Čeští M.dot získali v Silicon Valley investici 700 tisíc dolarů

Česko-slovenská dvojice Dominik Balogh a Pavel Serbajlo už rok vyvíjí startup M.dot pro tvorbu webů na mobilech. Působí v Silicon Valley a získali investici 700 tisíc dolarů.

Connect.cz ze San Francisca: Slovensko-české duo Dominik Balogh a Pavel Serbajlo sedí u jídla v jedné z restaurací v centru San Francisca, září energií, mluví o velkých plánech a vypadají spokojeně. Mají proč, zhruba půl roku po svém přesunu do Silicon Valley totiž získali celkovou investici ve výši 700 tisíc dolarů a mohou se další více než rok bez starostí věnovat vývoji svého, jak tvrdí, přelomového produktu. Jmenuje se M.dot a naskakuje na rostoucí mobilní vlnu.

„V budoucnu se většina věcí bude odehrávat na mobilech. Primární webová stránka už nebude ta klasická, ale mobilní,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz designér a spoluzakladatel M.dot Dominik Balogh a zároveň se snaží vše co nejvíce uvést do kontextu. Trend chytrých mobilních zařízení skutečně výrazně posiluje a v některých lidnatých a rozvojových částech planety už dokonce více internetových dat proudí přes tato zařízení, než přes běžné počítače. A mnoho zemí počítače dokonce přeskakuje a jejich obyvatelé jako své první internetové zařízení volí chytrý telefon nebo tablet.

A spolu s uživateli na mobilní obrazovky míří také podnikatelé se svými službami a produkty. Nejenom, že se snaží na jednotlivé platformy vydávat vlastní mobilní aplikace, s čímž vydavatelům obsahu může pomoci například český startup Druidly, ale zároveň registrují větší a větší množství mobilních návštěvníků na svých webech. Právě s tím chce M.dot podnikatelům pomoci – umožňuje jim přímo z mobilního telefonu vytvořit perfektně střižený mobilní web, bez toho aniž by museli vývoj zadávat externí firmě nebo disponovat technickými znalostmi.

Mobilní web je jasná věc

Klasické webové stránky se často pro zobrazení na menším dotykovém displeji nehodí. „Podnikatelé to vidí,“ tvrdí Balogh. „Stále více z nich vlastní chytrý telefon, a jakmile si jejich dosavadní web zobrazí, zaregistrují, že takto by na mobilech vypadat neměl,“ doplňuje. „Každý majitel malého byznysu, který přejde na chytrý telefon, si tento problém uvědomí.“

Klepněte pro větší obrázek
Mohli jsme mít až milion dolarů, ale míříme výš. Zleva: Dominik Balogh a Pavel Serbajlo.

M.dot je v současné době zdarma k dispozici na App Store pro iPhone a umožňuje jednoduše mobilní web vytvořit. Stačí, když se přímo na mobilu vloží potřebná data jako logo, obrázky, popisky, kontakty, objednávkový formulář, blog, tlačítka pro sociální sítě, geolokační údaje a další. „Aplikaci může používat naprosto kdokoliv,“ říká Balogh. „My ale cílíme především na menší a střední podnikatele (SMB).“

Právě ti totiž patří mezi stále aktivnější uživatele chytrých zařízení a často nemají čas na to, aby si hráli s technologiemi. „Počítač je pro ně složitý systém a na mobilu si mohou vytvořit web rychle a kdekoliv,“ argumentuje mladý designér. „Mobil je určitě dobré zařízení pro vytváření obsahu.“

M.dot cílí v prvé řadě na firmy, které už mají klasický web a nyní ho chtějí přenést i na mobily. Ty, které si webovou prezentaci nechávají dělat od začátku, totiž často s mobilní verzí počítají. Avšak ani tento trh by česko-slovenskému tandemu údajně neměl utéci. „Budoucnost bude taková, že firmy budou nejdříve vytvářet mobilní stránku a až poté budou řešit, jestli vůbec zprovozní i tu klasickou,“ věří Balogh.

