Čeští Geosense: Pobyt v Silicon Valley nám hodně pomohl

Česká společnost Geosense pracuje s digitálními mapami a byznys se jí rychle rozjíždí. S CzechAcceleratorem byla půl roku v Silicon Valley a ve Státech založila i pobočku.

Česká společnost Geosense se zabývá mapovými portály, informačními systémy a sběrem dat už od roku 2009, kdy byla založena. Vlajkovou lodí firmy je geoinformační systém Mapový portál, který se vyznačuje jednoduchostí ovládání a finanční dostupností. Letos se firma podívala na půl roku i do Silicon Valley a ve Spojených státech založila pobočku. Zde je rozhovor s šéfem Geosense Ladislavem Čapkem.

Mapy, mapování v Česku a zobrazování map. Jak jej máte zmapované?

Pracujeme s daty, které je možné využít pro zobrazení na mapě. Využíváme dat katastru nemovitostí, máme přístup ke všem jeho 52 tabulkám.. Je to jedna z největších databází, která u nás je, a my můžeme mít její repliku 1:1. A nejen to, hlavně s ní umíme pokročilým způsobem pracovat.

Jak přesně?

Třeba připravit k zobrazení jednotlivé vrstvy dat z katastru, případně k analýze dat. Propojením s daty ze Zeměměřického úřadu o silnicích, městech nebo o sčítání lidu z Českého statistického úřadu. Do toho je možné začlenit další zdroje, jako například Open Street Maps.

Kdo nyní vaše služby využívá?

Nejvíce to jsou obce, nyní jich obsluhujeme zhruba dva tisíce. Na nabídce pro ně jsme před lety začínali. Přišli jsme s novým byznys modelem, nenutili jsme je kupovat si software, nabídli jsme jim on-line přístup, základní okruh zobrazení mají navíc zdarma. Nejčastěji si starostové kombinují data právě z katastru nemovitostí pro přehled pozemků obce, sledují pohyb zástavních práv, věcných břemen. Do toho si pak mohou následně „stavět“ vlastní agendy, třeba překrytím územního plánu obce, inženýrských sítí, vizualizaci nákladů na údržbu komunikací v obci, spotřebu energie veřejného osvětlení, konec záruk stavebních prací na území obce, období pro údržbu zeleně. Tato základní data pak propojujeme s účetními systémy, například u hřbitovních míst tak má obec rychlou vizualizaci, která místa nebyla zaplacena.

Klepněte pro větší obrázek
Ladislav Čapek, šéf Geosense. Zdroj: Gisportal.cz

Jenom obce?

V Česku to byly primárně obce. Nyní, když se data zlevňují, můžeme se pomalu zaměřovat na firmy. Nyní děláme třeba facility management pro Akademii věd ČR. Kromě katastrálních vrstev a inženýrských sítí jim zajišťujeme zobrazení majetku v jednotlivých budovách, správu areálů, polohu jednotlivých přístrojů, vypínačů v budovách, obrazů, oken. Třeba databáze oken našla využití při letošním výbuchu plynu na Národní třídě, systém jim umožnil okamžitě sestavit míry pro objednávku na zasklení všech poškozených oken, která jim vytloukla tlaková vlna výbuchu.

Pouze facility management?

Dodnes bylo toto mapové zobrazení pro firmy trochu „exkluzivní“ a hlavně nákladné zboží. Chceme z těchto služeb udělat jakousi komoditu, aby na ni mohly dosáhnout i menší firmy. Třeba správci malých firemních areálů nabídneme jednoduchý systém, který mu propojíme třeba s daty o umístění bezpečnostních kamer, oplocení pozemků, informacemi z požárních hlásičů, vedením lokálních inženýrských sítí. Lze to také využít pro rychlou kontrolu záruk na interním vybavení a jeho umístění. U AV ČR řešíme například také vizualizaci upozornění k revizi jednotlivých hydrantů, odečty elektroměrů.

Jak moc je v Česku pokrytý trh těmito službami?

Když jsme v květnu 2010 začínali, všichni se nám téměř smáli, predikovali nám maximálně půl roku. Postupem času jsme nabrali víc a víc obcí, až jsme se tak nějak stali lídrem trhu. Je to hlavně o byznys modelu. Zákazníci si do té doby kupovali CD s manuálem a klíčem za poměrně vysokou sumu. Pokud obec měnila PC, muselo dojít k přeinstalování, zákaznická podpora k těmto programům také nebývala moc „pružná“ k jejich potřebám. Dnes se jedná o službu, s níž mohou začít pracovat během pěti minut v rozhraní běžného internetového prohlížeče.

Kolik taková služba stojí? Jak se nabízí třeba obci s 200 obyvateli?

Vstup do systému obec stojí řádově tisíce, maximálně desetitisíce korun. Veškerá aktualizace dat z katastru a update podkladů pak stojí maximálně pár tisíc měsíčně. Lze to srovnat s paušálem za mobilní volání. Ve svém portfoliu máme například obec, která čítá 40 obyvatel. Hlavní je pak jednoduchost, snažíme se vše dělat velmi intuitivně, vytlačili jsme software se stovkami tlačítek a ikonek.

Co s sebou nese příprava na rozšíření nabídky pro firmy?

