České CDN77 jde do boje s Amazonem či Akamai

Projekt CDN77 zakladatele a šéfa SuperHosting.cz Zdeňka Cendry vstupuje na světový trh, kde už působí jména jako Amazon nebo Akamai. Věří, že uspěje.

Zdeněk Cendra je mladý podnikatel a o svých projektech dokáže mluvit se zapálením jako málokdo. Na tuzemském trhu už dokázal vybudovat několik zajímavých projektů, největší jméno mu ale udělal SuperHosting.cz, v rámci něhož spolu provozuje více než 4 tisíce serverů. Cendra se v současné době chystá uspět také mimo české a slovenské hranice s projektem, který konkuruje gigantům jako Akamai nebo Amazon.

„SuperHosting je úspěšný a český trh určitě zajímavý, nedávno jsem si ale řekl, že další projekty už chci dělat převážně v zahraničí,“ popisuje své nové snažení Cendra v jedné restauraci na pražské Brumlovce. V březnu proto se svým osmičlenným týmem spustil službu nazvanou CDN77, se kterou by se chtěl dostat na trh, jenž už se zdá být značně obsazený.

Proti silným a zavedeným značkám

CDN77 dělá to, co má v názvu – jedná se o tzv. „content delivery network“ (CDN), síť pro doručování obsahu. Tyto technologie používají internetové společnosti a internetové. Umožní jim totiž fyzicky skladovat a doručovat data v co nejbližší lokalitě uživatelů. Pokud například nahráváte vaše fotografie na Facebook z České republiky, neukládají se někde na serverech v Kalifornii, ale například v datovém centru v Amsterodamu. Globální služby se díky tomuto členění na lokace mohou zobrazovat mnohem rychleji. Záběr CDN je veliký – je možné skladovat a doručovat nejenom obrázky, ale také soubory pro stahování, video, hudbu, celé weby a další obsah.

Klepněte pro větší obrázek
Zdeněk Cendra vybudoval SuperHosting.cz a několik dalších projektů. Nyní chce uspět také v zahraničí.

Vstoupit na trh s CDN je už ze své podstaty finančně velice náročný. Je nutné naprogramovat software, který dokáže proudící data obsluhovat a řídit, a rozmístit fyzické servery po celém světě. Vstupní náklady se tak mohou vyšplhat až na miliony dolarů a nákladný je také samotný provoz.

I to je jeden z důvodů, proč trh s CDN delší dobu výrazně nečeřili žádní noví hráči. A když už se o to pokusili, přišel Akamai a koupil je. Samotná oblast existuje už zhruba 12 let, přes 50 procent trhu z hlediska příjmů ale stále ovládá právě Akamai. Postupně se objevilo také několik dalších silných značek – například Amazon se svým produktem CloudFront, Limelight nebo EdgeCast. Cendra by chtěl mezi tyto velké ryby vplout díky pružnosti a novým metodám.

„Našli jsme způsob, jak výrazně snížit naše náklady na odbavení jednotlivých úkolů,“ popisuje Cendra. Jeho tým na to jde úplně z druhé strany než jeho velcí rivalové a žádné servery po světě rozvážet nehodlá. „Pronajímáme si výpočetní výkon od firem na lokálních trzích,“ konstatuje. CDN77 tak dokáže využívat volných kapacit serverů v různých lokalitách od různých poskytovatelů a stačí platit za reálnou spotřebu, nikoliv za nákup a udržování hardwaru. „V současné době máme po celém světě 60 lokalit, díky nimž můžeme obsah odbavit ihned. Náklady nám přitom rostou lineárně s příjmy.“

Souboj s časem

Skupina kolem CDN77 se tak dokázala zbavit obřích vstupních nákladů a vystačí si s vývojem softwaru a obchodními a dalšími činnostmi. Zároveň ale ukazuje know-how případným ostatním zájemcům, kteří by na tento trh mohli vstoupit. „Takto jednoduše to prozatím, pokud je nám známo, nikdo nedělá. Ale odhaduji, že zhruba během roku se konkurence objeví,“ potvrzuje obavy Cendra. Přesto se nové konkurence příliš nebojí.

„Když se bavíme s investory a dalšími chytrými lidmi, často nám říkají, že to, co děláme, je komoditní byznys a že nás dříve nebo později někdo zašlápne, protože to udělá ještě levněji.“ Podle Cendry je ale možné držet si náskok před konkurenci kvalitou služeb, servisu, technické podpory nebo implementaci. „Musíme být rychlejší a lepší, mít některé nové věci připraveny dřív, než ostatní. Je to boj s časem,“ vysvětluje.

Klepněte pro větší obrázek
CDN77 už dokáže odbavovat internetový obsah v několika desítkách světových lokalit.

