Vaše jméno a fotka se může objevit v reklamách Googlu

Google upozorňuje na nové smluvní podmínky, které začnou platit od 11. listopadu a dovolí využít vaše osobní údaje z profilu pro reklamní účely.

Vlastně to byla jen otázka času. A ten čas nastane 11. listopadu. V ten den vstupují v platnost nové smluvní podmínky Googlu, které Googlu dovolí používat vaše jméno a fotografii v kontextových reklamách. Údaje vašeho účtu Googlu mohou být použity u těch produktů, které nějakým způsobem kladně ohodnotíte, ať už formou recenze nebo pouhým hodnocením +1 v rámci sociální sítě Google+.

Vaše pozitivní hodnocení jako součást reklamy

Hned na úvod se sluší podotknout, že se nejedná přímo o reklamu. Sám Google novinku nazývá „Sdílená doporučení“ a můžete se s nimi setkat na více místech. Například v mapě, kde u nějakého podniku uvidíte kladné hodnocení od někoho známého, stejně tak na ně můžete narazit v online obchodu Google Play, nebo ve vyhledávači zboží. Nicméně také přímo v kontextové reklamě.

Sdílená doporučení.jpg
Jak to bude vypadat v praxi: vaše fotka, jméno a hodnocení na různých místech, včetně reklamního bloku

Na jednu stranu je to funkce velmi přínosná – hned uvidíte, zda daný web či podnik někdo známý doporučuje. A ačkoli se Google snaží uživatele přesvědčit, že je funkce vhodná právě pro ně, na prvním místě jsou inzerenti. Špatná hodnocení se pochopitelně v reklamě neobjeví, jen ta dobrá.

K dobru Googlu budiž, že si funkci můžete vypnout, ve výchozím stavu je ale aktivována všem uživatelům starším 18 let (pokud dříve nezakázali sdílení svých hodnocení +1).

Smířit se, nebo vypnout

Využití osobních dat uživatelů přímo v reklamách je pro mnohé pobuřující. Když s podobným využitím uživatelských profilů přišel Facebook, vyvolalo to řadu negativních reakcí. Ale na situaci to nic nezměnilo, navíc Facebook postupně přidal, že do reklamy může použít i další uživatelská data včetně nahraných fotografií. Facebooku ani Googlu se ale nemůžeme divit, z pohledu provozovatele sociální sítě je využití osobních vazeb uživatelů abnormálně účinným marketingovým nástrojem.

Novinka Googlu v zásadě není nic špatného. Jen je to další způsob, jak se snaží vydělat na službách, které poskytuje bezplatně. Pokud na webu kladně hodnotíte opravdu to, co si to zaslouží a za co se nemusíte stydět, není na škodu, když se takové hodnocení objeví vašim známým častěji. A pokud se vám to nelíbí, na rozdíl od Facebooku můžete tuto funkci zcela vypnout.

Diskuze (45) Další článek: Podívejte se na graf propadu růstu prodeje počítačů po uvedení iPadu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,