Česko patří mezi pokrokové internetové země

Nejnovější vlna internetové revoluce vyvrátila jednu všeobecně rozšířenou „pravdu“ o Česku – že je to zatuchlý, konzervativní rybník, kde se něco mění jen velice pomalu.

Nejnovější vlna internetové revoluce vyvrátila jednu všeobecně rozšířenou „pravdu“ o Česku – že je to zatuchlý, konzervativní rybník, kde se něco mění jen velice pomalu. Ve využívání internetu a nových technologií vůbec se Češi za poslední čtyři roky zařadili ke světové špičce, a to i přesto, že zdejší politici tuto oblast prakticky přehlíží a nevěnují se jí. Podle zástupců společnosti Google či Oracle se můžeme klidně měřit se zeměmi, jako jsou Velká Británie nebo Německo.

„Internetová revoluce probíhá rychle a globálně. Dnes má přístup k internetu čtvrtina světové populace, ta je však zodpovědná za 90 procent světového HDP. Internet mění návyky lidí, jejich očekávání, rozhodování, nákupy, práci i firmy samotné. Inovovat dnes není volbou, ale nutností,“ prohlásila Taťána le Moigne, ředitelka českého Googlu na nedávné konferenci Think Business.

Náklonnost k novotám je v Česku znát především mezi uživateli, což potvrzují i data Českého statistického úřadu (ČSÚ). Připojení domácností k internetu roste podle jeho údajů takřka lineárně, loni jich bylo 65,4 procenta, přitom ještě v roce 2005 jen 19 procent.

Významný podíl na HDP

Podobně stoupá i význam IT pro tuzemské hospodářství. Během roku 2011 vytvořil jen obchod s informačními a komunikačními technologiemi tržby 118 miliard korun, což je skok o dvacet čtyři miliardy oproti roku 2009. Pokud se k tomu připočítá vliv internetu na zvýšení produktivity firem, čísla významně narůstají. Dle studie Boston Consulting Group ve zmiňovaném roce 2009 web přispěl hospodářství celkem 130 miliardami, což představovalo 3,6 procenta HDP, a do roku 2015 má podle této studie vzrůst podíl IT na českém HDP až na 5,7 procenta.

Do budoucna se „virtuálním trendům“ budou muset přizpůsobit všechny společnosti. Mění se obchodní modely, komunikace se zákazníky i obchodními partnery, procesy ve společnostech i zaměstnanci samotní.

Trendy ukazuje především retail, jehož růst se přesunuje právě do sféry internetu. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) přes web alespoň jednou za čtvrt roku nakupují tři čtvrtiny Čechů, čtvrtina majitelů mobilních zařízení využívá k nákupu i mobil nebo tablet. Na internetu nikdy nic nekoupila jen tři procenta lidí.

„Internetový obchod roste rychleji než běžný retail, přidává si zhruba deset procent ročně a jen my jsme v listopadu zrychlili o padesát procent, přestože na to měla vliv i intervence České národní banky,“ nastínil rozmach internetu Ondřej Fryc, zakladatel a ředitel holdingu NetRetail, pod nějž spadá například Mall.cz.

Podobně roste i internetový obchod Alza.cz, který za loňský rok vyřídil přes 2,5 milionu objednávek a dosáhl tržeb převyšujících 7,6 miliardy korun. Přes internet se dnes masivně prodávají výrobky, u nichž by to před pár lety nikdo netipoval - například bílá technika.

„Budoucím trendem bude všechno, co si dnes neumíme představit,“ podotýká Fryc s tím, že dnes vidí velký potenciál například u potravin.

Budoucnost, kterou si nelze představit

Výborně se daří i obchodu s módou. Příkladem může být server Fler.cz, jenž zprostředkovává nákup i prodej originálního oblečení i předmětů nebo internetový outlet BigBrands.cz, jenž od svého startu v roce 2009 v Česku obsluhuje už přes 400 tisíc uživatelů a spolu s Polskem a Slovenskem celý milion.

„Právě BigBrands je vedle velkých firem jako Alza.cz, Mall.cz a Datart příkladem toho, jak postupovat při využití internetu. Svůj web společnosti přizpůsobily pro prodej na prakticky všech platformách mobilních zařízení,“ uvedl Damien Perillat, ředitel pro střední a východní Evropu společnosti PayPal. Ta zprostředkovává platby přes web, a sama je tak příkladem globální firmy těžící z internetové revoluce.

Reklama pro jednoho Mění se i chování všech zákazníků. Informace o zboží si hledají před i během nákupu v kamenných prodejnách. Na internetu se podělí i o následné dojmy. Tím přichází i tlak na změnu komunikace firem, měla by probíhat co nejrychleji a všemi možnými komunikačními kanály. Od e-mailu a webových stránek, až po sociální sítě jako Facebook, Twitter či Google+.

Na internet se dnes lidé připojují pomocí všemožných zařízení od počítače a telefonů až po televize a do budoucna i chytré hodinky nebo brýle. Stejně jako má každý „ten svůj mobil“, bude chtít i „ty své informace“. To přináší tlak na společnosti, aby uměly těchto dat využívat třeba pro personalizovanou reklamu.

