Český Avast Software míří na burzu na Wall Street

Český výrobce antivirů Avast Software se v příštím roce chystá na emisí akcií na burze v New Yorku. Firma chce úpisem získat 200 milionů dolarů a investovat je do rozvoje.

Jedna z nejznámějších českých softwarových společností míří na prozatím nespecifikovanou burzu v New Yorku. Avast Software tento týden rozeslal novinářům informaci, podle které firma už vyplnila registrační údaje pro americkou komisi pro cenné papíry (SEC) a najala si banky, které primární úpis akcií provedou.

Objem uvolněných akcií do volného obchodování na burze není prozatím znám, Avast by ale chtěl úpisem získat kolem 200 milionů dolarů. Výsledné číslo se ale ještě může změnit. Není ani jasné podrobné ocenění a časový rozvrh, kdy se český výrobce antivirů v New Yorku na burze objeví. Jisté je, že se s jeho akciemi bude obchodovat pod zkratkou „AVST“.

Freemium s minimálními náklady

Část cenných papírů vydá sama společnost a část pak připadne na akcionáře Avastu. Mezi ně patří investiční fond Summit Partners, který v loňském roce ve firmě koupil minoritní podíl ve výši 100 milionů dolarů. Kolik procent z celkové hodnoty společnosti to je, nechce vedení firmy specifikovat. Dohled nad IPO budou mít banky UBS a Deutsche Bank společně s několika dalšími.

Klepněte pro větší obrázek
Pavel Baudiš (vlevo) a Eduard Kučera v počítačové bezpečnosti podnikají od devadesátých let. Příští rok budou uvolňovat část akcií Avastu na americké burze a nebojí se vyplácet dividenty.

Avast by rád utržený kapitál investoval do akvizicí nových společností z bezpečnostní branže. Jako všude jinde v rozjetém technologickém sektoru, tak i zde totiž platí, že firmy mohou zůstat konkurenceschopné především v případě, když posilují své portfolio nejenom interním vývojem, ale také akvizicemi nových technologií.

Obchodní model Avastu je založen na bázi freemium. Základní bezpečností balíček Free Antivirus je nabízen všem zájemcům zdarma. Pokud však uživatelé chtějí lepší ochranu jako zabezpečení nakupování na internetu, identity a další, musí si připlatit za výkonnější verze Pro Antivirus a Internet Security. Avast Software nabízí také několik korporátních produktů – Business Protection, Business Protection Plus, Email Server Security a File Server Security. Firemní svět ale pro Avast není stěžejní a firma se chce nadále více soustředit spíše na běžné uživatele.

I když společnost Eduarda Kučery a Pavla Baudiše stojí na křehkém freemium modelu, rozhodně netrpí nedostatkem peněz. Firma v období kolem roku 2004 sice málem zkrachovala (funguje přitom už od devadesátých let), ale podařilo se jí najít nový životaschopný model. Podle Kučery dnes každý den navštíví web Avastu přes milion uživatelů z celého světa a mnoho z nich utratí nějaký ten cent. „Nějaký ten cent“ ve výsledku vypadá tak, že firma v roce 2010 vygenerovala čistý zisk 839 milionů korun z celkových tržeb 1 miliardy.

Meziroční nárůst o 87 procent

A první polovina tohoto roku vypadá ještě lépe. Příjem povyskočil na téměř 741 milionů korun a zisk na 450 milionů korun. Avast v předchozí polovině roku meziročně rostl o 87 procent a na konci tohoto roku by čísla mohla být ještě lepší.

Klepněte pro větší obrázek
Avast Software sídlí v Praze na Budějovické a zaměstnává zde kolem 150 lidí.

Avast si dokáže držet netradičně nízké nároky na provoz svých produktů. Firma, která je oficiálně registrována v Nizozemsku, v Praze zaměstnává kolem 150 lidí a její produkty mají téměř 190 milionů registrovaných uživatelů, přičemž 145 milionů z nich je aktivních. Společnost je přitom velice efektivní, čistý zisk na jednoho zaměstnance z prozatím posledního měření vychází na 2,5 milionu korun.

Podle Kučery je toho dosaženo tím, že Avast dokáže ohromně snižovat náklady. Firma například prakticky navykládá peníze na marketing a inzerci. Kolem 73 procent uživatelů se o Avastu dozvědělo od známých. Díky mnoha úsporám se náklady na jednoho uživatele pohybují pouze v řádech centů a to včetně doručování aktualizací a dalších aktivit. I to je ostatně důvod, proč se Kučerova firma příliš netlačí do firemní sféry, kde náklady kvůli vyšší režii výrazně rostou.

Avast Software patří společně s AVG Technologies a ESETem mezi globálně úspěšné česko-slovenské bezpečností společnosti. Veřejně obchodovatelnou bude pouze Avast. AVG nabízí stejně jako Avast verzi zdarma, ESET se ale oproti podobnému modelu staví. Když jsem mluvil se zástupci ESETu, mluvili o tom, že freemium model do jisté míry deformuje trh a že se na Slovensku budou držet své placené varianty.

Témata článku: Byznys, Antivirus, Avast

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • novaczech 6. 4. 2012 10:12:57
    žádný antivir není důvěryhodný a špína a zlo je vždy o krok napřed. Nikdy...
  • yyzz 26. 1. 2012 14:28:26
    prakticky "navykládá" peníze
  • Radek Jüthner 23. 12. 2011 13:06:14
    Já nepoužívám ani antivirus ani antispyware a ani žádná jiný anti anti a...
Určitě si přečtěte