I tento rok byl velmi bohatý na akvizice technologických firem, které se staly součástí ještě větších kolosů. Takto významné akvizice mají obvykle velmi důležitý strategický význam pro budoucnost firem, takže z nich lze snadno vyvodit, co nás od dané firmy do budoucna čeká a kam směřuje.
Kdo koho koupil v roce 2017: nejdůležitější miliardové nákupy, které změní IT svět
IBM a Red Hat - 34 miliard dolarů
O největší akvizici tohoto roku se postaralo IBM, které si pořídilo linuxovou jedničku - Red Hat, který je zaměřen na podnikový segment jak z pohledu lokálních systémů, tak i v rámci rychle rostoucího cloudu.
IBM si koupí Red Hat. Za linuxovou jedničku utratí 34 miliard dolarů
Právě cloud by měl být hlavním důvodem, proč IBM k této akvizici přistoupilo. Díky tomuto spojení se totiž IBM stane jedničkou v hybridním cloudu, který hraje stále důležitější roli ve firmách různých velikostí, protože poskytuje to nejlepší z obou světů (on premise a řešení třetí strany).
Red Hat bude stále fungovat jako samostatná jednotka, lze ale pochopitelně předpokládat, že spojení se bude velmi rychle utužovat a propojovat do strategických celků, které přinesou IBM užitek.
Tato akvizici je skvělou ukázkou toho, že i na open source technologiích se dají vydělat obrovské peníze, stačí se zaměřit na služby a produkty postavené na těchto technologiích.
Broadcom a CA Technologies - 18,9 miliardy dolarů
Gigant Broadcom, který se zabývá především vývojem nejrůznějších čipů, se sice pokoušel koupit Qualcomm za 130 miliard dolarů, to se mu ale kvůli blokaci od Donalda Trumpa nepovedlo. Získal ale jinou významnou společnost - CA Technologies.
Trump zablokoval spojení Broadcomu a Qualcommu. Má strach z ohrožení národní bezpečnosti
CA Technologies vyvíjí různé druhy bezpečnostního softwaru, který je zaměřený jak na koncová zařízení, tak i na servery a podniky obecně. Dohromady nabízí kolem 200 produktů. Bezpečnost je pro Broadcom důležitější než kdy dříve, protože může snadno nabízet zabezpečenou kombinaci hardwaru a softwaru jako hotový balík a také zlepšit vlastní bezpečnost čipů. Jeho čipy se totiž používají například i v routerech, které jsou často využívané k botnetům a dalším nekalým praktikám.
Zákeřný botnet zneužívá pět let starou chybu v routerech s čipem Broadcom
SAP a Qualtricks - 8 miliard dolarů
Německý SAP je známým vývojářem podnikového softwaru a tento rok se rozhodl k významnému nákupu americké společnosti Qualtricks.
Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka
Jak název trochu napovídá, Qualtrics se zabývá analýzou dat, konkrétně průzkumem trhu, zákazníků, produktů a dalších oblastí, kde hraje velkou roli statistika a predikce nad velkými daty. Jedná se o druhou největší akvizici společnosti SAP (v roce 2014 koupil za 8,3 miliardy dolarů společnost Concur).
Microsoft a GitHub - 7,5 miliardy dolarů
Microsoft pokračuje ve své strategii, která zahrnuje bližší spojení s open source komunitou a nástroji pro vývojáře. Dokázal to letošní obří akvizicí Githubu, který patří mezi nejoblíbenější úložiště zdrojových kódů.
A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích
Github je sice oblíbený v rámci open source komunity, ale skvěle slouží také jako placená cloudová služba pro firemní účely s omezenou licenční politikou. Po ohlášení akvizice spousta vývojářů vyjádřila značný odpor a rychle přešla na konkurenční GitLab.
Github zveřejnil, jaké jsou nejpopulárnější programovací jazyky. Přitom odhalil, že Češi jsou nejukecanější na světě
Salesforce a MuleSoft - 6,5 miliardy dolarů
Salesforce byl už od počátku založen na principu SaaS (software jako služba), což v moderním pojetí znamená i aplikace v cloudu. Salesforce tento rok opět o něco posílil právě tuto oblast, protože koupil společnost Mulesoft.
Zakladatel a šéf Salesforce koupil legendární časopis Time
Mulesoft je velmi zajímavou společností a pro Salesforce velmi kritickou součástí. Zabývá se totiž vývojem softwaru a aplikací, které pomáhají integrovat více různých cloudových služeb zároveň. Integrační platforma pomůže Salesforce pokrýt různorodé požadavky zákazníků, především z oblasti API (Mulsoft Anypoint Platform) a zjednodušit tak propojení a provoz cloudových i on premise řešení.
Adobe a Marketo - 4,75 miliardy dolarů
Adobe je sice známé svými softwarovými produkty pro kreativce, s novou akvizici společnosti Marketo se ale začíná svými produkty ještě více rozšiřovat i do dalších oblastí.