Různé převodníky a „mobilizátory“ velkých webů na malé a dotykové existují, jedná se nicméně o klasické webové služby a ne nástroje pro přímé vytváření na mobilním zařízení. „To nám přišlo jako dobrý problém k řešení,“ říkají česko-slovenští podnikatelé. Oba společníci už dříve založili úspěšnou společnost PoweryBase, která vytvářela mobilní aplikace, a rozhodli se své zkušenosti převést do této nové oblasti.

Nový produkt M.dot je na App Store k dispozici několik dní a prozatím si ho stáhlo přes 30 tisíc lidí. Hodnocení jsou velice příznivá, většina uživatelů aplikaci dává nejvyšší možné pětihvězdičkový rating. Z případné konkurence a vstupu velkých firem do této oblasti se kluci nebojí. „Pokud se tyto velké firmy rozhodnou, že je to pro ně zajímavá oblast a skutečně přijdou s hotovým produktem, v té době už bude M.dot standard,“ věří Balogh a poukazuje na nepružnost zavedených značek a nutnost kupovat si mladé startupy a talenty.

S nabídkou milionu dolarů

První veřejná verze pro iPhone vyšla po zhruba roce vývoje. „Do Valley jsme přišli zhruba po půl roce vývoje. Tady jsme získali zpětnou vazbu a po dobu získávání investic jsme vše odlaďovali,“ vzpomíná Balogh. Těch 6 měsíců strávených ve Státech přitom podle jeho slov bylo kritických. „Jsme přesvědčení o tom, že tak, jak jsme smýšleli předtím, než jsme do Valley přišli, bylo smýšlení naprosto špatné,“ tvrdí. Řídit podobný produkt z Česka nebo Slovenska je údajně nereálné. „Byl bych rád, kdyby to bylo jinak. Ale myslím si, že v Čechách ještě nejsou kvalitní mentoři,“ doplňuje svého kolegu Pavel Serbajlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mobilní web na pár klepnutí. M.dot je k dispozici zdarma na App Store.

Právě kvůli silné zpětné vazbě se dvojice do Silicon Valley vydala. „Nešli jsme sem primárně kvůli investici,“ tvrdí svorně. Přesto se jim k prvním 100 tisícům dolarů podařilo dostat během pouhých 2 měsíců a dalších 600 tisíc dolarů pak získali po dalších zhruba 3 měsících. „Investice často vzniknou náhodou, že se někde s někým bavíte. V podstatě jsme obesílali designéry, investory a zakladatele různých firem,“ popisuje Balogh. „Primárně jsme ale tyto lidi nekontaktovali kvůli investici, ale šlo nám o to získat zpětnou vazbu a rady, protože jsme měli pocit, že nám toto chybělo u nás doma,“ dodává Serbajlo, který se v M.dot jako spoluzakladatel stará především o technologickou část projektu.

Kluci se po příjezdu do Valley přihlásili také do slavného akcelerátoru Y Combinator. Vstupní pohovor se jim dle jejich slov povedl a podařilo se jim udělat dobrý dojem na spoluzakladatele projektu, spolutvůrce jazyka Lisp a celebritu ze Silicon Valley Paula Grahama. „Řekl nám, že se nám ještě večer zavolá. A telefonát znamená, že investuje,“ vysvětluje designér Balogh. Později ale nakonec dorazil e-mail s tím, že z investice sešlo. „Důvod vám více méně nesdělil.“

M.dot nicméně získali celkovou investici 700 tisíc dolarů, která by jim měla vystačit až na rok a půl dalšího vývoje, tvorby byznysu a získávání nových uživatelů. „Mohli jsme získat investici až milion dolarů,“ říká Dominik Balogh, „částka 700 tisíc nám ale stačí a v tuto chvíli by nemělo smysl vydávat více akcií.“ Tvůrci M.dot totiž počítají s tím, že během dalšího roku a půl práce dokáží vytvořit takovou uživatelskou základnu a silný produkt, který jim zajistí investici daleko větší. Balogh a Serbajlo v současné době drží ve firmě majoritní podíl, zbytek pak patří investičnímu fondu Archimedes Labs, jenž spoluzakládal i zakladatel serveru TechCrunch Michael Arrington. Pro fond je to doposud největší investice.

