii, díky níž je možné přenášet informace zakódované ve videu. Čtveřice výzkumníků společnosti Fujitsu systém nazvala nezáživným jménem „video-based data transfer technology“. S podobnými funkcemi už se nějako dobu experimentuje, Fujitsu je nicméně chce postupně uvést do běžného provozu.

Z uživatelského hlediska technologie funguje jednoduše. Stačí namířit chytrým telefonem, tabletem či jiným zařízením s kamerou na přenášený obraz (z televize, digitálního billboardu, videa na počítači a podobně) a na malém displeji se pak zobrazí konečné sdělení.

Klepněte pro větší obrázek
Příklad technologie snímání informace v obrazu. Po zamíření mobilem na video s tučňáky se zobrazí slevový kupon do ZOO.

Tím sdělením může být řada věcí. Z obchodního hlediska se jeví zajímavě například zachycení reklamy, díky čemuž se zákazník hned dostane na produktovou stránku inzerovaného produktu, případně rovnou k objednávce. Tímto způsobem se dají šířit také slevové kupony, rezervovat lístky na představení, koncert či dopravní spoje a tak dále.

Jak ospalý je řidič

Vše funguje tak, že zdrojový obraz pracuje se dvěma vlnami (0 a 1) a nenápadnými tečkami, které pak chytrý telefon pomocí aplikace analyzuje. Zachycení obrazu funguje zhruba od vzdálenosti tři metry.

Fujitsu chce tuto technologii dodávat nejenom pro využití v rámci velkých (prozatím) japonských měst – pro digitální poutače, v rámci veřejné dopravy a podobně. Zajímají se o ní také televizní společnosti, které tímto budou cílit na inzerenty.

Klepněte pro větší obrázek
Simulátor snímání stavu řidičova bdění.

Fujitsu pracuje i s další zajímavou obrazovou technologií. Aktuálně testuje systém, který snímá obličej řidiče. Na tomto základě dokáže vyhodnotit třeba to, zda je řidič unavený a zda hrozí případný mikrospánek a nehoda. Systém komunikuje s dalšími částmi vozidla a s cloudem a umožní pak zpomalit, případně vozidlo zastavit.

Další možnosti využití budou možné díky přímé komunikaci strojů (M2M). Qualcomm už například vyrábí čipy s takzvaným dedicated short range communications protokolem. Pokud by tedy kamera u řidiče zjistila riziko, vůz by automaticky zkontaktoval všechny lidi v okolí, kteří mobilní zařízení s tímto protokolem vlastní. Platí to i pro komunikaci mezi vozidly.

Cestu autora hradila společnost Fujitsu.

Diskuze (3) Další článek: Rusko se zlobí na Facebook, Google a Twitter. Hrozí pokutou i blokací

Témata článku: , , , , , , , , , , ,