Apple z prodeje iPhonů utržil o 17 % méně, klesá mu příjem i zisk. Mohou za to velké problémy v Číně

  • Apple zveřejnil finanční výsledky za druhé fiskální čtvrtletí tohoto roku
  • Meziročně došlo k propadu příjmu i zisku
  • Strategií pro budoucí vývoj je rozvoj služeb

Finanční výsledky Applu za druhé fiskální čtvrtletí roku 2019 už nejsou tak nečekané, jako to bylo v době největší slávy minulý rok. I tentokrát pokračuje období, kdy dochází k propadu prodejů iPhonů, které stále tvoří významnou část příjmů a zisku Applu. Tento konkrétní problém se však netýká pouze Applu, protože s problémem prodejů chytrých telefonů se potýkají i další velké značky v tomto segmentu.

Opakuje se tak historie podobně, jako tomu bylo u desktopových počítačů, kdy po dosažení špičky v roce 2011 dochází každý rok k postupnému poklesu prodejů.

Pokles příjmu i zisku

Apple za poslední tři měsíce dosáhl na příjem 58 miliard dolarů, přičemž minulý rok to ve stejném roce bylo 61,1 miliardy dolarů. Jedná se tak o snížení o 5 %. K propadu došlo i u zisku, kde Apple za měřené čtvrtletí skončil s 11,6 miliardy dolarů, zatímco v minulém roce to bylo 13,8 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

A příčina? Čína. Apple zvedl příjmy v Americe o téměř miliardu dolarů, udržel si příjmy v Japonsku a jen mírně  ztratil  ve zbytku Asie. Příjmy v Evropě mu klesly při meziroční srovnání o 800 milionů dolarů.

V Číně ale došlo k neuvěřitelnému propadu příjmů z 13 miliard dolarů na 10,2 miliardy dolarů, takže téměř třímiliardový propad. To se podepsalo i na celkových prodejích zařízení a především pakna  iPhonu.

Čína nekupuje iPhony

O tom, že v Číně dochází k nejrůznějším iniciativám, které se snaží snižovat prodeje iPhonů, už jsme psali dříve. To se ve výsledku podepsalo i na tom, že Phony jsou více méně jediným produktem, ze kterého Applu poklesl příjem. Zatímco minulý rok to bylo ves stejném období 37,6 miliardy dolarů, tento rok to bylo za zmíněné tři měsíce jen 31 miliard dolarů. Jedná se o poměrně velký pokles o 17 %.

Klepněte pro větší obrázek

Apple už nezveřejňuje čísla počtu prodaných iPhonů, ale můžeme alespoň částečně odhadovat počty dle posledních zveřejněných čísel průměrné hodnoty za jeden prodaný iPhone - 793 dolarů v posledním fiskálním čtvrtletí roku 2018. V takovém případě by se jednalo o přibližně o 39 milionů kusů prodaných iPhonů za druhé fiskální čtvrtletí tohoto roku.

Obrovský zájem o iPady

Velmi pozitivně skončilo čtvrtletí z pohledů prodejů iPadů. Applu se dařilo tyto tablety prodávat neuvěřitelně dobře a příjem z nich meziročně vzrostl z 4 miliardy dolarů na 4,9 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

Jedná se o největší růst za posledních šest let, což svědčí o tom, že jde opravdu o něco výjimečného. Otázkou je, jestli se tento zvýšený zájem týká pouze iPadů, nebo dochází i k obecně většímu zájmu o tablety. Na srovnání si budeme počkat s příchodem větších statistik.

O Macy je stále stejný zájem

V případě Maců, kam patří desktopové i mobilní produkty MacBook, se podobně jako v minulosti jedná o stagnaci příjmů.

Applu se podařilo za poslední tří měsíce prodat Macy v celkové hodnotě 5,5 miliardy dolarů, zatímco v minulém roce to bylo za 5,8 miliardy dolarů. Podobná fluktuace nahoru a dolu probíhá každé čtvrtletí a je ovlivněná jen tím, jak Apple uvádí nové modely v tomto segmentu.

Z celosvětového měřítku si Apple s těmito čísly drží stále čtvrtou pozici mezi největšími výrobci počítačů.

Služby a nositelnosti táhnou nejvíce

Apple se už dlouho snaží snižovat závislost na iPhonu a řeší to nejen novými produkty, ale hlavně službami. Právě ty hrají čím dál důležitější roli v celkových příjmech společnosti a i v tomto čtvrtletí došlo k dalšímu zvýšení na 11,5 miliardy dolarů, přičemž v minulém roce to bylo za stejné tři měsíce jen 9,9 miliardy dolarů. 

Lze očekávat, že v tomto roce dojde ještě masivnějšímu navýšení, protože Apple v prvním čtvrtletí představil spoustu nových služeb z pohledu obsahu, ale také třeba vlastní kreditní kartu. Je jasné, že spousta těchto služeb bude zpočátku dostupná jen na americkém trhu,  postupně se ale jistě dostanou i na další trhy.

Nositelnosti, příslušenství a zařízení do domácnosti, kam patří třeba Apple TV nebo chytré reproduktory HomePod, zajistily čtvrtletní obrat 5,1 miliardy dolarů. V minulém roce to přitom bylo jen 3,9 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

1,4 miliardy aktivních zařízení

S blížícím se konferencí WWDC, která se uskuteční v červnu, se Apple zároveň pochlubil, že má po celém světě už 1,4 miliardy aktivních zařízení, což je lákavé číslo hlavně pro vývojáře.

Díky tomu, že má Apple na všech zařízeních standardní distribuční platformy, jako je App Store nebo Mac App Store, je potenciál výdělku pro úspěšné vývojáře opravdu velký. To by se navíc mělo ještě zlepšit s tím, jak Apple zjednoduší tvorbu univerzálních aplikací, které půjde relativně snadno přizpůsobit pro chod jak v mobilních zařízeních, tak i na desktopu.

Bližší detaily se jistě dozvíme na WWDC, kde lze čekat představení novinek v chystaném operačním systému iOS 13 a macOS 10.15.

Diskuze (92) Další článek: Jak zpomalit Windows: Tipy na osvědčené brzdy, které vás zastaví v práci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,