I díky investici projekt ještě nemyslí na monetizaci a jeho zakladatelé nemají odhady, kdy by si na sebe měl vydělat. „Musíme se teď snažit, aby trh M.Dot pochopil, a abychom produkt rozšířili jak jenom je to možné,“ vysvětluje Serbajlo. „To je jeden z důvodů, proč jsme vzali investici, abychom se mohli vydat touto cestou.“ „Jakmile 80 procent lidí, kteří si aplikaci stáhli, u ní zůstane a bude jí používat, budeme vidět, že jsme dosáhli toho, co jsme chtěli. A až poté budeme moci zavést monetizační model,“ doplňuje Balogh.

S českým týmem v zádech

M.dot počítá s modelem freemium. Základní verze ve formě aplikace a vytvoření mobilního webu je tedy zdarma a další bonusové služby pak za příplatek. Do těchto nadstandardních služeb patří především propojení s dalšími mobilními produkty a službami. M.dot tak umožní registraci do služeb jako Yelp, Google Maps, Foursquare, různých katalogů či OpenTable a vše bude možné z jednoho místa spravovat. Zpracovat je možné také množství informací, které se získávají díky tomu, že uživatelé produkt využívají na mobilech – například GPS polohu a další.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nyní je na řadě verze pro Android a poté pro iPad.

„Díky tomu můžeme tyto informace vzít a automaticky je doplnit například do Yelpu,“ nastiňuje Pavel Serbajlo. Podnikatelé například budou moci změnit otevírací hodiny nebo adresu na mobilním webu a vše se okamžitě projeví také na dalších napojených službách. Dojít má i na propojení s mobilními reklamními systémy.

Primárním trhem M.dot jsou Spojené státy, postupně se ale plánuje i další expanze. Ve Státech v současné době funguje kolem 30 milionů SMB podniků, kteří jsou schopní za podobné služby utrácet až 100 dolarů ročně. „My se budeme snažit jít mnohem níže, zhruba na 20 dolarů ročně, protože na mobilech jsou lidé zvyklí platit menší částky,“ popisuje Balogh. „Startupy SMB oblast prakticky ignorují, protože je hodně těžká a fragmentovaná, ale my si myslíme, že je to veliká příležitost.“

Dopomoci k prodeji M.dot mají i partnerství se silnými partnery, například Grouponem. Obchodní manažeři Grouponu mohou nabídnout svým zákazníkům i to, že si vytvoří mobilní web pomocí M.dot a následně ho propojí se svými nabídkami na slevové službě. „S podobnými partnery už se bavíme a nacházejí v tom značný potenciál,“ tvrdí podnikatelská dvojice.

V současné době je největší pozornost věnována aplikaci pro iPhone, postupem času ale přijde také verze pro Android a iPad. Z technického hlediska je vše na růst připraveno. Back-end celého systému běží na cloudu Windows Azure a upravená technologie v současné době zvládne až 500 dotazů za sekundu, přičemž je možné kapacity navýšit až na dvacetinásobek. „Pokud nastane růst, budeme tento problém velice rádi řešit,“ usmívá se Serbajlo.

Na projektu pracují kromě dvou spoluzakladatelů také 3 spolupracovníci z Česka. Alokace v Česku není pouze kvůli nižším nákladům, ale rovněž kvůli kvalitě lidí. „Rozhodně stále budeme chtít lidi z našich končin,“ tvrdí Serbajlo. Ve hře nicméně je i to, že se zbytek týmu přesune do Valley. Peníze nicméně roli hrají rovněž. „My tady soutěžíme i s ostatními firmami a nemůžeme tady nikomu místnímu nabídnout plat na úrovni Česko-Slovenska,“ uzavírají mladí podnikatelé. V kvalitě produktu ale, jak pevně věří, světu konkurovat mohou.

Diskuze (14) Další článek: Zaměstnanci na internetu, noční můra zaměstnavatele

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,