Přesně tak, pokud vím, že mám řídit, tak dávám pozor a řídím. Pokud mi ale někdo tvrdí, že auto řídí samo a já ho mám jen kontrolovat, tak je to snad ještě horší, protože zkušený řidič pozná klasické kritické situace a reaguje s předstihem, ale vůbec nemůže předem tušit, co zrovna za kritickou situaci v nečekané chvíli začně považovat autopilot a nějak neadekvátně zareaguje. Typicky třeba jízda po hlavní silnici, kde já vidím přijíždět z vedlejší auto a podle jeho chování jsem schopen dostatečně spolehlivě odhadnout, jestli mě ten řidič vidí a ví, že mi má dát přednost nebo ne a podle toho si předem připravím reakci. Víme, že někteří řidiči přijíždí ke značce "dej přednost v jízdě" dost zprudka a brzdí na poslední chvíli, přestože o autě na hlavní ví a dají mu přednost. Takové auto musí autopilot nutně považovat za hrozbu a buď aktivuje nějaký úhybný manévr (zbytečně) a nebo naopak spolehne na to, že je na hlavní a riziko bude ignorovat. Obojí je špatně. Nebo naopak, nějaký zmatený děda přijíždí ke značce "dej přednost v jízdě" svojí standardní rychlostí 30km/h (kterou jede pořád bez ohledu na provoz okolo), toho autopilot nebude považovat za hrozbu, protože děda může před značkou spolehlivě zastavit, takže Tesla po hlavní pojede v klidu svých 90km/h, jenže děda bude svých 30km/h pokračovat dál a stačí mu to akorát na to, aby vjel na hlavní, lekl se a zastavil přesně v cestě Tesle. Co teď? Na reakci pozdě. Mimochodem, kamarád měl Teslu půjčenou na celý den, najel s ní asi 200km a říkal, že na dobře napruhovaných cestách bez problému i když byly plné zatáček, ale potom najednou na Vysočině zajeli do lesa, kde přes stromy probleskovalo slunce na silnici, na které nebyly pořádně viditelné pruhy a najednou auto nečekaně najelo doprostřed vozovky, tedy z poloviny do protisměru a vyhlásilo alarm, že není schopno řídit. Říkal, že těch 90-95% času autopilot fungoval, ale zbývajících 5-10% si někdy i celke nečekaně nevěděl rady a řidič musel okamžitě zasáhnout. Podle mě současná technika samořízení není schopna jezdit v běžném provozu po běžných silnicích s bezpečností alespoň na úrovni průměrného řidiče. Úplně jiná situace by byla, kdyby jezdila jen auta se samořízením, která by vzdájemně komunikovala, potvrzovala si na křižovtkách, že o sobě ví, předávala si informace o problémech na silnicích. Jenže to je otázka několika desítek let. Do té doby se bude mezi normálními auty motat čím dál víc autopilotů a bude vznikat čím dál víc netypických kolizních situací, na které řidiči nejsou zvyklí a bude z toho hrozný chaos. Samořídící auta budou z předběžné opatrnosti jezdit až příliš opatrně a neadekvátně reagovat na malá rizika nebo naopak nezareagují včas na první příznaky rizika, které živý řidič pozná hned v zárodku a může reagovat. A to vůbec nemluvím o rozhodování autopilota v situacích, které už nejdou vyřešit bez kolize a živý řidič má možnost alespoň zkusit zvolit řešení s méně drastickými následky. No a kdo bude zodpovědný za škodu způsobenou autopilotem? Zavřou řidiče, kterému výrobce tvrdil, že auto je schopno řídit samo?