Analýza Black Friday 2021. E-shopy opět lhaly o slevách, dva největší ale jdou příkladem

Hlídač shopů sledující změny cen zboží napříč předními českých online obchody i letos analyzoval, jak se e-shopy chovaly během listopadových slevový akcí souhrnně nazvaných „Black Friday“. Oproti loňsku o žádnou velkou změnu nejde. Přibylo sledovaných e-shopů, ale s tím i triky, jak s cenami manipulovat.

S pochvalou odcházejí jen Alza a CZC, které uvádějí reálné slevy podle transparentní metodiky podobné té od Hlídače. Obchody sice nemusí mít nejnižší cenu na trhu, ale výši slev uvádějí vůči předchozím cenám, nikoliv těm doporučeným maloobchodním, za které se zboží ani nikdy neprodávalo. V jiných e-shopech jsou proto průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné.

Hlídač upozornil i na dva triky, které se dříve nepoužívaly. Notino například u jednoho produktu během Black Friday skokově navýšilo prodejní cenu i tu „původní“ přeškrtnutou a to tak, že nová zlevněná cena byla vyšší než přeškrtnutá před akcí. Obchod ale lákal na kupón s 20% slevou, jenže i po jeho aplikování byl produkt nakonec dražší než dřív. Notino navíc zůstává jedním z mála obchodů, které trestají za věrnost. Při příchodu ze srovnávačů cen (například Heuréky) jsou ceny nižší než při přímé návštěvě.

Analýza Black Friday 2021 podle Hlídače shopů
E-shop Produktů celkem Produktů v BF Průměrná uváděná sleva Průměrná reálná sleva
AAA Auto 13 716 7 108 14 % 4 %
Alza 513 898 11 086 28 % 27 %
Benu 14 592 1 149 22 % 5 %
CZC.cz 52 118 3 403 18 % 19 %
Datart 45 950 4 652 30 % 17 %
Electro World 47 753 233 29 % 18 %
Knihy Dobrovský 146 534 1621 64 % 58 %
Lékárna.cz 29 290 139 31 % 8 %
Mall.cz 3 905 693 15 533 32 % 17 %
Mironet 94 021 3 483 25 % 12 %
Notino 71 146 15 329 23 % -
Ojkay 21 672 12 372 30 % 1 %
Pilulka.cz 62 178 602 33 % 25 %
Teta drogerie 9 821 212 49 % 25 %
TSBohemia.cz 47 417 4 948 19 % -

Zvláštně pojali Black Friday v bazaru AAA Auto. V akci měli podle Hlídače 7080 z celkem 13 000 nabízených aut, reálně jich ale zlevnili jen necelou pětistovku. Některé vozy během akce rovnou zdražily, ale „áčka“ je pořád ukazovala ve slevě, protože v původní přeškrtnuté ceně (v případě bazaru počítané bůhvíjak) byla určitá rezerva.

Další podrobnosti najdete na blogu Jakuba Balady, spoluzakladatele Apify a Hlídače shopů.

Diskuze (6) Další článek: Těžaři kryptoměn v Kazachstánu se potýkají s velkou energetickou krizí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,