Do budoucna se proto s rostoucím využitím takzvaných big dat bude měnit i fungování médií a zadavatelů inzerce. Cílové skupiny budou přesnější.

Jasně zacílená reklama

„Začalo to reklamou podle vyhledávání. Dnes je možné pracovat s polohou člověka i jeho zájmy, třeba dle sociálních sítí. Tím se zvedá hodnota reklamy. Zvlášť vidět to bude na menších, jazykově omezených trzích, jako je právě Česko. Stále důležitější bude vědět, komu co nabízíte. Chytré využívání dat je v zájmu všech,“ vysvětlil Carlo D˙Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Firmy však musejí počítat s tím, že recept na úspěch v éře všudypřítomného internetu není univerzálně přenositelný. S čím mohla uspět převážně internetová banka mBank, to přivedlo v Česku pojišťovnu Direct k ukončení činnosti v loňském roce.

„Když jsem tam nastoupil do České pojišťovny na nejvyšší pozici, okamžitě jsem zastavil všechny internetové projekty. Hrozilo, že se třeba v samoobslužné zóně proplýtvá dvacet milionů korun. Zrovna pojišťovna není takový byznys, kde by se dalo denně obchodovat přes mobilní aplikaci,“ upozorňuje bývalý generální ředitel České pojišťovny Pavel Řehák, dnes ředitel a partner společnosti Vigo Investments.

„Pokud jsou však ve firmě procesy nastavené správně, inovace jsou podepřené čísly a změny provádějí nadšenci dobře fungující v kultuře celé firmy, pak jsou to kroky k nezaplacení,“ dodává.

Úspěšným firmám budoucnosti podle odborníků nebudou stačit pouze nové modely prodejů. Změnit se bude muset i samotné fungování firem. Například obchodní a marketingové oddělení českého zastoupení společnosti Whirlpool využívá tablety a speciální mobilní aplikace. Řešení nabízí přehled aktuálních prodejů, umožňuje práci s databází obchodních partnerů včetně reportingu, plánování schůzek a pořizování dokumentace, kalkulace i objednávek.

Podobný trend bude podle firem, jako je Google nebo Microsoft, stále více pronikat především do sektoru služeb. Vidět by mohly být ale i u státních institucí – tablety využívá už i policie v Británii nebo v Portugalsku.

Česká internetová zručnost

Systém pro Whirlpool vyvinula česká společnost mForce, která vznikla v polovině loňského roku. Podobných startupů v Česku je více i díky inovačním a technologickým centrům. Dalším příkladem může být společnost Gina, která začala v Jihomoravském inovačním centru vyvíjet technologické řešení pro krizové řízení, mapování terénu a koordinaci pracovníků a dnes má kromě Česka zastoupení v USA, Japonsku i Kataru.

Česká internetová zručnost vzbuzuje zájem dalších zahraničních investorů, kteří na místním trhu hledají příležitosti. Už nepatříme k zemím, které byly zajímavé jen nízkou cenou práce.

 
Česká internetová zručnost vzbuzuje zájem zahraničních investorů.
 

„To platilo možná před třinácti lety. Dnes je znát dobrá infrastruktura a vaše kreativita a talent k inovacím. Jsou tu zajímavé projekty z programování, mobilních aplikací i dalších oblastí. Pokud dobře odhadnou trendy, mohou se firmy prosadit světově i s kanceláří v Česku, dnes na sídle nezáleží. Jen to musíte s technologiemi udělat podobně, jako když jste se kdysi etablovali jako špička ve výrobě,“ dodal Alfonso Di Ianni, viceprezident Oracle pro střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Kopírování podpory zahraničních investorů z období devadesátých let ale nebude stačit. Podle odborníků by měl stát podporovat i patřičné vzdělávání. Do toho by mohl zapadat i projekt ministerstva školství pro digitální vzdělávání financovaný z EU, který by mobilní zařízení využíval už na základních školách.

Nad budoucí strategií bude muset přemýšlet nejen stát, ale i firmy samotné. Startupy to mají jednodušší, protože na trendech vznikají od začátku. Zavedené firmy čekají úvahy o změnách procesů i struktury. Experti na řízení firem předpovídají, že budoucnost mají spíše společnosti s plochou hierarchií, otevřenou komunikací napříč firmou a s různorodým prostředím, jež umí vtáhnout do dění. Dožaduje se toho totiž nová generace zaměstnanců, která firmy internetovou revolucí provede nejlépe.

„Dříve při najímání nových lidí platil slib vyššího platu a kariérního růstu. Ty největší talenty však dnes zajímají výzvy, pocit sounáležitosti s podnikem, zodpovědnost, respekt, inspirace a zábava. Zároveň trvají na vyvážení pracovního a soukromého života. Pokud takové podmínky nenajdou, jsou schopni okamžitě odejít,“ popisuje jednu z nejdůležitějších výzev pro byznys Marta Kowalska-Marrodán, řídící partnerka pobočky headhunterské firmy Egon Zehnder pro střední a východní Evropu.

Autor působí jako reportér v týdeníku Euro.

Diskuze (8) Další článek: Prohlížeč Firefox: Kdy přijdou nové verze

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,