WEpods: v Nizozemí se testují autonomní městské autobusy bez řidiče

Automobily bez řidiče už jsme měli možnost vidět v mnoha exemplářích a v rámci velkého článku jsme vám představili i přehled toho, jak se v tomto směru jednotliví automobiloví výrobci snaží.

Tentokrát se ale uskutečnil test veřejné dopravy pomocí autonomních autobusů s označením WEpods, které na první pohled vypadají spíše jako obří golfová vozítka.

Převoz lidí bude probíhat mezi městy Wageningen a Ede v provincii Gelderland a do jednoho takového „autobusu“ se vejde maximálně šest lidí. Autobusy jsou elektrické a nevyžadují žádnou speciální trať, takže mohou jezdit na běžné silnici jako ostatní vozidla.

Zatím probíhá testování na kratší 200metrové trati, což by mělo trvat přibližně do května. Poté začne převoz lidí, což bude významný milník po přibližně dvouletém výzkumu.

Klepněte pro větší obrázek
WEpods jezdí na běžné silnici, takže mají dostatečný počet různých senzorů

Tím nejzajímavějším na tomto projektu je ale fakt, že se jedná o systém, na jehož vývoji se podílelo několik tamních technických škol a společností a vše se tvořilo jako open source, tedy přesně v moderních duchu. Celkem bylo investováno přibližně 3,4 milionů Eur, což je v přepočtu kolem 92 milionů korun. Za tuto cenu byl navržen celý automatický systém řízení a vyrobeny dva zmíněné autonomní autobusy WEpods.

Pokud testování proběhnou v pořádku a podaří se vyřešit případné problémy, bude možné autobusy objednávat z vybrané zastávky pomocí mobilní aplikace. WEpods budou jezdit pouze jednu definovanou trasu rychlostí 25 km/h, takže rozhodně nekonkurují obecným systémům řízení od Googlu a dalších, které si musí neustále poradit s novými trasami, jež třeba ještě vůbec neznají.

V případě městské dopravy je ale takové jednodušší řešení dostačující, protože se trasa v drtivé většině případů nemění a ve výjimečných situacích může vzdálený operátor případně převzít kontrolu nad strojem a manuálně na dálku vyřešit složitější situaci. Uvidíme, jakým směrem se trh se systémy s automatickým řízení vyvine právě u veřejné dopravy. Určitě lze ale čekat velmi brzký nástup, protože si tento segment vystačí s jednodušším řešením než běžné automobily.

Témata článku: Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Roboti

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • karel743 22. 3. 2016 10:20:19
    25Km/hod je prozatímní úlitba homologacím, v momentě nějakého dosaženého...
  • ehlo 21. 3. 2016 20:36:02
    25 km/h? To je vtip? Touhle rychlostí bude cyklista v cíli rozhodně...
  • Spacer 21. 3. 2016 19:26:30
    Tieto vízie "blízkej budúcnosti" beriem skôr tak, že je to pre vedcov...
Určitě si přečtěte

Revoluční The Machine od HPE se blíží do finále, základem bude obří paměť s memristory

Revoluční The Machine od HPE se blíží do finále, základem bude obří paměť s memristory

** HPE představila prototyp počítače The Machine ** Architektura sází především na rychlou paměť z memristorů, která se nevymaže po vypnutí ** Nová architektura je důležitá pro rychlou analýzu big data a sází na optický přenos dat

Dnes | Javůrek Karel | 2

Apple chce mít lepší mapy než Google. Použije drony a zmapuje i budovy zevnitř

Apple chce mít lepší mapy než Google. Použije drony a zmapuje i budovy zevnitř

** Apple chce dohnat Google v oblasti map a nabídnout ještě kvalitnější pokrytí ** K rychlejšímu sběru by měly pomoci drony * Apple získal pro snímání i oficiální licenci a chystá se zlepšit i mapování vnitřních prostor

Včera | Javůrek Karel | 18