Software státní správy po Česku: první den kolaps

Nový systém registru vozidel vyšel na 47 milionů, prodlouží stávající práci, úředníky nutí číst 500 stran manuálu a první den zkolaboval. Ale hlavně, že je kompatibilní s EU.

Dnes jsme zase jednou byli svědky toho, jak by nemělo probíhat zavádění nového databázového systému pro tak důležitou aplikaci jako je registr vozidel. Po několikadenní odstávce byl systém dnes spuštěn v ostrém provozu, ale vydržel fungovat jen hodinu. Poté zkolaboval a na žádném z více než dvou set příslušných úřadů nebylo možné agendu týkající se vozidel vyřídit.

Proč změna? Hlavně kompatibilita s EU

Operace zavádění nového systému registru vozidel nebyla jednoduchá. Zaprvé se jednalo o kompletní modernizaci softwaru i hardwaru, zadruhé správa systému přecházela z ministerstva vnitra na rezort dopravy. Vedle programátorských a technických problémů bylo nutné vyřešit i ty byrokratické a personální.

Nový systém má nabídnout přehlednější a bezpečnější správu dat a především kompatibilitu s aplikacemi Evropské unie, která by měla zajistit jednodušší výměnu dat. Kromě toho přichází s možnostmi snadného rozšíření dalšími moduly a také kompletně přepracovaným uživatelským prostředím.

Do databáze nového systému bylo nutné přenést ze starého 14,5 milionu záznamů a kromě centrální správy muselo projít modernizací více než 200 jednotlivých pracovišť registru vozidel v celém Česku. Ministerstvo dopravy proto naplánovalo odstávku celého systému v průběhu minulého týdne. Dnešní start ale ukázal, že ani to na nestačilo.

Pět set stran manuálu pro každého úředníka

Ranní reportáž České televize z brněnského magistrátu lehce prozrazuje, jak příprava na nový systém probíhala. Tiskový mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára prozradil, že přípravy byly uspěchány a nebylo dostatek času na odzkoušení a zaškolení. Krátké testování před nasazením ostré verze prý navíc probíhalo na vývojové verzi, která se od finální lišila. Překvapila rovněž informace o tom, že pracovníci dostali manuál k novému systému formou 500stránkové publikace vypálené na CD.

Pavel Žára rovněž zmiňuje problémy se zprovozněním tiskáren. Pokud se podíváme na hardwarové požadavky nových klientských stanic, tak v nich vidíme položku Redukce pro připojení tiskáren OKI s paralelním rozhraním na standardní port USB 2.0. Zdá se, že přizpůsobení staršímu LPT standardu IEEE 1284 nefunguje optimálně. Na druhou stranu nás může těšit alespoň to, že byl daňový poplatník ušetřen výdaje za nové tiskárny, když ty stávající ještě fungují.

Ve vyjádření Pavla Žáry uslyšíme i pozoruhodné nesmysly: „Nová verze je založena na systému internetu, což ta původní nebyla, tam se ten systém ovládal pomocí kláves F1, F2, F3, tak jak všichni známe a byl nezávislý na internetu. Ta nová verze funguje na bázi internetu, jinými slovy, jakmile je internet přetížen, případně spadne, celý registr nefunguje. Z tohoto titulu také ovládání toho nového systému pomocí myši může znamenat zpomalení.“

Z vyjádření lze usoudit, že nová verze běží jako formulář v internetovém prohlížeči, který vystřídal program ještě z éry DOSu. Nicméně strohá grafika s naučenými klávesovými zkratkami se zdá být v úřednickém nasazení vhodnější. I po zaškolení totiž úředníci dosáhli o čtvrtinu horšího času při zpracování údajů – brněnský magistrát tak místo obvyklé dávky 400 žádostí denně odbaví jen 300. Alespoň v počátku, než se nové postupy stanou rutinou. Pak by mohly dosáhnout stejné časové náročnosti. Ale nemělo by být cílem nového systému tento čas naopak zkrátit?

Samotný „internet“ nelze označit za viníka. Zajištění konektivity informačních systémů prostřednictvím internetové sítě je naprosto běžné a naopak provozovat zcela samostatnou síť by bylo neefektivní a ve finále přinášející ještě více komplikací. Jen se musí myslet na zajištění dostatečných kapacit připojení i pro okamžik, kdy na všech přepážkách začnou úředníci stahovat či uploadovat data. I kdyby došlo k přetížení, bude to znamenat jen o něco delší čekání, nikoli kolaps celého systému.

Vždyť první den se ještě ladí...

Když vzpomeneme pár měsíců zpět na zavádění nového systému pro správu sociálních dávek, vidíme tu paralely. Nový systém, převod databází, přesun na jiné úřady, nedostatečné zaškolení, výpadky a v dřívějším případě i četné stížnosti na nedodělky v aplikacích. U registru vozidel zřejmě žádné kolonky v nových formulářích nechybí, ale scénář je jinak bohužel stejný. Tentokrát se tu bavíme o softwaru za 37 milionů, kvůli kterému se dalších 10 milionů investovalo do hardwaru.

Výpadek nastal hned brzy ráno a postihl všechny pracoviště registru vozidel v zemi. Znovu se rozjel až po jedné hodině po obědě. Chyba byla na straně serveru, který zjevně nebyl řádně otestován na nápor v ostrém provozu.

U tak důležitých aplikací, jako jsou systémy pro státní správu, bychom čekali něco jiného – naprosto precizní a naddimenzovanou přípravu, ladění s dostatečným předstihem, pečlivé zaškolení především v oblasti rutinních postupů úředníků a ve finále zrychlení celého procesu.

Diskuze (121) Další článek: Mozilla končí s vývojem pošťáka Thunderbird, ale udrží ho při životě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,