CDN77 dokáže v současné době konkurovat především cenou, v budoucnu chce ale přinést také další důvody, proč by si zákazníci měli pořizovat právě tuto původem českou službu. „Budeme přidávat další součásti jako jednodušší administrační rozhraní, jednodušší nasazení a další.“ Zásadní má být rovněž rychlost a pružnost. „Když si u nás zákazník službu CDN objedná, do 15 minut jí má funkční. U našich konkurentů to může trvat i několik dní,“ vyzdvihuje mladý podnikatel svůj nejnovější projekt.

I když má Cendra velké plány, stále se dokáže držet při zemi a pochopit své limity. „Naší cílovou skupinou prozatím nejsou veliké firmy typu Netflix nebo Hulu, ale například jejich menší konkurenti, kteří mohou tlačit na snižování nákladů.“

CDN77 dnes umí odbavit statický obsah jako obrázky, JavaScript, download souborů, ale stále ještě neumí například streamování živého videa a další náročnější procesy. „Například AVG, které neustále distribuuje nové soubory mezi své uživatele, je typ zákazníka, kterého už dnes umíme odbavit a který by pro nás například v Česku představoval významného klienta,“ popisuje Cendra současný stav.

Odbavení dynamického obsahu plánuje spustit ještě v tomto roce. S videem už nicméně pracuje. Mezi zákazníky společnosti patří jedna čínská televize, která přes internet vysílá obsah zájemcům žijícím mimo Čínu.

Miliardový trh

Možnosti, které se CDN77 otevírají, jsou obrovské. Podle průzkumů dokáže současný světový trh s CDN vygenerovat 3 miliardy dolarů a do roku 2015 by toto číslo mohlo narůst až na 5 miliard. Technologii CDN využívá například 200 největších světových webů.

Klepněte pro větší obrázek
CDN77 k propagaci využívá zejména kontextovou reklamu. Těží z toho, že je termín CDN hodně hledán ve vyhledávačích.

Český startup přitom hned nemusí myslet na to, že Akamai sebere jeho 50procentní podíl. „Když máte jedno procento takového trhu, už je to velice pěkné,“ říká Cendra. „Získat jednoho zákazníka jakým je Vimeo, a je to pro nás milionový byznys, v eurech,“ popisuje názorně.

Na taková čísla si ale český startup CDN77 ještě bude muset počkat. Firma, kterou Cendra zaregistroval v Londýně, za duben vygenerovala příjmy ve výši 13 tisíc dolarů, přičemž polovina z těchto peněz připadne na pokrytí přenosu dat a další peníze jsou potřeba na samotný tým. Cendra chce být v plusu během několika měsíců, což opírá o velice rychle rostoucí poptávku, kdy podle jeho slov celý tým občas veškeré procesy kolem objednávek a provozu nestíhá.

Zdeněk Cendra do nového slibného projektu investoval ze svých vlastních peněz kolem 5 milionu korun. Zároveň s tím dokáže efektivně využívat zdroje a procesy spojené s jeho dosavadními firmami. Například se SuperHostingem se dělí o kanceláře apod. Uvažuje nicméně o případném investorovi. Ne kvůli know-how, to už je dle Cendrových slov CDN77 má, ale především kvůli penězům.

Šance pro investory

Investor by měl do firmy přinést 1 až 3 miliony eur. „To je objem peněz, který v současné době sami nejsme schopni generovat, ale investorovi se brzy může vrátit.“ Investovat se bude především do lidí a samozřejmě na potřebný přenos dat a datové kapacity. Na projektu aktuálně pracuje 8 lidí – 3 vývojáři, 2 zaměstnanci pro technickou podporu a zbytek tvoří obchodníci, marketing a další profese. Mladý pružný startup je přitom lákavý i pro zkušené lidi ze zahraničí. „Ozývají se nám obchodníci ze Států, kteří pracují pro naše velké konkurenty, že by pro nás chtěli pracovat, protože jim přijdeme zajímavější,“ pochvaluje si Cendra.

I když velice důležitou roli hraje vývoj samotné technologie, zásadní roli má hrát také obchod a jeho podpora. CDN77 počítá s přímým prodejem, ale aktivně investuje například do PPC kampaní. „Tento typ služby dnes lidé hledají přímo ve vyhledávačích a v současné době je pro nás tento způsob reklamy velice zajímavý.“ Projekt se snaží profilovat také na oborových diskusních fórech, Wikipedii nebo oficiálních seznamech CDN.

Cendra se nebrání tomu, že jednoho dne může být celá společnost na prodej. „CDN77 je firma, která má generovat zisk. Buďto pravidelně měsíčně, nebo tak, že si nás například koupí nějaký velký hráč.“ 

Témata článku: Byznys, Internet, Startupy

3 komentářů

Nejnovější komentáře

  • boban 29. 5. 2012 7:12:43
    Zajímavý koncept. Nicméně někde bude muset běžet sw vyhodnocovací ty volné...
  • Zdeněk Havlín 29. 5. 2012 3:57:35