(inzerce) Co byste dělali, kdyby zaměstnanci ve vaší firmě nemohli kvůli nečekané události pracovat?
Jak zajistíte v takové situaci dostupnost výpočetních a dalších zdrojů ve vašem podniku? Výpadek těchto systémů i jen na pouhých pár minut může pro firmu představovat obrovské ztráty.
Vžijte se do role vedoucího IT oddělení ve středně velké firmě. V časných ranních hodinách vás vzbudí telefon, ve kterém rozrušený IT administrátor hlásí, že se firma stala obětí síťového útoku. Napadeno bylo několik klíčových systémů a všechna aplikační data jsou poškozena. Během několika hodin navíc začnou do práce přicházet zaměstnanci pracující právě s těmito kritickými aplikacemi. Abyste si v této nelehké situaci uměli poradit, měli byste mít dopředu vypracovanou strategii kontinuity provozu.
V každé firmě nebo organizaci existuje takřka nekonečné množství rizik, jejichž závažnost se nedá přesně určit. Mimo provoz může být během chvíle, například vinou extrémního počasí, zázemí v podobě kanceláří, skladů a výrobních prostor. Fungování společnosti ovšem mohou ohrožovat třeba i epidemie týkající se větší části zaměstnanců, omezení IT podpory nebo náhlý konec spolupráce s klíčovým dodavatelem. Vyloučit nelze ani výše zmíněný síťový útok.
Disciplína nazvaná business continuity management (BCM) popisuje procesy a procedury, podle nichž se bude postupovat v případě havárie, přírodní katastrofě nebo jiné výjimečné události, která má vliv na chod společnosti. Cílem BCM je zajistit nepřetržitý chod kritických funkcí a opětovné nastartování plné funkcionality všech systémů tak rychle, jak je to jen možné. Zavádění BCM procesu je zároveň běžným požadavkem regulačních orgánů v některých odvětvích, jako je například finanční sektor nebo veřejná správa.
Obvyklý proces BCM zahrnuje tyto tři fáze:
- Analýza dopadů – Identifikace klíčových funkcí v organizaci a kvalitativní nebo kvantitativní vyjádření dopadů způsobených selháním nebo nedostupností těchto funkcí.
- Budování strategie a tvorba plánů obnovy – Stanovení priorit obnovy obchodních a provozních funkcí a určení způsobu a postupnosti jejich obnovy. Plány zahrnují podrobné instrukce, postupy, procedury a časové následnosti jednotlivých postupů.
- Zabezpečení pohotovosti a připravenosti na taktickou realizaci plánů obnovy – Příprava a školení zaměstnanců na realizaci plánů obnovy a pravidelné testování funkčnosti, efektivity a účinnosti plánů obnovy.
ESET Services, tým certifikovaných specialistů se zázemím globálního výrobce bezpečnostního softwaru, vám v rámci BCM vypracuje krizové scénáře, BCM plány a BCM politiku a zajistí jejich revizi. ESET na zavádění systému BCM používá vlastní metodologii, která umožní zabezpečit funkčnost a dostupnost životně důležitých provozních a obchodních funkcí tak, aby vaše organizace mohla bez přerušení plnit závazky vůči zákazníkům, dodavatelům, partnerům nebo regulátorům.
Více informací najdete na webových stránkách.