Spotify nevzdává boj s Applem, půjčuje si miliardu dolarů na investice

Spotify nevzdává boj s Applem, půjčuje si miliardu dolarů na investice

U velkých startupů, které působí po celém světě a chtějí co nejrychleji růst, jsme zvyklí na postupná investiční kola. Díky nim mohou získávat rychle peníze, které mohou rychle investovat a zvětšovat tak společnost. Má to ale pochopitelně nevýhodu – v každém kole je třeba se vzdát určité části podílu. Spotifiy proto zvolilo potenciálně nevýhodnější variantu – konvertibilní půjčku miliardu dolarů od investorů, která má dle tvrzení velmi nevýhodné garance.

Spotify patří mezi aktuálně „žhavé“ startupy hlavně kvůli tomu, v jaké oblasti se pohybuje a jakého má konkurenta – Apple Music a streamování hudby. Spotify se stále chlubí největším počtem platících uživatelů.

Podle posledních informací z března se Spotify chlubí 30 miliony platících posluchačů, zatímco u Applu jsou pouze starší odhady v podobě několika milionů platících uživatelů. V rámci zkušebního období zdarma zkoušelo Apple Music minulý rok kolem 15 milionů uživatelů.

Oblast streamování hudby má ale další konkurenty a lze očekávat, že Spotify chce miliardovou půjčku použít právě na nákupy jiných startupů z této oblasti. Některé spekulace hovoří o nákupu například SoundCloud nebo Pandora Radio.

Spotify ale na tom není zrovna finančně dobře, alespoň z pohledu zisků. V rámci příjmů přesáhlo Spotify v roce 2014 jednu miliardu dolarů, ale se ztrátou přes 160 milionů dolarů. Firma má už přes 1 500 zaměstnanců a pravděpodobně se chystá na vstup na burzu, který ale může být dlouhý a ještě komplikovaný. Finanční injekce pro přežití následujícího období by tak dávala také smysl.

847643213.jpg
Finanční výsledky Spotify v průběhu let dle Financial Times

Mezi dalšími spekulacemi vycházející z neoficiálních informací, které přinesl web Recode, je ale snaha o zvýšení příjmu platformy z videa. V tomto segmentu kralují velikáni jako Youtube, Vimeo, Twitch, Facebook, Netflix a další a rozhodně je velkým trendem, který by mohl Spotify umožnit nabrat další uživatele a z těch současných případně získat více peněz za další formu obsahu. Získat ale videoobsah, který není k dispozici už někde jinde, je velmi těžké a obvykle i velmi nákladné. Je tak otázkou, zda Spotify v tomto směru trochu nezaspalo.

Článek patří do rubrik: Byznys, Cloud, Startupy


13 komentářů

Diskuze

  • Rakija , 31. 3. 2016 23:02:32
    Na reklamy by se mělo Spotify vykašlat, ale odstupňovat předplatné. Mělo...
  • Jáchym Kvasnička , 30. 3. 2016 20:15:56
    Podle mě by se spíše měli zaměřit na reklamu. Když odemknou možnost,...
  • Petr Krobot , 30. 3. 2016 18:11:14
    Mohl by někdo vysvětlit, co je to vlastně "startup"? Já myslel, že to jsou...

Další podobné články

Český IT trh se přehřívá. Chybí zkušení lidé

Český IT trh se přehřívá. Chybí zkušení lidé

V Česku se bouřlivě rozvíjí IT, zahraniční firmy zde outsourcují vývoj a poptávka po IT pracovnících stále roste. Už ale pomalu není kde brát a bude hůř...

Český startup Kiwi.com nabídne full service pro cestování i spolupráci s Uberem

Český startup Kiwi.com nabídne full service pro cestování i spolupráci s Uberem

** Jeden z nejúspěšnějších českých startupů se přejmenoval a má velké plány ** Rozšíří se i pro další kategorie jako vlaky nebo autobusy ** Připravuje propojení s hotely i transportními službami

Google si pro umělou inteligenci vyvinul i vlastní procesor, chce být nejchytřejší

Google si pro umělou inteligenci vyvinul i vlastní procesor, chce být nejchytřejší

** Google na I/O představil vlastní procesor pro umělou inteligence ** Efektivita vlastního hardwaru je mnohem lepší než u grafických karet ** Google si chce získat náskok s inteligencí v cloudu


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.