Adobe ukázalo nový Photoshop. Bude ještě lépe retušovat a ohýbat realitu
Marketo se totiž specializuje na softwarové nástroje pro marketing, reklamy, správu sociálních sítí, analytiku dat a dalších oblastí, které souvisí s webem, mobilními telefony a podobně. Vzhledem k tomu, že ve všech těchto oblastech jsou produkty Adobe často využívány, dává spojení a budoucí bližší propojení velký smysl.
S integrací nástrojů bude moci Adobe nabídnout nové produkty, které usnadní vytvoření například nového webu - od grafického návrhu až po export s kompletními nástroji pro správu a analýzu.
Cisco a Duo security - 2,35 miliardy dolarů
Cisco je jedním z bezpečnostních lídrů na světě a platí to nejen pro softwarové, ale i hardwarové produkty a služby. Cisco tak sice neustále nakupuje menší bezpečnostní startupy, tento rok ale koupil i jeden dražší - Duo security.
Duo security vyvíjí produkty pro zabezpečené přihlašování uživatelů do sítě, včetně podpory dvoufaktorového ověřování, kontroly důvěryhodnosti zařízení, šifrovaného spojení pro jednotlivé aplikace a jednoduchou úpravu práv v reálném čase.
Většinovým uživatelem internetu v roce 2021 budou stroje, lidé ale přenesou 95 % dat
Pro Cisco je to další díl celé skládanky, kterou může jako jeden balík nabídnout vlastním zákazníkům, kteří získají jednodušší a zase o něco bezpečnější řešení komplexního firemního prostředí.
Paypal a iZettle - 2,2 miliardy dolarů
Paypal sice asi všichni známé coby jednoduchý a rychlý platební nástroj na internetu, v oblasti retailu je tomu ale naopak. To se ale Paypal s novou akvizicí společnosti iZettle snaží změnit.
PayPal se chlubí: Naši platební bránu používá čtvrt miliardy lidí
S iZettle si totiž Paypal pořídil významného hráče v oblasti PoS (Point of Sale), který vyvíjí jak vlastní software pro prodejce, tak i napojené hardwarové čtečky. Obchodníci díky tomu dostávají jednoduché nástroje jak přijímat platby od zákazníků a s řešením iZettle nebude problém vše propojit i s platbou přes účet na Paypalu.
Adobe a Magento - 1,7 miliardy dolarů
Kromě společnosti Marketo se Adobe tento rok rozhodla koupit i další významnou společnosti z koncové oblasti - Magento.
Adobe nakupovalo. Za 1,68 miliardy dolarů získalo e-shopový systém Magento
Magento stojí za stejnojmenným populárním open source e-shopovým systémem, přes který aktuálně proteče v rámci celého roku dohromady přes 155 miliard dolarů. Firma nabízí dvě varianty - open source verzi si můžete stáhnout, nainstalovat a upravovat dle potřeby. Vydělává ale na cloudové platformě, která je provozována na jeho cloudové platformě a prodejce se tak nemusí o nic starat - pouze si e-shop nastaví, doplní zboží a případně upraví šablonu a design.
Podobně jako u Marketo, i zde Adobe získává dílek do větší skládačky, která zahrnuje kompletní portfolio služeb a produktů od návrhu a tvorby webu či e-shopu až po jeho provoz.
Amazon a Ring - 1 miliarda dolarů
Amazon už není jen obecná e-shopová platforma pro ostatní obchodníky, ale začal ve velkém vytvářet a prodávat vlastní produkty. Jedním z nových segmentů, na který se Amazon zaměřil, je chytrá domácnost, která je ovládána pomocí jeho chytré asistentky Alexy. Nabídku produktů rychle a snadno rozšířil akvizicí populárního tvůrce chytrých zvonků a kamer - Ring.
Hlasem ovládaná mikrovlnka nebo adaptér do auta: Amazon představil 12 nových hraček s Alexou
Vzhledem k tomu, že pomocí kamery a zvonků s kamerou lze snadno vidět domácnost a dění před dveřmi odkudkoli - přenos obrazu funguje i přes cloud, jedná se o skvělou akvizici právě pro Amazon. Pomocí vlastního cloudu totiž může službu efektivně provozovat a nabídnout například zálohování v cloudu za pravidelný poplatek a vymyslet další druhy služeb zahrnující třeba umělou inteligenci. Samozřejmostí je propojení s Alexou pro snadné ovládání a informování, pokud se například v domě objeví pohyb. Do budoucna lze jistě očekávat integraci rozpoznávání obličejů, na kterém Amazon pracuje například v rámci chytrého obchodu Go, kde už nejsou žádné pokladny.
Amazon Go: revoluční obchod, ve kterém si vyberete, co potřebujete a odejdete bez placení
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně