Apple vs. Uber: jednou vás budou za paušál vozit luxusní auta bez řidiče

  • Investice Applu do čínského poskytovatele sdílené jízdy ukazuje budoucnost, na kterou se připravuje i Apple
  • Čeká trh přechod z vlastnictví na nájem?
  • Jak to postihne běžné automobilky?

Dnes už je veřejným tajemstvím, že Apple chystá vlastní elektromobil, který bude vybaven technologií automatického řízení bez řidiče. I když se zatím stále jedná o neoficiální informaci, zdrojů které to potvrzují, je tolik, že jsme je pro vás shrnuli i do samostatného velkého článku.

Čerstvou novinkou je ale krok, který byl od Applu nečekaný – obří miliardová investice do čínské platformy pro sdílenou jízdu – Didi Chuxing. Vzhledem k tomu, že se jedná o konkurenci amerického startupu Uber, který je zároveň nejhodnotnějším startupem na světě, ukazuje to možnou přípravu Applu na budoucnost.

Karty pro sdílenou jízdu jsou už skoro rozdané

Po celém světě se extrémně rozšiřuje nový typ „taxi“, který ale funguje na moderním stylu sdílené ekonomiky – kdokoli kdo vlastní použitelné auto, se může zaregistrovat do jedné z obřích platforem a vydělávat si tím, že bude řidičem. Vše funguje na bázi mobilní aplikace v chytrém telefonu, GPS a hromadné analytice dat.

V rámci celého světa se tak v průběhu let objevilo několik velkých hráčů, kteří už vlastní většinu trhu, ale pak je pochopitelně i spousta menších a velmi lokálních pokusů, kteří se snaží o to samé. Mezi největší platformu patří stále americký Uber, následovaný čínskou DiDi Chuxing (dříve DiDi Kuaidi), indickou Ola (Ola Cabs), Lyft (USA) a Grab (dříve GrabTaxi, Jihovýchodní Asie).

557839686.jpeg

Ohodnocení jednotlivých společností můžete vidět na grafu, jedná se ale o data z minulého roku, takže u všech už půjde o vyšší čísla. Například Uber má dle posledních informací valuaci kolem 70 miliard dolarů. Jen pro srovnání, to je více než automobilky jako třeba Hyundai, Ford, General Motors, Fiat, Nissan nebo Tesla Motors.

 2016-05-17 v 11.55.42.png

Rychlost vytvoření takové valuace, je rovněž neuvěřitelná – během několika let má Uber větší hodnotu, než například zmíněná automobilka GM, která byla založená v roce 1908. V čem kromě příjmů a zisku ale tkví takové ohodnocení?

Transport bez lidských řidičů

Prvním důvodem je velmi blízká budoucnost, která už se v různých fázích testuje a pohybuje na reálných silnicích kolem nás – technologie řízení bez lidského řidiče. Pomocí stále se zlepšující umělé inteligence a velkého počtu senzorů dokáže automobil řídit ve stále náročnějších podmínkách a místech. Díky rozpoznávání obrazu už se z mapy a GPS stává doplňková věc, podobně jako ji používá sám člověk.

I když jsou všechny zmíněné platformy pro sdílenou jízdu postavené na lidských řidičích, budoucnost je už teď jasná – za pár let žádní nebudou potřeba. Tím zároveň zmizí jeden z největších nákladů těchto služeb, což povede k větším ziskům i při výraznějším snižování cen za jednotlivé jízdy.

21798665468_be99997b20_b.jpg
Google sám ukázal, jak by mohlo vypadat levné auto bez řidiče

Už se objevují i první náznaky tohoto přechodu – budete si moci vybrat, zda chcete dražší jízdu s lidským řidičem nebo levnější bez něj. A je jasné, že pokud jednou vyzkoušíte levnější formu bez řidiče a pro vaši trasu bude fungovat bez problémů, jen těžko už si někdy v budoucnu zvolíte dražší.

Mluvíme však stále o první fázi, která zahrnuje automatizaci řízení. Možná ještě důležitější, která znamená problém pro všechny automobilové výrobce, je totiž právě ta další.

Přechod od vlastnictví k nájmu

U mnoha technologií, produktů i služeb jsme v historii mohli vidět podobný přechod a očekává se i u automobilů. Zatímco dnes jsme zvyklí automobil vlastnit, v budoucnu se spolu s automatickými systémy řízení počítá s tím, že většina z nás si ho bude na jízdy pouze pronajímat, třeba za nějaký paušální poplatek.

