Amazon následuje Apple a překonal hodnotu bilionu dolarů. Začínal ale s prodejem knih

  • Amazon překonal na burze hodnotu jednoho bilionu dolarů
  • Jeho tempo růstu je ještě rychlejší než u Applu
  • Amazon začal jako malý e-shop, postupně ale podchytil významné trendy
Kapitoly článku

Na americké burze se měsíc po milníku od Applu objevil další hráč, který tržní hodnotou překonal magickou hranici 1 bilion dolarů – Amazon. Překonání této hodnoty se očekávalo už nějakou dobu a bylo jen otázkou času, jestli první bude Apple nebo Amazon.

V případě Amazonu se tak stalo v době, kdy cena za jednu akcii vyskočila na 2 050 dolarů. Ale zatímco Apple na pokoření potřeboval 38 let, Amazon to zvládl za „pouhých“ 21 let. Co všechno umožnilo Amazonu takto rychle růst a čím vším se vlastně dnes zabývá? To si rozebereme v tomto článku.

Začalo to knihami

Když se Jeff Bezos, nadějný inženýr z Princetonu rozmýšlel, do čeho se pustí, byla přicházející internetová vlna jasnou volbou. Po škole sice byl v několika zaměstnáních (poslední skončil v bankovním sektoru), ale věděl, že v pozdější fázi už nemůže tak riskovat jako nyní, když byl mladý.

Od rodiny a přátel si půjčil milion dolarů na byznys plán v podobě e-shopu na knihy. Jeff Bezos si záměrně vybral knihy, protože nemají datum expirace, je jich obrovské množství (všechny nelze dostat do kamenné prodejny) a čtou se pořád. Navíc jsou dobře skladné a téměř nerozbitné. Po několika nápadech s názvem nakonec zvolil Amazon.com podle největší řeky. On sám totiž plánoval, že chce, aby jeho obchod s knihami byl největší na světě.

Přesně 5. července 1994 založil Amazon a rok poté došlo ke spuštění webových stránek. Lidé v USA měli stále poměrně omezený přístup k internetu, bylo to stále ještě něco úplně nového, co se teprve pomalu rozšiřovalo. I přes to se dařilo velmi rychle prodávat a už od počátku Amazon rozesílal knihy téměř do všech států USA.

Rozhovor s Jeffem Bezosem v roce 1997:

Amazon neustále rozšiřoval nabídku a hlavně přicházel s technologickými novinkami, které v klasických kamenných obchodech nebyly možné – například různé doporučovací systémy, které pracovaly na bázi algoritmů a statistických dat jiných uživatelů.

Vstup na burzu

Další významný milník nastal v roce 1997, kdy Amazon vstoupil na veřejnou burzu a získal tak hodnotu 54 milionů dolarů. Jeff Bezos už tou dobou věděl, že Amazon bude více než jen o knihách a začal rychle jednat. V roce 1988 koupil web s filmovou databází IMDB a ve stejný rok oznámil, že bude prodávat i jiné zboží, než jsou knihy.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj ceny akcií Amazonu od vstupu na burzu (Yahoo Finance)

Byl to právě rok 1998, kdy v Číně spustil Jack Ma kopii Amazonu v podobě webu Alibaba. To mělo pochopitelně velký dopad na to, že Amazon měl problém rozšířit působnost právě v Číně.

Klepněte pro větší obrázek

Amazon ale rychle postupoval, aby získával co nejvíce zákazníků v USA. Rychle rozšiřoval nabídku produktů, které bylo možné přes Amazon koupit. Zavedl dopravu zdarma při nákupu nad 2 000 korun a změnil logo na dnes již známý úsměv vedoucí od A do Z. Amazon masivně investoval a přežil dot-com bublinu. V roce 2001 už měl obrat miliardu dolarů, byť s miniaturním ziskem 5 milionů dolarů. Jeff Bezos se snažil neustále držet společnost v mírné ztrátě a veškeré peníze použil na investice a rozšiřování.

Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 spustil A9.com, což byla divize se specializací na vyhledávání a reklamu. Amazon potřeboval tyto technologie mít co nejlepší v rámci interního systému. V roce 2004 se Amazon pustil do Číny s nákupem Joyo, což byl původně rovněž online prodejce knih, ale později došlo k přetvoření do Amazon China s prodejem různých produktů.

Počátky Amazon Prime a AWS

Už v roce 2005 začal Amazon pracovat na tom, aby zákazníky ještě více udržel na platformě a zboží kupovali výhradně tam. Spustil službu Amazon Prime, která za paušální poplatek 79 dolarů ročně zajišťovala, že jste si mohli objednávat zboží s doručením zdarma do 2 dnů.

Ve stejném roce začal Amazon otevírat své technologické produkty. Prvním byl Amazon Mechanical Turk, který umožňuje zadávat jednoduché úkoly na zpracování anonymním lidem. Hlavním cílem tohoto produktu je mít úkol zpracovaný rychle a hlavně levně.

V roce 2006 ale představil nejdůležitější technologickou věc - Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2) a Amazon Simple Storage Service (Amazon S3). Začal tak s cloudovými službami mnohem dříve, než ostatní ryze technologické společnosti jako Oracle, Microsoft, Google a další.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,