Češi dodávali mapy Googlu, teď na nich analyzují data

Rok stará pražská společnost CleverMaps vzešlá z Geodisu vyvíjí vlastní analytickou platformu, díky které je možné zpracovávat hromadu dat nad mapovými podklady.

„Otevřeli jsme naši novou kancelář v Praze na Smíchově. Po označení adresy na Google mapách jsme zjistili, že naše budova vlastně neexistuje. Opět jsme se utvrdili, že mít data je důležité, ale mít aktuální data je ještě důležitější.“ To je jeden zkrácený blogový zápisek zhruba rok staré české firmy CleverMaps. Vystihuje mnohé. Na Smíchově kombinují různá data a nasazují je na mapové podklady. Mění tak mnoho oblastí.

Jednou z takových oblastí je zemědělství. „Moderní traktory jsou dnes plné různých čidel a senzorů, které umí na poli sbírat značné množství informací. A to je pouze malá část toho, co o takovém poli zjistit. Pokud se všechny tyto informace dají dohromady a správně vyhodnotí, zemědělci mohou úplně jinak podnikat a plánovat,“ popisuje spoluzakladatel CleverMaps Ondřej Tomas.

 

Začínáme tam, kde Geodis končí. Nesbíráme data, ale máme technologii pro jejich spojování a analýzu.

 

A právě to jeden z produktů, který mladá společnost vyvíjí, umí. Je to v podstatě taková houba, která nasaje různé zdroje dat, vyhodnotí je a napojí na ekonomické ukazatele. Zemědělci tak třeba mohou vidět, jak jsou na tom se zavodněním či hnojením, analyzovat půdu, spravovat farmy a majetek, vést stájové deníky, plánovat a řešit sklizně a orbu, řídit aplikaci chemie a vyznat se v dotačních a dalších byrokratických záležitostech.

Analýza dat nad mapami

Nástroj CleverFarm funguje jako webová aplikace a v prvé řadě je dělaný tak, aby její uživatelé měli k dispozici přehledné uživatelské rozhraní. „Jasně, že různé zemědělské systémy už existují, ale vždy jsou to nepřístupné tabulkové systémy, ve kterých je těžké se orientovat,“ popisuje Tomas. CleverFarm ale především stojí na oněch datech. Umí kombinovat aktuální informace s těmi historickými a na základě toho zemědělcům přehledně radit.

Klepněte pro větší obrázek
Spoluzakladatel CleverMaps Ondřej Tomas.

Podobně funguje také další produkt CleverMaps nazvaný CleverRoads. U něj lze obdobným způsobem řešit výstavbu a správu vozovek. Kombinují se zde geodetické dokumentace, výsledky diagnostických technologií, projekční podklady a tak dále.

„Princip těchto a dalších našich aplikací je vždy stejný – děláme analýzu dat nad mapou, ta je hlavním podkladem,“ vysvětluje Tomas. CleverMaps tak ve výsledku vyvíjí analytický nástroj a engine, jehož základ pak lze aplikovat na mnoho oblastí, kde se využívají mapy. „Nejsme sběratelé dat, jsme analytická platforma, do které už se ona data vloží. V podstatě začínáme tam, kde končí třeba Geodis.“

Právě v Geodisu celý tento příběh začal. Ondřej Tomas dřívějšímu dodavateli mapových podkladů pro Google či Seznam nějakou dobu šéfoval. Potkal se tam s týmem lidí, kteří chtěli po prodeji Geodisu novému majiteli začít vlastní projekty. Nápadů bylo několik a postupně začaly krystalizovat. CleverMaps původně neměla vzniknout jako samostatná společnost, ale jako velká divize o desítkách zaměstnanců v jedné velké tuzemské IT společnosti.

Co přišlo po Geodisu

To nakonec padlo a CleverMaps se po investicích tří spoluzakladatelů rozvíjí samostatně. Podnik se se šesti zaměstnanci na plný úvazek rozjel zhruba před rokem s tím, že na prvotní chod začaly vydělávat specifické zakázky. Na jejich základě bylo možné postupně budovat zmiňované samostatně prodejné produkty.

