Dalibor Kačmář z Microsoftu: Windows Server 2016 si poprvé vzal to nejlepší z cloudu

  • Windows Server 2016 byl poprvé vyvíjen zcela odlišně od předchozích verzí
  • Vývojáři implementovali populární funkce z cloudu Azure
  • Cloud stále není pro každého

Minulý měsíc Microsoft uvedl finální verzi Windows Server 2016, který přináší nejen řadu novinek na několika úrovních, ale také zcela jiný přístup, než tomu bylo v dřívějších verzích.

Klepněte pro větší obrázek

Zatímco starší systémy jako Windows Server, 2012, R2 a další byly vždy několik let vyvíjené klasickým stylem „krabicového“ produktu, Windows Server 2016 je první produkt on-premise (zákazník si ho může nainstalovat na vlastní servery), který byl vyvinut dle zkušeností Microsoftu v cloudu. O novinkách a novém přístupu jsme si promluvili s Daliborem Kačmářem z Microsoftu, který má v současnosti na starost sekci Cloud a Enterprise.

Inspirace z cloudu Azure

Velká část funkcí Windows Server 2016 byla vytvořená na základě toho, jak Microsoft provozuje vlastní servery v cloudu. Rychlý vývoj nových funkcí v cloudu, které byly nezbytné pro provoz přes internet a v datacentrech tak znamenal zcela jiný přístup – populární funkce se tak integrovaly právě do Windows Server 2016, který si může zákazník koupit sám po sebe.

Dříve to bylo naopak – zákazník si virtualizoval v cloudu Windows Server a nad tím se snažil získat pokročilejší funkčnost. Windows Server 2016, který je úzce spojený s funkcemi s cloudem, je tak v mnohem lepší pozici například pro stavbu různých hybridních konfigurací.

Klepněte pro větší obrázek
Desktopové rozhraní Windows Server 2016 je jako u Windows 10

Kadence bude rovněž jiná – bude stejně pravidelná jako například u desktopových Windows. „Odpovídá to dynamice našeho cloudu Azure, kdy každý měsíc oznamujeme spoustu nových funkcí nebo aktualizací“ popisuje Dalibor Kačmář.

„Už je pryč doba, kdy vývoj probíhal bez interakce a takzvaně se sušil ve vývojových laboratořích. K uvedení došlo třeba až za tři roky, kdy už se zjistilo, že trh je jinde. Inovace i v rámci operačního systému tak musí být rychlejší.“ upřesňuje Dalibor Kačmář. Pochopitelně je ale k dispozici i forma tradičních přístupů pro zákazníky, které nechtějí nové funkce a příliš časté změny.

Změna licencování na fyzická jádra

Windows Server 2016 přinesl také významnou změnu v licencování, která se dala poměrně předpokládat. Zatímco dříve se cena odvíjela od počtu procesorů, nově je tomu od počtu fyzických jader.

Důvod je jasný – vyrábí se procesory se stále větší počtem fyzických jader, což je z mnoha ohledů efektivnější. Dnes už nejsou výjimkou 24jádrové procesory Intel Xeon. Navíc i v cloudu je dnes běžné licencování na jádra, což ve spojení s přenositelností on-premise licence zajišťuje případnou snadnou kompatibilitu licenčního modelu.

Minimálně lze koupit licenci na 16 jader, což může být jeden procesor nebo případně dva osmijádrové čipy. Jádro se tak stává základní parametrem, přičemž ceny zůstávají stejné jako u minulých verzí Windows Server.

Cloud stále není pro každého

Dnešní situace je díky stále rychlejšímu a dostupnějšímu internetu zcela jinde, než tomu bylo před pár lety. Souvisí s tím i stále větší popularita cloudu jako takového a provozování služeb ve vzdálených datacentrech různých poskytovatelů. Proč tedy vůbec řešit něco takového, jako je Windows Server 2016?

Jedním z důvodů je pochopitelně to, že se stále najdou místa, kde internet není doposud tak kvalitní na to, aby se daly provozovat náročnější systémy a platformy, které vyžadují rychlou lokální síť s minimální odezvou.

Druhou věcí, na kterou upozornil Dalibor Kačmář, je forma nabídky jednotlivých cloudových poskytovatelů. „Jde převážně o konfekci, která má dané konfigurace a v určitých případech byste museli dělat ústupky, obzvláště když se jedná o software, který nelze jednoduše škálovat. Lokální infrastruktura je v tomto ohledu volná a lze si postavit konfiguraci přímo pro vaše potřeby.“

Dalším důvod proti cloudu může vzniknout ze samotných pravidel firmy, která pracuje například s velkým množstvím osobních a kritických dat, jež musí splňovat nějaké zákony nebo specifikace a nelze je kvůli tomu umístit třeba mimo budovu a podobně.

Typickým příkladem je také provozování starších aplikací, které vyžadují speciální lokální nastavení a nelze je tak snadno přesunout do cloudového prostředí.

„Důvodů pro provoz IT lokálně je stále hodně, ale určitě do budoucna uvidíme postupný přechod workloadů - typickým příkladem je pošta, kterou není potřeba provozovat lokálně a přechodem na cloud se ušetří řada problémů. Cloudová nabídka může nakonec nabídnout větší bezpečí, než jaké jsou schopni vytvořit firmy lokálně“ doplnil Dalibor Kačmář.