Nyní procházíme přerodem z malé firmy do střední, rozdělujeme se na nová oddělení, školíme vedoucí pracovníky. Přijali jsme sedm nových lidí. Mnoho pracovníků z dřívějšího polovičního úvazku jsme pak převedli na celý úvazek. Je nás už přes dvacet a stále hledáme nové lidi, a to jak programátory, tak lidi na obchodní pozice. Do toho nepočítám naše pobočky na Slovensku či v USA. Třeba na Slovensku jsme během léta měli každý den nového zákazníka.

Jak proráží malá česká firma v USA? Tam nemají obdobné služby?

Letos jsme díky CzechAcceleratoru měli možnost půl roku působit v Silicon Valley. Byli jsme vybráni jako jedna ze dvou firem s největším inovačním potenciálem. Hodně nám pomohlo to, že jsme měli kvalitní mentory. Například nám pomáhal bývalý spolupracovník Erika Schmidta z Googlu. Právě v průběhu stáže jsme se naučili, jak si vybírat jednotlivé segmenty na trhu, jak prezentovat naše produkty a myšlenky, jak efektivně dělat byznys. Než jsme odjeli, tak jsme založili pobočku v Nevadě.

Jak se "dělá" byznys ve vašem oboru v Americe?

V USA je trochu jiná situace, podle federálního zákona tam jsou všechna data zdarma. My jsme se prosadili v San Franciscu s územním plánováním. To tam bylo tak složité, že nad tím nikdo z tamních firem nechtěl ztrácet čas. Vzhledem ke zkušenostem s komplikovaností českého katastru jsme dokázali zpracovat aplikaci, která zpracovává stovky různých vlivů a faktorů, dle kterých následně vyhodnocuje výhodnost pro využití daného pozemku. Například tamní města a obce již takovéto služby dávno využívají, našli jsme však „skuliny“ na trhu, které by tady v česku nebylo ekonomické využít. Jde například o služby lyžařským areálům nebo například ropným společnostem. Nyní ve Wyomingu dokončujeme pilotní projekt pro jednu těžařskou firmu. A pak samozřejmě zmíněný facility management. Je potřeba nějak zjednodušit rozhraní, aby zákazník mohl využít množství dat, které má například z laserového mapování interiérů svých budov. Amerika je obecně o usnadnění a jednoduchých řešeních.

Jaké plány máte do konce roku?

Samozřejmě víme, že Česká republika není nekonečná a obcí je určitý daný počet, proto jsou našimi cíli expanze do jiných regionů a další oblasti a trhy. A také stálé zlepšování služeb pro stávající obecní zákazníky. Už to nebude o mapách, ale dalším skloubení informačních systémů. Na Slovensku se nám povedlo efektivně překlopit české řešení, katastr tam mají podobný. Byl jsem docela překvapen, že jsme byli první firmou, která vedla jednání s tamním katastrem o takovéto spolupráci na tvorbě portálů pro jednotlivé obce.

Prostor k využití systému je třeba u bytových družstev. Nechají si namapovat dům, tuto mapu propojí s daty o smlouvách a vlastnících a změnách v katastru, daty k revizím hydrantů na patrech atp.

Vytváříme také mobilní aplikace, které mohou využít lidé přímo v terénu. Mapujeme také 3D modely měst, virtuální prohlídky. Z toho statického pohledu ve 3D se snažíme dostat do dynamičtějšího zobrazení v reálném čase. Některá naše řešení jsme si také nechali v rámci pobytu v USA patentovat.

Mapa je takový průnik dat, aby manažer mohl dělat lepší rozhodnutí. Zhruba 75 procent veškerých dostupných dat lze zobrazit na mapě.

Jak jste se dostal k práci s daty a mapami?

Vystudoval jsem klasicky geodézii. Stále jsem pracoval s mapy a sběrem dat. Pak jsem nějakou dobu působil na Káhirské univerzitě a v Dánsku. Nakonec jsem strávil pět let v USA u geodetických firem, pak jsem tři roky působil v Intergrafu, kde jsem měl na starosti byznys v JV Evropě a Izraeli. A pak jsem založil Geosense.

Témata článku: Rozhovory, Startupy

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • hnusak 16. 9. 2013 9:10:42
    Když jsem jako předseda ZV KSČ budoval v naší fabrice komunismus, byl jsem...
Určitě si přečtěte

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

** V Česku najdete desítky coworkingů a startupových inkubátorů ** Ve světě se snaží třeba Google s konceptem Campus ** Zdarma se zaregistrujete a můžete začít budovat svůj sen

4.  12.  2016 | Čížek Jakub | 2

Dalibor Kačmář z Microsoftu: Windows Server 2016 si poprvé vzal to nejlepší z cloudu

Dalibor Kačmář z Microsoftu: Windows Server 2016 si poprvé vzal to nejlepší z cloudu

** Windows Server 2016 byl poprvé vyvíjen zcela odlišně od předchozích verzí ** Vývojáři implementovali populární funkce z cloudu Azure ** Cloud stále není pro každého

23.  11.  2016 | Javůrek Karel | 5

Marek Rosa z GoodAI: v klasického Boha nevěřím (rozhovor)

Marek Rosa z GoodAI: v klasického Boha nevěřím (rozhovor)

** V rozhovoru s šéfem českého projektu GoodAI jsme se dozvěděli čerstvé novinky z vývoje ** Co se za poslední rok podařilo a kam spěje vývoje obecné umělé inteligence ** Budeme pro vytvořenou umělou inteligenci my ten „Bůh“?

3.  11.  2016 | Javůrek Karel | 11