Týden s Facebookem na burze: Zmatky, žaloby a pokračující pád

Těsně před vstupem Facebooku na burzu vypadalo všechno růžově, internetový fenomén ještě na poslední chvíli dokonce zvýšil upisovací cenu akcií, údajně kvůli vysokému zájmu. S napětím se pak minulý pátek čekalo na vlastní začátek obchodování. Jenže hodina H přišla neočekávaně s půlhodinovým zpožděním. Burza Nasdaq svou velkou chvíli nezvládla. A tím problémy pouze začaly. Týden poté jsou už akcie Facebooku o víc než 15 procent levnější, žaloby míří na Nasdaq i na manažera emise – Morgan Stanley.

Jedním z hlavních poražených IPO Facebooku je bezesporu burzovní operátor Nasdaq. Půlhodinové zpoždění proti plánovanému zahájení obchodování ho může přijít pěkně draho. Kvůli technickým problémům, k nimž se Nasdaq přiznal, nešlo akcie kupovat ani prodávat. Monitory ale už během té doby ukazovaly, jak cena klesá. V té době vznikaly investorům ztráty, protože na pokles ceny se nedalo reagovat prodejem.

Stamilionové ztráty

Nad společností Nasdaq se tudíž vznáší riziko žalob nejen od investorů, ale také od makléřských společností. Čtyři hlavní tvůrci trhu, tedy firmy, které stanovují kurz akcií podle aktuální nabídky a poptávky, vyčíslili v souvislosti s nepovedenou IPO akcií Facebooku ztráty na víc než 100 milionů dolarů (asi dvě miliardy korun).

Zdroje agentury Reuters uvedly, že společnost Nasdaq je teď kvůli potížím ve sporu s „market makery“ Knight Capital, Citadel Securities, UBS a Automated Tradind Desk ze skupiny Citigroup. Celkové škody ale mohou být ještě vyšší, protože jen Citadel a Knight Capital ztráty vyčíslily každý na 30 až 35 milionů dolarů.

Pokud se škody potvrdí, bude mít Nasdaq zřejmě nový problém. Burza totiž vyčlenila na odškodnění v souvislosti s pokaženým vstupem Facebooku na trh speciální fond s částkou pouze 13 milionů dolarů. Ani to ale ještě nemusí být všechno: svou příležitost vycítila konkurenční newyorská burza NYSE, která už Facebooku nabídka, aby z Nasdaqu přešel k ní.

Vstup akcií Facebooku na burzovní trh neprovázejí jen technické problémy. Část analytiků má totiž za to, že emise Facebooku byla typickým „insider obchodem“, kdy lidé z firmy a kolem ní inkasují zisky, protože věděli víc, než ostatní investoři. Ve středu pozornosti je v této souvislosti chování banky Morgan Stanley, které předcházelo vstupu akcií Facebooku na trh.

Zhoršené vyhlídky

Morgan Stanley totiž podle agentury Reuters jako hlavní manažer emise akcií těsně před IPO zhoršila vyhlídky hospodaření Facebooku. Nepříznivé informace v citlivém období ale sdělila pouze vybraným klientům. Investor Darryl Lazar proto podal návrh na hromadnou žalobu s obviněním, že registrace Facebooku a informace o výhledu firmy byly špatné. Morgan Stanley se proti obvinění ohradila a uvedla, že postupovala stejně jako u jiných IPO.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Facebook upsal své akcie úspěšně za 38 dolarů za kus. Původní investoři tak své peníze zhodnotili dobře. V popředí provozní šéfka Facebooku Sheryl Sandberg a zakladatel a výkonný šéf Mark Zuckerberg.

Odhlédneme-li od technických problémů i podezření ze zatajování informací, zůstává otázka, jaký je opravdový potenciál Facebooku a jaká je jeho perspektiva dalšího růstu.

Prudký pád ceny akcií Facebooku proti upisovací hodnotě rozvířil spekulace o tom, jestli IPO firmy nepřipomíná situaci na přelomu tisíciletí, kdy se uměle nafouklé internetové firmy hroutily krátce po svých multimiliardových vstupech na burzu.

Často se mluví o tom, že obchodní model Facebooku není dost robustní, a že sociální síť má mnohem menší potenciál, než sama prezentuje. Pokles akcií firmy kritikům v argumentech nahrává.

Jak ale namítá v komentáři list Frankfurter Allgemeine, škarohlídi oslavují možná příliš brzy. Zda bylo ocenění Facebooku odhadnuto správně, se nepozná na základě kurzových turbulencí v prvních dnech obchodování, nýbrž na základě firemních zisků v příštím roce, argumentuje německý list.

Frankfurter Allgemeine vypočítává, že problémy provázejí IPO téměř všech velkých internetových firem. „Důkladněji sondovat a nasadit cenu, komentoval analytik Steve Harmon IPO Yahoo! v roce 1996. Kurz akcií tehdy nejprve stoupl, pak prudce klesl. Po pěti letech ale měly akcie šestinásobnou hodnotu, dnes přes všechny problémy dokonce desetinásobnou. (…) Velké IPO Googlu v roce 2004 provázely pochybnosti nad obchodním modelem firmy. Její hodnota se od té doby zvýšila patnáctkrát.“

Jestli bylo IPO pro Facebook začátkem pádu do průměru, nebo jen škobrtnutím, které díky dlouhodobé vizi a pokračujícím inovacím firma překoná, tak ukážou až další měsíce a roky.

Témata článku: Byznys, Sociální sítě, Kauzy

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Fre ddy 27. 5. 2012 14:26:55
    Jak někdo může vzazit miliony za akcie do takové úchylácké firmy(FB) a...
  • Lukáš Kasík 26. 5. 2012 11:35:37
    To že facebook půjde dolů bylo víceméně jasné už dlouho před jeho vstupem...
  • Jaroslav Kuba 26. 5. 2012 11:23:13
    Tak im treba nenazrancom! Dopalili sami seba svojou hlupostou.
Určitě si přečtěte