České Bileto chce revoluci v prodeji jízdenek online

Když Seznam oznámil, že bude skrze Mapy.cz prodávat jízdenky přes Bileto, ještě se nevědělo, že plány této nové služby budou výrazně větší.

Koupit si z jednoho místa let se dvěma přestupy operovaný více aerolinkami často není problém. Letecké společnosti využívají spojené systémy, které tyto a další operace umožňují. V pozemní autobusové a vlakové dopravě ale v drtivé většině zemí takové vymoženosti neexistují. Přestup k jinému dopravci většinou znamená zakoupení jiné jízdenky přes jinou službu a málokdy online. České Bileto to chce změnit.

O Biletu se během loňského roku začalo mluvit v době, kdy Seznam.cz oznámil, že skrze Mapy.cz bude možné kupovat jízdenky právě přes tuto vznikající službu. Seznam jako správce map bojující s Chapsem o data jízdních řádů hledal někoho, kdo by pro něho dokázal zajistit kvalitní transakční byznys. Z toho by se tak mohlo zdát, že Bileto bude prodejcem jízdenek. Ambice na pozadí jsou ale mnohem větší.

„Vypustili jsme sondu a zjišťujeme, co to udělá. S Bileto.cz nad hladinu vyčnívá pouze špička ledovce. Pod hladinou vzniká ta velká část,“ říká v rozhovoru šéf Bileta Přemysl Rubeš. „Neprofilujeme se jako prodejce jízdenek, ale jako technologická firma. Chceme dopravce propojit s cestujícími a dát jim k tomu potřebné nástroje. Vývoj platformy ve skutečnosti představuje 80 procent naší práce.“

Křest ohněm

Technologické Bileto je v cloudu běžící software, do kterého jednotliví dopravci mohou nahrát data o svých spojích. Vedle tradičních údajů jako jsou časy odjezdů, příjezdů a podobně lze nadefinovat také rozmístění sedaček a další podrobnosti. Takto zadané údaje se pak objeví v distribučním systému, ze kterého se pak snadno dostanou k prodejcům jízdenek a cestujícím.

Klepněte pro větší obrázek
Stavíme technologickou platformu pro prodej jízdenek. Přemysl Rubeš.

Bileto tak slouží jako síla na pozadí, díky níž je možné stavět další a další služby pro koncové uživatele. Navíc není nutné se omezovat pouze na prodej jízdenek přes web či mobilní aplikace, ale je možné využívat i všemožných digitálních kiosků, cross-sell funkcí a tak dále. Bileto od začátku platformu buduje tak, aby fungovala po celém světě. Běží na cloudu Amazon Web Services, takže je možné systém poměrně rychle šířit.

To, co v současné době běží na Bileto.cz, je ukázka toho, co lze na platformě Bileto postavit. „Bileto.cz je takový náš vlastní zákazník,“ říká Rubeš. Je to ale samozřejmě ukázka poměrně omezená. Chaps a další vlivy v Česku uvolňování dat příliš nepřejí, takže prozatím není možné si například koupit skutečnou jednu jízdenku pro více tras a podobně. „Česko pro nás bylo křest ohněm. V jiných státech už to těžko bude náročnější,“ říká Rubeš. „Komerční aktivity postavené na ždímání státních peněz jsou dlouhodobě neudržitelné. Uspěje ten, kdo nechce jenom peníze, ale přináší výraznou hodnotu pro společnost.“

Mladý šéf Bileta dříve pracoval například pro letecký systém Amadeus, který by se k Biletu dal přirovnat, a těchto zkušeností chce využít pro expanzi celého byznysu. Firma se v první vlně bude snažit jít do zemí Visegrádské čtyřky a „všeho na východ“, a velký potenciál vidí v Jižní Americe. Jednání probíhají také ve Spojených státech. Bileto nechce samo o sobě řešit místní legislativu, ale chce se spojit s partnery, kteří chtějí v daných zemích podnikat, nebo už dopravní byznys provozují, ať už dopravci, nebo agregátoři dopravy.

Postupně do dalších zemí

„V letošním roce bychom chtěli vedle Slovenska rozjet další evropský stát a Brazílii. S Bileto.cz budeme i nadále pokračovat v rozšiřování služeb pro cestující. Bavíme se o spolupráci s několika velkými hráči,“ říká Rubeš.

 

Česko pro nás bylo křest ohněm. V jiných státech už to těžko bude náročnější.

 

Systém Bileta může jít poměrně hluboko. V zemích, kde neexistuje databáze spojů podobná českému CISu (o něj se starají jednotlivé krajské kanceláře), může český produkt fungovat i jako samotný vyhledávač. Produkt má být připravený pro integraci s co největším počtem IT systémů, dopravci si ho tak skrze aplikační rozhraní (API) budou moci propojit třeba na svůj ERP software a tak dále.

Potenciál Bileta může být značný. Pokud by platforma na jednotlivých trzích skutečně začala fungovat, může vytvářet podhoubí pro vznik nových podnikatelských projektů. „Mohou vzniknout i noví dopravci, služby typu leteckého Skypickeru a podobně,“ věří Rubeš. „Mluvíme s dopravci a ti už vidí, že je to užitečný nástroj.“

Bileto spadá do portfolia mladé české investiční skupiny Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která vývoj investuje a realizuje ho ve vlastní režii. Na produktu aktuálně pracuje 30 lidí, přičemž zhruba 20 z nich má na starost technickou stránku. Firma spolupracuje také s ČVUT, konkrétně s Fakultou jadernou a fyzikálně inženýrskou.

Diskuze (6) Další článek: Hudební vydavatelé: Bezplatné Spotify by mělo skončit

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,