Brněnský BizBox konkuruje Adobe. Vyplatí se ho sledovat

V Brně odstartoval projekt BizBox, který myslí globálně a konkuruje firmám jako Adobe či Digital River. Je o něj zájem v Silicon Valley a součástí je i významný český investor.

V Brně se rodí projekt, který by mohl dalece přesáhnout české hranice a uspět na globálním trhu. Osmnáctičlenný tým lidí po zhruba 2 letech práce spouští cloudový software nazvaný BizBox a začíná si ověřovat jeho životaschopnost. Okolí BizBoxu věří a své peníze, kontakty a čas do něj vložil také jeden z nejslavnějších tuzemských investorů.

„Byli jsme vyhodnocení jako velmi zajímavá potenciální investice,“ vypráví v rozhovoru pro Connect.cz jeden ze spoluzakladatelů BizBoxu a otec celé myšlenky Milan Šorm o výpravě do San Francisca, kde se setkal s řadou tamních investorů. O brněnský produkt je v Silicon Valley zájem, firma nicméně nejdříve musí předvést první výsledky z evropských trhů. „Pokud se ukáže, že se v Evropě prosadíme, Valley o nás má zájem už nyní.“

BizBox vstupuje na trh, kde je na první pohled neuvěřitelné množství konkurence. „Našim cílem je podchytit to, co se děje se zákazníkem, když nakupuje na internetu,“ nastiňuje Šorm. V Brně vyvíjí takzvanou obchodní platformu, na jejímž základě si mohou firmy o prakticky libovolné velikosti postavit vlastní obchodování na internetu, provozovat ho, měřit a tak dále.

Brno proti Adobe či Digital River

Pokud tedy chcete prodávat například skateboardy na internetu, nemusíte si vyvíjet vlastní e-shop a napojovat na něj řadu analytických a dalších služeb, ale vše je možné spustit na platformě BizBox. Ta umožňuje nejenom spustit samotný e-shop, ale zajistí také veškeré funkce na pozadí – třeba zjistí, jaké má uživatel návyky, kdy navštěvuje váš e-shop, na co nejčastěji kliká či třeba jaký má monitor a rozlišení. Na základě takto sesbíraných vzorků chování je pak možné vybudovat přesně cílenou reklamní či obsahovou kampaň.

Klepněte pro větší obrázek
BizBox nabízí hromadu modulů a takzvaných best practices.

BizBox nicméně nesupluje pouze podobné nástroje od Amazonu a dalších firem, ale slouží také jako technologická, účetní, legislativní a obchodní brána. Obstará kompletní nákup zboží, zajistí platební metody (prozatím ve zhruba 40 zemích), umí převádět měny, monitoruje internetovou a obchodní legislativu v jednotlivých zemích a podobně. Myšlenka je tedy taková, že pokud chtějí podnikatelé prodávat přes internet, nemusí řešit veškeré tyto problémy, ale prostě svůj e-byznys spustí na BizBoxu a ten se jim o vše postará.

Společnosti dokonce mohou službu využít tak, že BizBox obchoduje za ně. „Firmy v Evropě mají často složitou strukturu a připravit nový prodejní kanál na internetu je pro ně běh na dlouhou trať,“ vysvětluje Šorm. „My jim můžeme kompletní obchodování na internetu zprostředkovat do doby, než si všechny procesy nastaví. Jen si jednou měsíčně vyměníme faktury.“

Brněnská společnost tak dává na jedno místo mnoho již existujících a samostatných nástrojů, díky čemuž není potřeba dalších. „Netvrdím, že 100 procent produktu je inovativní záležitost, existuje řada různě zaměřených nástrojů, ale my chceme nabídnout ucelený balík,“ tvrdí jeden ze spoluzakladatelů.

Přesto i v takto komplexních nástrojích silná konkurence existuje. Zatímco v Česku žádný podobný nástroj není, na globálním trhu úřadují zejména Digital River a Adobe s jeho Business Catalyst. „Konkurence se nebojíme,“ vzkazuje Šorm. BizBox podle jeho slov ostatní produkty analyzovat a přidal věci, které jim chybí.

