8 nejlepších robotů na světě. Většinu vyvíjejí firmy Googlu

Na sklonku loňského roku se konala největší robotická soutěž DARPA Robotics Challenge. Do finále postoupilo osm robotů. Většinu z nich vyvíjejí firmy, které dnes patří Googlu.

Roboti z laboratoře Boston Dynamics už roky plní přední strany technologických webů a při pohledu na humanoidní mašiny Petman a Atlas se člověk neubrání myšlence, že co nevidět tyto propracované stroje ovládne Skynet a zavládne soudný den.

Robot Atlas: Pravděpodobně nejpokročilejší plechový humanoid

Atlas je téměř dokonalou studií lidské motoriky převedené na hromadu oceli plné motorů a výpočetní techniky, otázkou ovšem je, jak by se jim vedlo ve skutečném terénu, kdyby je někdo vypustil do běžných ulic. Trošku děsivá představa.

O něco podobného se už několik let pokouší pravděpodobně nejnáročnější soutěžní klání robotů na světě DARPA Robotics Challenge, které se skládá ze tří kol. V tom prvním soutěžní týmy řídí své roboty pouze ve virtuálním prostředí a porota hodnotí samotný software a způsob ovládání. Druhé kolo vyšle týmy s jejich ocelovými dětmi na cvičiště, kde musejí zdolat několik poměrně složitých překážek, no a nakonec je zde třetí závěrečné kolo, kdy roboti musí provést několik úkolů při ztížených komunikačních podmínkách. Třetí kolo tedy netestuje pouze mechanické a hlavně motorické možnosti robota a schopnosti jeho operátora, ale i jeho autonomii. Umělá inteligence to ještě není, ale některé operace musí prostě provést zcela sám – už ho nikdo nevede za ručičku. Definitivní vítěz se může těšit na odměnu ve výši 2 milionů dolarů, DARPA ale soutěžící financuje i během příprav.

Soutěžní disciplíny

1. Vůz – Robot musí projet testovací dráhu v automobilu a vystoupit z něj
2. Terén – Robot musí projít složitým terénem plným trosek
3. Žebřík – Robot musí zdolat velmi ostré schody (60-75°)
4. Harampádí – Robot musí odklidit trosky
5. Dveře – Robot musí otevřít několik různých dveří
6. Zeď – Robot musí akuvrtačkou vyříznout stanovený tvar do zdi
7. Ventil – Robot musí otočit několik ventilů parovodního potrubí
8. Hadice – Robot musí nasadit vodovodní hadici

Cílem robotického klání americké obranné agentury DARPA je najít záchranáře budoucnosti, který bude moci asistovat při živelných pohromách, kam je příliš riskantní vysílat živého člověka. Organizátoři tedy soutěžním týmům připravili osm docela praktických úkolů, které musí splnit každý robot. V tomto případě opravdu nejde o to, jak rychle se robot pohybuje a jestli umí udělat dřep, ale spíše o to, jestli dokáže zatočit klasickým potrubním uzávěrem, jestli dokáže zdolat žebřík, odklidit trosky anebo třeba řídit auto.

Ano, to opravdu není překlep. Roboti musejí hned v první misi zvládnout jízdu v malém upraveném automobilu Polaris Ranger XP 900, který na první pohled připomíná vozík z golfových hřišť s terénní konstrukcí. Robot musí stejně jako v autoškole projet testovací dráhu plnou překážek a odpovídá tomu i kvalita jízdy, která se může hodně protáhnout.

Aktuální soutěžní klání se blíží ke svému závěru. Má za sebou první virtuální kolo a také skutečné klání v terénu, které se odehrálo na sklonku loňského roku na Floridě. Zbývá už tedy pouze poslední kolo, ve kterém se prokáže, jestli nejsou roboti pouze hračky na dálkové ovládání a zvládnou i autonomní jednání. Vědci mají na přípravu necelých dvanáct měsíců, proběhne totiž letos v prosinci.

Boston Dynamics, který dnes patří Googlu, se sice soutěžního klání přímo nezúčastnil, jeho roboti Atlas ovšem ano, vystupovaly ale pod jinou vlajkou a s různými úpravami. Soutěžním týmům ale vévodila především NASA se svým dvounohým robotem Valkýra, o kterém jsme na Živě.cz krátce psali už loni v prosinci.

Robot Atlas sice nevyhrál, byl to však nejčastější robot v soutěžním klání

Americká agentura pro letectví a kosmonautiku však zcela propadla a nezískala ani jeden bod. Těch naopak nejvíce posbírala relativně neznámá japonská společnost Schaft. Za běžných okolností by to byla nejspíše jen jedna z mnoha robotických ostrovních montoven, kterých je v Japonsku snad nejvíce na světě, už loni se však dostala na přední strany technologických médií, patří totiž k těm, které si koupil Google.

Google tedy v současné době vlastní nejpokročilejší humanoidní robotické technologie na světě, které fungují nejen na papíře a v laboratorních podmínkách, ale i v terénu. Pojďme si nyní představit vítězné roboty, kteří postupují do závěrečného kola a jejichž konstrukční design nezřídka připomíná filmové figurky z Hvězdných válek. Tentokrát je to však 21. století a naprostá realita.

1. Schaft S-One

Robotický startup Schaft Inc. vznikl na půdě Tokijské univerzity pod vedením zkušeného Yuto Nakanishiho, který od roku 2007 vyvíjel humanoidního robota Kojiro.  Robustnější dvounohý robot S-One je univerzálnější, na jeho mocné údy lze totiž připojit prakticky libovolné zařízení. Ačkoliv plechový mužik vypadá na fotografiích poměrně mohutně, ve skutečnosti je vysoký jen okolo 1,5 metru a váží 94 kilogramů.

929302871
Vítěz kola – japonský Schaft S-One, který dnes patří Googlu

V soutěži získal téměř plný počet bodů a zvítězil, Problémy mu dělal pouze vůz, ze kterého se mu nedařilo vystoupit. Ano, v rámci obtížných testů museli roboti automobil nejen řídit, ale také z něj vystoupit. Personál za ně pouze nastartoval.

379376618 473944452 276809372 50638683 700610479 573371542
S-One řídí, zdolává prudké schody, otevírá dveře a odklízí trosky. Všimněte si, že je jištěný lanem pro případ pádu, to je ale volnější, takže opravdu musí stát na svých. Další kabeláž zajišťuje buď externí napájení, nebo komunikaci. Ve všech případech se tedy stále jedná o prototypy.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,