Běžný člověk používá automobil obvykle extrémně neefektivně – ráno s ním popojede do práce, pak půl dne auto stojí na místě, pak s ním popojede domů a přes noc zase stojí. Občas s ním někam vyjede na výlet nebo něco zařídit, ale třeba nákupy už dnes díky službám jako iTesco nebo Rohlik přijedou k vám do domu. Když si představíme, kolik materiálu a energie bylo vynaloženo k výrobě automobilu, který většinu času pak jen stojí, je to neuvěřitelné plýtvání omezených zdrojů naší planety. A budoucnost je o lepší efektivitě.

S rozmachem elektromobilů a automatického řízení se ale začne konečně realizovat představa efektivní dopravy, která bude ve všem lepší. Umožní za nízký poplatek v rámci jednotlivé jízdy nebo paušálu převoz moderním elektromobilem.

S tím ale souvisí nutnost, aby stále populárnější platformy pro sdílenou jízdu v budoucnu nakoupily značné množství vlastních aut, které budou tímto způsobem jako službu nabízet velkému počtu lidí. Nebo uzavřeli blízké partnerství s automobilovým výrobcem.

Role Applu v budoucnosti automobilové přepravy

Apple chystá vlastní elektromobil dostat na trh kolem roku 2020, alespoň dle spekulací. Tou dobou už se očekává poměrně velký nástup automatického řízení bez řidiče, ostatně Tesla Motors už má na silnicích první generaci této technologie, která bez problému zvládne jednodušší silnice. Apple pochopitelně musí mít i tuto technologii, na které pracují mnohé společnosti a takřka všechny automobilky na světě testují nějaké řešení, většinou od externích dodavatelů, mezi které patří třeba i Googlu.

I když budou stále lidé, kteří budou chtít vlastnit automobil, jejich počet by měl klesat právě na úkor nájmu. Náznaky přechodu lze vidět v USA i u zařízení jako je iPhone. Uživatelé platí pravidelný paušál a každý rok dostávají nejnovější model, vše je pojištěné a o nic se nemusí starat.

V rámci nájmu ale lze předpokládat, že bude stejně jako vždy nějaké rozdělení modelů, které si budete moci platit – od levných až po dražších. Investicí do DiDi tak Apple získává prostor k budoucímu partnerství s touto platformou, která roste ještě mnohem rychleji, než rostl a roste Uber. Čína je navíc mnohem větší trh, který rovněž sám o sobě roste velmi rychle. A s tím souvisí i počet lidí, kteří mají více peněz a potřebu kvalitnějšího či luxusnějšího zboží a služeb. A podobně jako u chytrých telefonů a dalších produktů, Apple chce být určitě zaměřený na tento segment.

Apple zřejmě tuší, že s vlastním elektromobilem bude vstupovat na trh v době, kdy nastává obrovská změna v podobě přechodu od vlastnictví k nájmu. DiDi a další platformy už během let nasbíraly a nasbírají spoustu dat, které nepůjde jednoduše a rychle získat. Partnerství či akvizice je tak pro Apple nutností, jak s vlastním elektromobilem v budoucnu dlouhodobě uspět po celém světě.

General Motors stejně jako Apple už začátkem roku investoval půl miliardy dolarů do platformy pro spolujízdu – tentokrát ale do amerického startupu Lyft, který je v USA až za Uberem.

Efektivní recyklace a méně vyrobených aut

Pokud bude transport lidí probíhat efektivně tak, že budoucí elektromobily nebudou zbytečně stát na místě a parkovištích jako je tomu u většiny dnešních vlastněných aut, bude to znamenat i výrazný pokles počtu vyrobených aut.

To bude problém pro stávající a staré automobilky, které jsou zvyklé pro pokrytí velké poptávky vyrábět i velké množství aut a vše je k tomu přizpůsobené – počet lidí, továrny, dodavatelé a další části celého řetězce.

555016681.png

Z této změny může těžit například nový výrobce Tesla Motors, který teprve nyní roste ke statisícům prodaných elektromobilů, což jsou v porovnáním s velkými automobilovými výrobci stále malá čísla.

711861488.png

Využívání automobilu jako služby ale kromě mnoha zmíněných plusů znamená i další zlepšení - recyklace. Protože budou auta pod jedním vlastníkem, bude větší snaha o co nejlepší servis a recyklaci všech materiálů, ze kterých je složen.

