A to jste byl zalezlý pod kterým kamenem posledních 50 let?Jen za posledních 50 let se zvedla kapacita akumulátorů ve Wh/kg desetkrát až dvacetkrát (zejména ve srovnání olovo vs. lithium-polymer) a prodloužila se životnost o dva až tři řády (počet nabíjecích cyklů i přirozená degradace; tři řády znamená tisíckrát a více).Ano, pořád tady je řádový rozdíl oproti benzínu (cca 13 kWh/kg u benzínu oproti cca 1,3 kWh/kg u LiPol), jenže zatímco z benzínu využijeme průměrně 25 % energie (teoretické maximum je někde u 40 %, víc prostě spalovací motor využít nemůže, fyzika se nedá ukecat) a zbytek je odpadní teplo, tak účinnost baterií je až 90 % (reálně spíše kolem 80 %). Z kg benzínu se tedy na pohyb využije cca 3,25 kWh/kg, z baterií cca 1 kWh - to už je rozdíl "jenom" trojnásobný. Kromě toho ale elektroauta dokážou energii rekuperovat (u běžného auta se to marní v brzdách - další odpadní teplo). Při současných technologiích je už tedy náskok spalovacího motoru podstatně menší než před lety a zatímco spalovací motor už nemá co nabídnout (každé zlepšení je jen promile efektivity navíc, ale za cenu skokově vyšší a s nižší životností), v bateriích vývoj běží stále dál. Objevují se superkapacitory na nanotechnologické bázi (ale kapacita superkapacitorů bude vždy nižší než chemických bateriích - jejich výhoda je ve vysokých proudech, mohou lépe využívat rekuperovanou energii), chystají se do výroby (nebo se už vyrábějí, nevím) lithium vzduchové baterie (cca 2 kWh/kg) a objevují se nové možnosti.To, co je velký problém, je pořád velmi pomalé "tankování" oproti spalovacím autům. Kapacita a tedy dojezd už fakt problém není, průšvih je dobíjení - prostě čekat i "pouhých" 15 minut na superchargeru je moc (reálně to těch 15 minut stejně nebude, spíše více). Na stejný dojezd benzínem mám natankováno a zaplaceno do pěti minut maximálně. O nutných změnách v rozvodech silové elektřiny ani nemluvě (výrobně to takový průšvih není, např. kdyby celý osobní vozový park v ČR přešel na elektřinu, dokáže to s přehledem uživit jeden Temelín - a skoro přesně tolik vyvážíme). Tohle - tedy doba nabíjení a rozvody elektřiny - je to, co elektromobilitu bude trápit nejvíc. Osobně bych si tipnul, že se v tomto ohledu spíše časem prosadí palivové články. Ne ale na vodík, který je na tohle naprosto nevhodný, ale třeba metanol nebo metan (spíše metanol). Efektivita palivového článku je 70 % a více, tankování rychlé při zachování infrastruktury (navíc u metanolu by se dalo využít přechodové období - na to se dá jezdit i s benzíňákem), kapacita v kWh/kg velmi slušná (tuším, že těsně pod 10 kWh/kg). Akumulátory budou stačit menší jako zásobárna energie na rekuperaci.Každopádně doba spalovacích motorů končí. Teď už budou jen ustupovat. Ještě 10-15 let budou prodeje klesat pomalu a jen na některých trzích, pak to ale půjde dost strmě.