Hlavní novinky Windows Server 2016

I když je novinek hodně, lze je shrnout do několika základních segmentů. V případě bezpečnosti, kde Microsoft použil spoustu nových funkcí z vlastního cloudu, lze například vyzdvihnout k odstranění typického „superadmina“, který by vládl neustále nad celým systémem.

Vše se dá velmi dobře vrstvit s nastavením a nutností schválení několika lidí, kteří mají daná práva. Je to důležitá ochrana proti případnému kompletnímu převzetí, pomstě zaměstnance a podobně. Přidána byla ochrana proti přenesení virtuálního stroje a jeho případného spuštění na jiném hardwaru, stejně tak zabezpečení proti hacknutí skrze hardware.

Klepněte pro větší obrázek

Další hlavní novinkou je zvýšení efektivity využití hardwaru při virtualizaci. Poprvé je tak k dispozici podpora kontejnerů, které dovedou virtualizovat aplikace s malou provizí samotného kontejneru. Dostupný hardware lze tak mnohem efektivněji využít a přenášení aplikací je rovněž jednodušší. K tomu patří i efektivní softwarové řešení diskového pole.

Nové Remote Desktop Services jsou přizpůsobené pro náročnější požadavky s podporou OpenGL 4.4, OpenCL 1.1. Vzdáleně lze tak provozovat různé audiovizuální aplikace bez nutnosti je lokálně zpracovávat, stačí pouze dekódování obrazu na daném zařízení, kterým může být třeba tablet.

Záložní server v cloudu

Vybudování vlastního serverového řešení tak, aby nedošlo ke ztrátě dat nebo případnému výpadku, není jednoduché. Pokud bychom to vzali skutečně od podlahy, bylo by nutné mít minimálně dvě taková totožná datacentra, ideálně na různých místech.

Aby to nebylo nutné, Microsoft v tomto případě myslel právě na kooperaci lokálního serverového řešení s cloudovou zálohou, která funguje jako „disaster recovery“, tedy se schopností okamžité obnovy všeho z Azure. V jednodušší variantě lze cloud použít třeba jen na další formu záloh dat, případně využít i cenovou výhodu levných uložišť (cold storage) pro data, která není potřeba obnovovat příliš často.

Azure už u nás používá kolem 2 500 zákazníků

Pokud jde o Českou republika samotného Azuru jako celé platformy, má Microsoft už kolem 2 500 lokálních zákazníků. Pochopitelně mnohem více je to pak čistě v rámci balíku Office365, který rovněž využívá a běží na platformě Azure.

Na otázku jak si dokázal Microsoft vybudovat současnou pozici v cloudu, když přišel poměrně pozdě, Dalibor Kačmář odpověděl, že jedním z důvodů je snaha o profesionální lokální přístup. Jde také například o různé certifikace, které jsou důležité pro firemní prostředí a zároveň otevřenost celé platformy pro open source. „V rámci cloudu udělal Microsoft opravdu veletoč, politika firmy se mění a snažíme se vyhovět zákazníkům.“ dodal Dalibor Kačmář.

Jednou z výhod oproti konkurenčním řešení je podle vyjádření právě dostupnost hybridního řešení kombinující lokální serverový operační systém a cloud, přičemž obojí lze jednoduše spravovat.

„V průměru každý týden otevíráme nové datové centrum, což ukazuje, jak rychle chceme postupovat a získat co nejlepší pokrytí pro naše současné i budoucí zákazníky.“ upřesnil Dalibor Kačmář.

Témata článku: Microsoft, Cloud, Windows, Rozhovory, Datacentra, Servery

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • gregw888 23. 11. 2016 8:22:58
    Hlavná novinka, ktorá mi "zabránila" prechod z Windows Server 2012 R2...
  • Jiří Novotný 23. 11. 2016 7:30:18
    Opět je PR článek Microsoftu neoznačený jako reklama. Stejně jako na Živě...
  • bigsam72 23. 11. 2016 0:32:08
    No nic ... :-) malomek zustane malomekem ..
Určitě si přečtěte

Revoluční The Machine od HPE se blíží do finále, základem bude obří paměť s memristory

Revoluční The Machine od HPE se blíží do finále, základem bude obří paměť s memristory

** HPE představila prototyp počítače The Machine ** Architektura sází především na rychlou paměť z memristorů, která se nevymaže po vypnutí ** Nová architektura je důležitá pro rychlou analýzu big data a sází na optický přenos dat

2.  12.  2016 | Javůrek Karel | 7

S novým rokem přijde smršť virtuálních realit. Na CES 2017 představí svá řešení Asus, Microsoft, Xiaomi a další

S novým rokem přijde smršť virtuálních realit. Na CES 2017 představí svá řešení Asus, Microsoft, Xiaomi a další

** Začátkem ledna přijde hromada novinek týkající se virtuální a rozšířené reality ** VR bude jedno z hlavních témat veletrhu CES 2017 **Nové headsety předvedou HTC, Microsoft, Xiaomi a další, odhalen by měl být i Magic Leap

30.  11.  2016 | Polesný David | 22