Apple v tomto směru ukázal „Liam“ – stroj, který dokáže kompletně rozebrat iPhone na díly z jednotlivých materiálů, které se pak použijí pro výrobu novějších modelů či produktů. Tím lze snížit potřebu těžby nových materiálů, s čímž souvisí i odbourání většiny řetězce.

Taková forma automatizované recyklace od daných výrobců je pochopitelně mnohem efektivnější. Například u kovů (měď, železo, hliník) už dnes tvoří recyklace polovinu používaného objemu pro novou výrobu a tento poměr se může ještě dále zlepšit, protože automobily respektive elektromobily budou i v budoucnu patřit mezi produkty s použitím velkého množství recyklovatelných materiálů (kov, sklo, textilie, plasty).

Luxusní auto Applu budete mít na zavolání

Jak si lze v takovém případě představit budoucnost, kdy už bude Apple v pravidelném cyklu vyrábět vlastní elektromobily? Apple se stejně jako u telefonů bude soustředit hlavně na dražší a kvalitnější segment, což znamená, že takové elektromobily budou v případě klasického nákupu drahé minimálně jako nejvyšší modely od Tesla Motors.

Apple bude ale zapojen v platformách (nebo bude mít vlastní díky akvizici), které budou poskytovat jako jeden z modelů právě auto od Applu za malý poplatek u konkrétní jízdy nebo paušálu, jež bude zahrnovat nějaké průměrné využití.

Možná se dočkáme podobného vývoje jako u mobilních operátorů a telefonů, kdy platformy budou fungovat jako mobilní operátoři a auta budou jako telefony a jejich výrobci. Historie se nesla v duchu toho, že operátoři uzavírali partnerství s výrobci telefonů a platby přešly z jednotlivých hovorů hlavně na paušály. Telefony uskutečňovaly komunikaci, ale nakonec se díky využití internetu a neutrálnímu datovému spojení dostaly zákazníci mimo vendor-lock.

Platba za sms (nahrazeno pomocí Messenger, WhatsApp atd.) nebo klasické hovory (nahrazeno pomocí FaceTime, Hangouts, Skype) se tak pomalu stávají minulostí. A z operátorů se stává hlavně a pouze poskytovatel datového připojení do internetu. Bude se historie v podobném stylu opakovat i mezi výrobci automobilů a platformami pro sdílenou jízdu? Uvidíme.

19588717540_9d9224d888_b.jpg
Už nebudete potřebovat auto, bude vám stačit aplikace, respektive třeba dotaz chytré asistentce do chytrých hodinek (Zdroj: Flickr)

Jedno je ale jisté – jízda bude v budoucnu stále jednodušší a levnější. Pokaždé když budete chtít někam odjet, řeknete Siri, kam chcete jet a během pár minut vás před domem bude čekat auto od Applu bez řidiče, které vás tam bezpečně odveze. Vždy budete mít ten nejnovější model a nebudete se muset o nic starat. V autě budete mít spoustu prostoru a pohodlí pro práci a na dané místo dojedete vždy včas, protože už nebudou takřka žádné zácpy. Tedy až v době, kdy bude lidem zakázáno řídit.

28 komentářů

Nejnovější komentáře

  • světelná tyč 26. 5. 2016 7:24:44
    Auto co nemůžu řídit je auto na h0vn0. Mám ale velkou šanci, že umřu dřív,...
  • Milan Keršláger 18. 5. 2016 18:19:16
    V těch luxusních autech bude asi pěknej bordel... když vidím některá auta,...
  • Ředitel ČTÚ 18. 5. 2016 15:27:35
    Nejhorší na tom je, co uděláme s garážema ? Vlastníma na 1 káru ( +- ) a...

Další podobné články


Foxconn a KKCG postavili nové datové centrum v Praze, podívejte se dovnitř

Foxconn a KKCG postavili nové datové centrum v Praze, podívejte se dovnitř

** KKCG a Foxconn uzavřeli partnerství a v rámci firmy SafeDX postavili nové datové centrum v Praze ** Datové centrum je umístěné vedle budovy Sazky, v bývalých ateliérech Barrandov ** Do budoucna se počítá i s rozšířením a přístavbou dalších prostor

Dnes | Javůrek Karel | 9