Všechno v cloudu za poplatek

BizBox běží kompletně v cloudu u Amazonu a kdo chce, může využít ukládání dat na CDN serverech. Produkt se tak díky tomu může rychle rozšířit do celého světa. Zákazníci k nástrojům přistupují přes webové rozhraní a za služby platí formou měsíčního poplatku – začíná se na verzi zdarma a postupuje přes 3 balíčky za 99, 499 a 899 dolarů. Do budoucna mají být dostupné i verze pro chytrá mobilní zařízení.

Klepněte pro větší obrázek
BizBox chce být kompletním správcem e-obchodování.

Firmy nicméně ještě do konce tohoto roku mohou využít nabídku, kdy nemusí platit samotnou službu, ale pouze provoz v rámci cloudu Amazonu. „Díky tomu chceme získat zpětnou vazbu a reference,“ říká Šorm. Tyto 2 aspekty jsou ostatně důvod toho, proč BizBox nejdříve startuje v Česku, i když myslí globálně. „Zdejší trh známe nejlépe a skrze reference se můžeme se zákazníky osobně potkat.“

Spoluzakladatelé celý projekt doposud živili ze svého. Šorm a jeho tým už několik let vytváří informační systém pro vysoké školy (IS4U), se kterým se jim postupně daří pronikat i do zahraničí. Tato společnost pak každý měsíc půjčuje peníze BizBoxu. Šorm by byl nicméně rád, kdyby se nový projekt už začátkem příštího roku uživil a do konce roku se investice vrátily.

I když firmu peníze nijak zásadně netlačí, investici v nespecifikované výši přeci jenom vzala. Poměrně čerstvým investorem je Michael Rostock Poplar, který podle svých slov rád investuje do startupů z Brna a ještě radši do firem, které mají globální potenciál. Rostockovy peníze ale podle Šormových slov poslouží spíše jako záloha. „Ceníme si toho, že má stovky a stovky kontaktů v Česku i po Evropě. Pro nás je důležité to, že Michael nám otevře dveře a my si za nimi peníze vyděláme,“ konstatuje Šorm.

BizBox už zaujal i řadu dalších investorů, zakladatelé ale zatím o dalších penězích příliš nepřemýšlí. „Pro mě osobně by byl úspěch, kdybychom v první fázi dokázali projekt uživit v Česku a sousedních zemích,“ tvrdí Šorm a dodává, že další větší investice by byly potřeba v případě expanze ve Spojených státech. BizBox se ale jinak zajímá spíše o investory, kteří, podobně jako ten současný, dokážou otevřít dveře k různým kontaktům. „Třeba v Rusku by se takový člověk případně hodil.“

Celý osmnáctičlenný tým nadějného startupu sídlí v Brně, odkud se stěhovat nechce – jednak kvůli nákladům, ale také kvůli tomu, že Brno novými technologiemi a IT byznysem v současné době žije a je tu dostatek kvalitních vysokých škol. Asi 2 třetiny současného týmu BizBoxu pracuje na technologické části, zbytek pak dělá zejména výzkum (komunikace s platebními branami, legislativa a podobně) a zákaznickou podporu.

Celý projekt běží na virtuálních linuxových serverech u Amazonu a pro ukládání nestrukturovaných dat obsahujících informace o zákaznících se používá moderní MongoDB. Informace jsou pak zpracovány pomocí vlastního analytického nástroje, který pak setříděná data uloží do statického MySQL. BizBox pro chod na back-end využívá PHP (Nette a vlastní nadstavby) a uživatelská část funguje na JavaScriptu.

Témata článku: Byznys, Startupy, Adobe

3 komentářů

Nejnovější komentáře

  • RadimKr 4. 6. 2013 15:03:13
    18 lidí, převážně IT, 2 roky živit, neprofitovat, konkurence jako hrom. To...
  • Adam Toman 4. 6. 2013 9:22:40
    Honzo, opravdu je to osmnáctiletý tým osmnácti členů?
  • 4. 6. 2013 9:13:29
    První co by měli je najmout si pořádného grafika, aby jim udělal nějaké...