WEpods: v Nizozemí se testují autonomní městské autobusy bez řidiče

Automobily bez řidiče už jsme měli možnost vidět v mnoha exemplářích a v rámci velkého článku jsme vám představili i přehled toho, jak se v tomto směru jednotliví automobiloví výrobci snaží.

Tentokrát se ale uskutečnil test veřejné dopravy pomocí autonomních autobusů s označením WEpods, které na první pohled vypadají spíše jako obří golfová vozítka.

Převoz lidí bude probíhat mezi městy Wageningen a Ede v provincii Gelderland a do jednoho takového „autobusu“ se vejde maximálně šest lidí. Autobusy jsou elektrické a nevyžadují žádnou speciální trať, takže mohou jezdit na běžné silnici jako ostatní vozidla.

Zatím probíhá testování na kratší 200metrové trati, což by mělo trvat přibližně do května. Poté začne převoz lidí, což bude významný milník po přibližně dvouletém výzkumu.

Klepněte pro větší obrázek
WEpods jezdí na běžné silnici, takže mají dostatečný počet různých senzorů

Tím nejzajímavějším na tomto projektu je ale fakt, že se jedná o systém, na jehož vývoji se podílelo několik tamních technických škol a společností a vše se tvořilo jako open source, tedy přesně v moderních duchu. Celkem bylo investováno přibližně 3,4 milionů Eur, což je v přepočtu kolem 92 milionů korun. Za tuto cenu byl navržen celý automatický systém řízení a vyrobeny dva zmíněné autonomní autobusy WEpods.

Pokud testování proběhnou v pořádku a podaří se vyřešit případné problémy, bude možné autobusy objednávat z vybrané zastávky pomocí mobilní aplikace. WEpods budou jezdit pouze jednu definovanou trasu rychlostí 25 km/h, takže rozhodně nekonkurují obecným systémům řízení od Googlu a dalších, které si musí neustále poradit s novými trasami, jež třeba ještě vůbec neznají.

V případě městské dopravy je ale takové jednodušší řešení dostačující, protože se trasa v drtivé většině případů nemění a ve výjimečných situacích může vzdálený operátor případně převzít kontrolu nad strojem a manuálně na dálku vyřešit složitější situaci. Uvidíme, jakým směrem se trh se systémy s automatickým řízení vyvine právě u veřejné dopravy. Určitě lze ale čekat velmi brzký nástup, protože si tento segment vystačí s jednodušším řešením než běžné automobily.

Témata článku: Technologie, Byznys, Roboti, Umělá inteligence

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • karel743 22. 3. 2016 10:20:19
    25Km/hod je prozatímní úlitba homologacím, v momentě nějakého dosaženého...
  • ehlo 21. 3. 2016 20:36:02
    25 km/h? To je vtip? Touhle rychlostí bude cyklista v cíli rozhodně...
  • Spacer 21. 3. 2016 19:26:30
    Tieto vízie "blízkej budúcnosti" beriem skôr tak, že je to pre vedcov...
Určitě si přečtěte

Subatomární částice z vesmíru ohrožují elektroniku stále více, mohou zničit počítače i mobily

Subatomární částice z vesmíru ohrožují elektroniku stále více, mohou zničit počítače i mobily

** Nebezpečí subatomárními částic letících z okolního vesmíru je už dlouho známé v profesionální a vojenské oblasti ** Se zmenšováním tranzistorů a jednotlivých částí se stále více týká i běžné spotřební elektroniky ** Pokročilejší čipy s menšími tranzistory znamenají mnohem větší možnosti poškození

Včera | Javůrek Karel | 9

Amazon chrání chytrou asistentku Alexu, nechce aby u soudu byla svědkyní vraždy

Amazon chrání chytrou asistentku Alexu, nechce aby u soudu byla svědkyní vraždy

** Amazon Echo s chytrou asistentkou Alexa bylo aktivní v době, kdy v blízkosti došlo k vraždě ** Soud chtěl záznam využít jako svědectví, ale Amazon se brání ** Alexa podle Amazonu spadá do prvního dodatku Ústavy Spojených států amerických a „nemusí vypovídat“

24.  2.  2017 | Javůrek Karel | 11

Tam, kde se vyrábí antihmota. CERN má nové zařízení pro její studium

Tam, kde se vyrábí antihmota. CERN má nové zařízení pro její studium

** CERN zveřejnil řadu fotografií laboratoře, ve které se produkují antivodíky ** Projekt AEgIS by nám mohl přinést informace o gravitačním působení na antihmotu ** Podívejte se, jak vypadá antiprotonový zpomalovač

23.  2.  2017 | Polesný David, Černý Jiří | 9