Český startup Kiwi.com nabídne full service pro cestování i spolupráci s Uberem

  • Jeden z nejúspěšnějších českých startupů se přejmenoval a má velké plány
  • Rozšíří se i pro další kategorie jako vlaky nebo autobusy
  • Připravuje propojení s hotely i transportními službami

Pokud jde o české startupy, které mají globální úspěch jak po stránce počtu uživatelů a také příjmů, asi by se jen těžko hledal někdo lepší, než je brněnský Skypicker. Jeho zakladatelem je Oliver Dlouhý a prozradil další plány firmy. 

Srovnávač a vyhledávač letenek z celého světa s možností rezervace má velký úspěch – tento rok plánuje tržby kolem 8 až 10 miliard korun, přičemž zisk před zdaněním by měl být okolo 150 milionů korun. Oliver Dlouhý ale na tiskové konferenci prozradil, že plány jsou ještě větší, služba je v mnoha ohledech unikátní a chce rozšířit možnosti, které pro cestovatele nabízí.

Kiwi.com a důraz na značku

Skypicker se minulý týden přejmenoval na Kiwi (rozhodovalo se i mezi Panda, Siesta a dalšími) hlavně kvůli tomu, aby byl nezaměnitelný s ostatními službami v podobném segmentu (například SkyScanner a další) a také si vytvořil unikátní značku, kterou si zákazníci zapamatují. Oficiální značka je Kiwi.com, tedy včetně koncovky. Cílem je, aby zákazníci přistupovali ke službě přímo a nikoli přes partnery, kde už došlo k dosažení „stropu“.

IMG_3301.jpg
Uprostřed CEO a zakladatel Kiwi.com - Oliver Dlouhý, vlevo výkonná ředitelka Lucie Brešová

Jak Oliver Dlouhý dodal, v současnosti přicházelo kolem 80 % uživatelů na Skypicker z partnerských stránek, jako jsou vyhledávače Kayak nebo zmíněný SkyScanner. Nová značka a doména za 800 000 dolarů (přibližně 19 milionů korun) má ale zajistit větší podíl přímé návštěvnosti, protože přes partnery už není kam růst.

Kiwi.com chce ale s vlastní značkou pracovat i dalšími způsoby. Kromě upozornění a osobních e-mailů chtějí zavést i systém bodů, které bude možné používáním služby sbírat a následně třeba létat i zadarmo. Udržení zákazníků ve vlastní platformě má tak vysokou prioritu, protože to umožňuje posléze rozšiřovat produktovou skladbu, aniž by zákazník musel využívat jiné.

Hotely, vlaky, autobusy i Uber

Kiwi.com chce tak postupně nabídnout full service v takové podobě, aby cestovatelům zajistil co možná nejsnazší a nejefektivnější způsob cestování. Kromě letenek se tak chce Kiwi.com vrhnout i do vyhledávání vlaků nebo autobusů.

Již brzy ale bude spouštět nový typ služby, který by měl zákazníkům umožnit ušetřit ještě více. Interně nazývaný „Airport Transfers“ řeší situaci, kdy 37 měst po celém světě má více než jedno letiště, avšak levné letenky obvykle využívají právě menší a levnější, přes které bohužel není napojení pro přestup.

Je tak nutné se dopravit k jinému letišti a Kiwi.com chce v tomto směru vše zajistit a spočítat za vás. V rámci vyhledávání tak s tím bude počítat a ukáže levné spojení i s využitím přesunu mezi letišti. Navíc se počítá s partnerstvím s jednotlivými taxislužbami, které na vás počkají před letištěm a dovezou vás na druhé, kde budete mít odlet.

 2016-05-23 v 9.49.09.jpg
Pro zákazníky se zatím nic nemění, ani design stránek

I s tímto přesunem lze dosáhnout snížení celkové ceny o desítky procent a klidně i stovky dolarů. Kvůli tomu Kiwi.com jedná s Uberem, který může nabídnout ještě nižší ceny než klasická taxi a také proškolit řidiče, kteří budou počítat například se zpožděním letu a podobně. Zatím probíhají jednání, takže uvidíme, jestli se nakonec partnerství podaří uskutečnit. První nasazení by mělo proběhnout v Londýně, přičemž zatím půjde jen o partnerství s běžnou taxislužbou.

Prostor pro zlepšení je i v oblasti spolupráce s hotely a dalšími formami ubytování. Problém totiž je, že v rámci letenek lze narazit na levné akce, kdy můžete mít let i za pár stovek korun, ale nakonec zjistíte, že přespat na daném místě i v těch nejlevnějších hotelech stojí několik tisíc korun za noc. Kiwi.com chce tak ukazovat ve výsledcích i kompletní cenu včetně ubytování, takže budete mít mnohem lepší představu o celkové ceně. Zatím jedná se dvěma největšími sítěmi hotelů, ale v tomto směru lze očekávat další rozšíření a přidanou hodnotu pro zákazníky.

Do konce roku tisíc zaměstnanců

Kiwi.com má v současnosti kolem 560 zaměstnanců, přičemž přibližně stovka (20 %) jsou inženýři a IT tým. Zbylá část je především zákaznická podpora, která je určená pro zákazníky z celého světa. Kiwi.com má trakci hlavně třeba v Severní Americe nebo Asii, což je trochu problém kvůli časovému posunu. Pokud jde o exotické jazyky, na několika trzích využívají pro zákaznickou podporu i outsourcing.

Cílem pro tento rok je zvýšit celkový počet zaměstnanců až na tisícovku, přičemž velkou důležitost mají inženýři, protože je potřeba co nejvíce automatizovat všechny procesy. Důvodem je snížení potřeby najímat tolik lidí na podporu, která značně zvyšuje náklady na udržení kvalitní služby. Čím lépe a automaticky bude služba fungovat, tím méně lidské podpory budou zákaznici potřebovat.

Témata článku: Byznys, Startupy, Uber, CEO, Travis Kalanick

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 24. 5. 2016 8:35:46
    Kiwi? Ti prodávají ovoce a zeleninu, asi - neznám.:-))
  • Karel Dvořák 23. 5. 2016 22:07:48
    Pochopí již konečně hlupáci, že slovo StartUp se překládá jako Projekt?...
  • tuba 23. 5. 2016 12:58:14
    kiwi je ex-skypicker... medialna bublina na nalakanie investorov. Letenky...

Další podobné články