V Koreji jezdí elektrické autobusy s bezdrátovým napájením

Jižní Korea opět předběhla svět a do města Gumi vypustila ve zkušebním provozu dva autobusy OLEV – Online Electric Vehicles. Místo nafty jedou na elektřinu, což by samo o sobě nebylo tak zajímavé, tyto autobusy ale mají oproti ostatním elektrovozidlům stejné třídy pouze malou baterii třetinové velikosti. Celý autobus je tedy výrazně lehčí a má menší spotřebu.

Autobus.png
Na první pohled běžný autobus a vozovka, ale zdání klame

Baterie funguje spíše jen jako kondenzátor – rychlý zdroj energie pro nastartování. Kde se tedy bere potřebný zdroj energie pro další provoz? Je to jednoduché, OLEV totiž funguje jako telefon s bezdrátovým nabíjením a opravdu už tedy trochu připomíná vize daleké budoucnosti a chytrých vozovek.

Autobus.png
Základní schéma napájení autobusu z kabeláže těsně pod vozovkou

Na spodní straně autobusu je cívka a několik centimetrů pod vozovkou kabeláž, která vytváří silné 20kHz magnetické pole. O zbytek se pak postará magnetická rezonance a přeměna v elektrický proud na straně autobusu. Ten takto přijímá energii při jízdě i na křižovatce. Technologii vyvinula korejská polytechnika KAIST a kompletní studii najdete zde (PDF).

Město Gumi má zatím 24 kilometrů speciálně upravené vozovky a dva autobusy OLEV, během příštích dvou let ale pořídí dalších deset vozidel a stane se tak prvním městem na světě s hromadnou dopravou budoucnosti.

Diskuze (51) Další článek: Linuxové novinky: Tučňák vládne superpočítačům

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,