Daty.cz chce vědět všechno o všech a dát vám o tom vědět

V Česku se rozjíždí nový projekt Daty.cz. Na jednom místě sdružuje veřejně dostupná data a v budoucnu jich chce mít co nejvíce. Subjekty můžete sledovat jako na sociálních sítích.

Dvaatřicetiletý Adam Kurzok má za sebou už dva solidní podnikatelské úspěchy. Rozjel služby LunchTime.cz a PizzaTime.cz. Tu první prodal slovenským majitelům a z té druhé se po krátké štaci ve StartupYardu a následném vstupu Tomáše Čupra stal rychle rostoucí rozvoz jídla DámeJídlo.cz. Nyní se Kurzok snaží uspět s dalším ambiciózním projektem. Jak sám říká, hodně rizikovým.

„V současné době nám obchod zase tolik nefunguje, ale jsme na začátku,“ říká mladý podnikatel v kancelářích technologického akcelerátoru Wayra na Václavském náměstí, kde aktuálně pobývá. „Jsem každopádně přesvědčen, že trh tuto službu bude chtít, jen to musíme dokázat.“

Řeč je o projektu nazvaném Daty.cz. Novináře věčně hledajícího nějaké informace a souvislosti mezi nimi tato služba okamžitě nadchne. Daty umožňuje bleskovou rychlostí vyhledávat informace o firmách, právnických i fyzických osobách a vše vzájemně provázat. Okamžitě je například možné vidět, kdo se stal novým podílníkem v dané společnosti, kdo získal jakou veřejnou zakázku, jaké jsou vlastnické struktury, kdo kam investoval, kdo hledá pracovníky, jaká společnost změnila sídlo a tak dále.

Najít všechno a o všech

Podobné služby samozřejmě v Česku nabízí mnohem více společností, ne všechny jsou ale tak uživatelsky přívětivé a ne všechny mají takové ambiciózní plány pro další rozvoj. „Od začátku jsem měl vizi zprostředkovávat veškeré informace o firmách tak, aby je lidé mohli sledovat podobně, jako konzumují obsah na sociálních sítích,“ vysvětluje Adam Kurzok.

Klepněte pro větší obrázek
Je to riziko, ale věřím tomu. Zakladatel a šéf Daty.cz Adam Kurzok.

Což lze vidět hned na první pohled. Jako registrovaný uživatele si můžete naklikat, které subjekty chcete sledovat a veškeré aktivity a změny se vám pak přehledně zobrazují v jednom toku zpráv. Daty už sbírá první velice pozitivní ohlasy zejména z řad právníků či finančních poradců, kteří potřebují mít přehled.

Službu lze ale využívat mnoho dalších účelů, třeba jako monitoring konkurence. Kurzok aktuálně vyjednává i s několika mediálními domy a Daty.cz už začal při své práci používat například novinářský tým pořadu Reportéři ČT.

Daty v současné době používá veřejně dostupná data ze sedmi zdrojů, například obchodního rejstříku, veřejných zakázek, evropských dotací, nabídek práce, sbírky listin a podobně. Do budoucna chce ale informací získat více, i když ne vždy je to těžké.

Státe, dej nám open data

Český stát totiž velice pomalu postupuje v otázce takzvaných otevřených dat (open data). „K některým datům se bez problémů dostaneme přes aplikační rozhraní (API), jinde v podstatě musíme napsat vlastní skripty a složitě je získávat jinou cestou,“ konstatuje Kurzok. Jeho v současné době osmičlenný tým nicméně celý projekt vyvíjí jako univerzální platformu, do které bude možné v budoucnu rychle připojovat další zdroje informací.

Klepněte pro větší obrázek
Informace o vybraných subjektech v jednom výpisu. Jako na Facebooku.

Kurzok například bedlivě sleduje vývoj hodně probíraného registru veřejných smluv na internetu, se kterým dělají poslanci i starostové velice obstrukce. „Pak by bylo možné firmy krásně spárovat s jednotlivými smlouvami a mnoho dalšího,“ nastiňuje Kurzok.

Celkovým výsledkem má být něco, čemu mladý podnikatel říká „wow služba“. „Chci, aby na Daty bylo možné získat informace, o kterých lidé ani nevědí, že existují nebo že je mohou vydolovat,“ popisuje své plány.

To ale může být ještě poměrně trnitá cesta. Kurzok začal s realizací celé služby v polovině loňského roku a současnou verzi vypustil zhruba před dvěma měsíci. Daty.cz každý týden zaznamenává 20procentní nárůst návštěv, nově příchozí se ale zatím příliš nedaří přetavovat v platící zákazníky. Těch větších je v současné době asi pět.

Až přijde investor

Před firmou je kromě nataveného technického vývoje zejména rozvětvení obchodník aktivit. Kurzokův tým ladí jednotlivé tarify. Aktuálně je možné za 990 korun měsíčně získat licenci na 50 sledování a za 4990 korun je pak licence neomezená. Hledají si i další obchodní modely. Jedním z nich je možnost napojení informací z Daty.cz na firemní CRM systémy. Vyvíjí se tedy dostupné API rozhraní.

„Máme už také několik poptávek na to, abychom sloužili pouze jako zprostředkovatel dat z obchodního rejstříku,“ popisuje Kurzok. V dohledné době navíc vyjdou aplikace pro iOS a Android.

Adam Kurzok si pomáhá také akvizicí. Za řádově statisíce korun koupil již fungující službu BizBiz.cz, se kterou ale v podstatě nemá v plánu nic moc dělat. Má sloužit především jako transfer aktuálních zhruba 50 tisíc návštěvníků právě na Daty.cz. V budoucnu bude BizBiz úplně přesměrován.

Základní používání Daty je zdarma a dokonce bez registrace. Jakmile ale začnete službu využívat více, program to na základě informací jako IP adresa, cookies a podobně zjistí a nabídne vám možnost povýšit na placenou verzi s rozšířenými funkcemi.

Kurzok na rozjetí byznysu kolem veřejných dat nemá zase tolik času. Dosavadní aktivity platí z výdělků ze svých dřívějších podnikatelských aktivit a operuje také s investicí 40 tisíc eur od akcelerátoru Wayra, který výměnou za to získal 10procentní podíl ve firmě. „Ve Wayře budeme ještě do konce roku. Působení zde je určitě veliký přínos, nejenom kvůli penězům a zázemí, ale i díky výborným kontaktům a osvědčila se i prestižní adresa,“ počítá Kurzok výhody.

Podnikatel každopádně po odchodu z akcelerátoru chce získat investora, který by poskytnul řádově vyšší miliony na rozvoj v následujících 18 měsících. „Několik investorů už se mi ozvalo. Jaký podíl jim jsem ochotný dát, říkat nebudu, to by bylo netaktické,“ zakončuje Kurzok. Jeho snažení můžete sledovat třeba na blogu.

Diskuze (2) Další článek: Data uživatelů nebudou moci opustit Rusko. Skončí zahraniční firmy?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,