Klepněte pro větší obrázek
Mapy jsou základ. Na ně pak lze aplikovat různá data, třeba o správě a výstavbě silnic.

CleverMaps má nyní kolem dvacítky zaměstnanců, kromě Česka působí také v Rumunsku a chystá se na Slovensko. To by ale neměla být konečná. „Technologicky jsme připravení jít do celého světa, finančně ale zatím ne. Naše produkty každopádně globální potenciál mají,“ popisuje Tomas. „Na českém trhu rozvoj zvládáme sami, CleverFarm například bude v černých číslech v roce 2015, v případě expanze se nebráníme případným investorům. Nechceme si jen zaplatit chod firmy, chceme to zkusit ve světě.“

CleverMaps mají tu výhodu, že tým netvoří nezkušení lidé. Naopak, Tomas kromě Geodisu šéfoval také české pobočce výzkumné společnosti GfK, vývojář analytické platformy byl dříve jeden z hlavních vývojářů v GoodData a bývalé osazenstvo Geodisu má veliké zkušenosti s mapovými a dalšími oblastmi. Firma neustále hledá nové lidi, nyní především zkušené Java vývojáře se znalostmi databází.

I díky dřívějším zkušenostem a nasbíraným kontaktům se CleverMaps daří získávat zakázky, na které by nezkušený tým zřejmě neměl šanci dosáhnout. Je ale fakt, že v případě zemědělství to není úplně lehké. „Zemědělci jsou velice konzervativní a musíme jim hodně ukazovat, proč má smysl data analyzovat a měřit,“ popisuje Tomas. „Musíme s nimi úzce spolupracovat, takže zatím obsluhujeme spíše velké klienty. Nemáme například pole pod tisíc hektarů.“ I to se ale má v budoucnu změnit.

Rychlá data v paměti

Někteří zemědělci se ale angažují aktivně, jde o tradiční „early adopters“, kteří v analytice dat vidí konkurenční výhodu. CleverMaps svými technologiemi přispívají k rostoucímu trendu, kdy zemědělci začínají využívat moderní technologie napojené na počítačové systémy. V mnoha částech světa probíhají také experimenty s drony a dalšími roboty.

 

Čeští zemědělci jsou v přístupu k počítačovým technologiím konzervativní, objevují se ale první, kteří v nich vidí konkurenční výhodu.

 

Podobně těžké je mluvit také s prostředím kolem výstavby silnic a dálnic. Tam je nutné komunikovat jak se státem, tak s dodavateli. CleverMaps se nicméně vedle těchto oborů zaměřují také na další oblasti. Na mapových podkladech a různých typech informací je třeba možné zjistit kam, kdy a jak rozmisťovat pobočky obchodů a podobně.

V CleverMaps mají dobré odborné zázemí, čehož využívají i ve zkoušení nových technologií. Společnost je členem SAP Startup Community. Pro rychlou analýzu dat v operační paměti totiž využívá mladou databázovou a analytickou technologii SAP HANA, na kterou tento německý softwarový obr do budoucna velice sází. Samotné aplikace z rodiny Clever pak běží na cloudu od Amazonu.

CleverMaps jsou rovněž dalším příkladem společnosti, která by dokázala dělat divy s otevřenými státními daty. „Zajímají nás v podstatě všechna data. Kombinovat se dá hromada věcí a stát by to, co má, měl zpřístupnit všem,“ uzavírá Tomas.

Témata článku: Byznys, Startupy, Mapy

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • Přemek Kubák 10. 9. 2014 21:13:08
    V tomhle vidím velkou budoucnost. Spousta lidských činností se bude v...
Určitě si přečtěte

Apple chce mít lepší mapy než Google. Použije drony a zmapuje i budovy zevnitř

Apple chce mít lepší mapy než Google. Použije drony a zmapuje i budovy zevnitř

** Apple chce dohnat Google v oblasti map a nabídnout ještě kvalitnější pokrytí ** K rychlejšímu sběru by měly pomoci drony * Apple získal pro snímání i oficiální licenci a chystá se zlepšit i mapování vnitřních prostor

1.  12.  2016 | Javůrek Karel | 20