10. IFC Mall, Hongkong, Čína
První značkový obchod Applu v Hong Kongu byl otevřen v roce 2011. Apple se nedržel při zemi (doslova) a jeho obchod se vnáší nad devítiproudou ulicí. Obrovská nákupní galerie produktů Applu vznikla v rámci nákupního komplexu tamního Mezinárodního finančního centra IFC Mall.
Obří obchod má tři patra a vysoké prosklené stěny, které dávají možnost shlédnout na ruh města. Je zde vidět odkaz na architekturu tradičních moderních Apple Storů z USA, nad jejichž designem dohlížel i sám Steve Jobs. Právě on prosadil velké skleněné plochy s co možná nejmenším počtem spár a typické skleněné schodiště. Na jeho konstrukci má ostatně i patent.
Koncept Apple Storů je jinak všude stejný. Základem je vzdušná prodejní plocha s masivními stoly, na kterých jsou vystavené produkty. Ty jsou všechny funkční a zákazníci si je mohou vyzkoušet. Při návrhu se hledělo i na psychologii – jak co se týče rozmístění jednotlivých zón (prodejna musí návštěvníka „vtáhnout“), tak z hlediska prostředí (prostor musí poskytnout příjemný pocit vzdušnosti a otevřenosti).
Nikde nesmí chybět ani tzv. Genius bar, což je místo pro konzultace, rady či reklamace, kde jsou speciálně vyškolení pracovníci, kteří majitelům produktů Applu dělají bezplatné poradenství.
8. Zorlu Center, Istanbul, Turecko
Unikátní stavba vznikla v roce 2014 také v Turecku. Apple v jednom z nových nákupních center v Istanbulu vybudoval Apple Store s tajemným skleněným kvádrem.
Samotný Apple Store je umístěný v podzemí, na povrchu však o sobě dává vědět velkou skleněnou "vitrínou". Stěny má z obřích jednolitých skleněných tabulí, přičemž spáry jsou jen v rozích. Na bílé čtvercové střeše je logo Applu. Jinak nic. Žádné dveře a schodiště dolů, jen možnost nahlédnout.
Tento unikátní designový prvek má svůj účel - přináší do prodejny v podzemí přirozené denní světlo. Prodejna zabírá dvě podzemní patra, která jsou propojena, jak jinak, skleněným schodištěm.
7. Opéra, Paříž, Francie
Úchvatný pařížský Apple Store byl otevřen 3. července 2010 a nachází se v historickém centru Paříže v blízkosti budovy Opery. Možná byste čekali sklo, ocel a moderní architekturu, ale Pařížský Apple Store je jedním z těch, kde Apple využívá stávající historickou zástavbu a musí ctít původní architekturu historického, původně bankovního domu.
Výsledkem je monumentální prostor s vysokými zdobenými sloupy, nad kterým je skleněná střecha zajišťující přes den přirozené světlo v prostoru. Dřevěné schody a ozdobná kování rovněž nejsou běžnou součástí Apple Storů, ale tady je uvidíte. Stejně tak vykládanou podlahu z bílého mramoru.
Na hlavní ploše ve spodní části prodejny jsou produkty k vyzkoušení a nabídka dalšího zboží, na ochozu v patře pak místa pro školení, konzultace a servisní Genius bar.
5. Phoenix a Chicago, USA
V červnu roku 2009 byl otevřen obrovský Apple Store ve Scottsdalu, což je předměstí arizonského Phoenixu. Místo aby zde obchod zapadl mezi ostatní prodejny v nákupním centru, dostal vlastní budovu trochu stranou. A je to budova, která už nám zapadá do klasické architektury Applu – sklo, ocel, hrany a spousta světla.
Budova má přední a zadní stěnu zcela skleněnou, takže tvoří jakoby tunel. Na první pohled není velikost budovy natolik patrná, ale na stěnách je 140 m2 skla a prodejní podlahová plocha je 511 m2. Budova je orientována východo-západně tak, aby se světlo v prodejně zřetelně měnilo s denní dobou a v každou hodinu dotvářelo trochu jinou atmosféru.
Tento koncept se zjevně osvědčil, a tak stejná budova vyrostla v říjnu 2010 ještě v Chicagu. Tato prodejna se proslavila i tím, že jednou ze skleněných stěn projelo auto a zaparkovalo si to mezi produkty Applu. To je daň za umístění v blízkosti rušných ulic.
Ve své druhé realizaci už nebylo možné zvolit optimální orientaci a už se tedy tolik nedbalo na hrátky se světlem. Budova je svými skleněnými plochami orientována severo-jižně. A stejnou orientaci má i další kopie, a to v newyorském Manhassetu.
1. Pátá Avenue, New York, USA
Nápad ze Šanghaje však jenom vychází z jinak tvarovaného legendárního originálu, který najdete v New Yorku „na páté“. Je to bezesporu nejznámější prodejna Applu. Mezi mrakodrapy najdete jen obří skleněnou kostku se zářícím symbolem nakousnutého jablka. Vstoupíte do ní a po skleněném schodišti se dostanete na prodejní plochu.
Za architektonickým nápadem stojí studio Bohlin Cywinski Jackson, které má na svědomí i prodejnu na Upper West Side a řadu dalších Apple Storů. Do návrhů hodně promlouval také Steve Jobs, který by nejraději k výrobě kostky použil pouze sklo, a to nejlépe v jednolitých tabulích. Jeho požadavky nebylo možné technicky zrealizovat. Použily se ty největší tabule skla, jaké byly k sehnání. Po čase se podařilo vyrobit ještě větší, a tak byly vyměněny, aby rušivých spár bylo co nejméně.
Díky skleněné kostce, skleněnému schodišti i skleněnému výtahu v jeho centru se dovnitř dostává velké množství přirozeného denního světla. Prostor je jinak překvapivě rozlehlý.
Aktuálně: tento nejslavnější Apple Store se právě rekonstruuje a skleněná kostka je nyní odstraněna. Celý podzemní obchod je nyní uzavřen a v provozu je dočasný náhradní Apple Store v přilehlé budově. Bude překvapením, co zde vyroste nového.
Nejslavnější Apple Store se aktuálně opravuje a skleněná kostka na místě chybí. Vzadu na snímku je vidět vchod do provizorní náhradní prodejny. Více informací a foto na MacObserver.com
Můj osobní tip - ikonická kostka bude zachována, ale možná už bude sloužit jen jako průzor podobný tomu v Istanbulu. Skleněné schody zde totiž byly poslední dobou zakryty kobercem, údajně z bezpečnostních důvodů - jsou přímým vstupem do prodejny, a když venku zaprší či nasněží, ani protiskluzová úprava povrchu skla nestačila.
Každopádně by už nová kostka mohla zcela naplnit původní ideu Steva Jobse a být z jednolitých skleněných ploch.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium