Dell má hlad a přinese do Česka peníze

Dell je více než rok pryč z burzy, realizovat nutné změny a letos z nich chce začít těžit. Na tuzemský trh přinese větší aktivitu a také peníze.

Dell začíná chytat slinu a roste mu sebevědomí. Firma, která už je více než rok pryč z burzy a v soukromém vlastnictví, se v loňském roce stabilizovala, provedla potřebné základní změny a letos to chce začít zúročovat. Tradiční společnost chce být mnohem více vidět také v České republice a na trh uvolní více peněz, mimo jiné v marketingových aktivitách.

„Odchod z burzy je jednoznačně přínosem,“ říká generální ředitel českého Dellu Jiří Kysela. „Nemusíme být bičováni každé tři měsíce, jsme zaměření na dlouhodobé vize,“ navazuje a potvrzuje tak dřívější slova šéfa a zakladatele společnosti Michaela Della.

Odchod z dohledu akcionářů údajně Dellu více uvolňuje ruce, což se projevuje také v jednotlivých pobočkách včetně Česka. „Samozřejmě jsme stále velká korporace, ale už to máme volnější. Můžeme se lépe pohybovat v nastavených mantinelech,“ doplňuje Kysela pro Connect.cz. Příkladem mohou být rozpočty, které se dříve utrácely centrálně, ale dnes na ně má vliv přímo pobočka.

Je třeba vydělávat a zaplatit to

Společně s odchodem z burzy se každopádně zvětšil tlak na finanční výsledky. „Je tlak na efektivitu. Když už si Michael Dell firmu koupil zpět, je třeba, aby se zaplatila,“ vysvětluje Kysela.

Jednou z výhod, kterou nyní bez akcionářů má, je možnost pružněji operovat s cenou. Dell v Česku umí v tendrech dávat ceny níž než konkurence. Nedělá to tak ale vždy, pouze v případech, že je to nutné a má taková strategie cenu.

 

Dell umí jít s cenou níže než konkurence, nečiní tak ale vždy. Jen v případech, kdy to má smysl.

 

Agresivní cenová politika a větší volnost už se projevují v rostoucím prodeji počítačů. Na světovém trhu Dell meziročně rostl o více než 10 procent a dobře hovoří také předběžné výsledky IDC pro tuzemský trh. Meziroční nárůst prodejů koncových zařízení činí 32 procent (počet prodaných kusů). Firma se dostala na třetí místo a roste rychleji než trh. Lépe už je na tom jenom Lenovo, ostatní výrobci padají.

Lenovo v počítačích a tabletech boduje mimo jiné z toho důvodu, že má kompletní vyladěné portfolio a dobré ceny. Dell má v tomto ohledu ještě menší mezery, které chce zaplnit. Rozjel také větší spolupráci s velkými prodejci jako Alza.cz a CZC.cz. U obou společnost v prodejích roste.

Počítače a tablety ano, ale…

Zásadní oblastí je pro Dell nicméně oblast datových center, což je i důvod, proč firma z burzy odešla. „Stále jsme hodně vnímaní jako dodavatel koncových zařízení, chceme se ale více prezentovat jako dodavatel technologií do datových center,“ souhlasí Jiří Kysela.

Dellu se v Česku tradičně daří v prodeji serverů. Má velké zákazníky jako Seznam, Avast či AVG, a začal dodávat také rozjíždějícím se cloudovým providerům typu Zoner a Master Internet. Zajímavě se jeví také trh storage zařízení, kde se podle informací Connect.cz začínají velice dobře projevovat produkty Compellent, které Dell v minulosti koupil.

 

Pořád jsme vnímáni především jako dodavatel koncových zařízení, chce ale více prezentovat datová centra.

 

Je tu ale také několik výzev. Dell na našem trhu prozatím nemá příliš silnou pozici v sítích. Ve světě hodně rychle roste, u nás je to ale stále především o Ciscu a cenově zajímavém Huawei. Dell zatím nechodí do samostatných síťových tendrů a umí uspět tam, kde dodává větší počet různých technologií.

„Kvalita našich síťových produktů rozhodně neodpovídá našemu současnému postavení na trhu,“ říká Kysela a naznačuje tak určité ambice v této oblasti. Tou kvalitou má na mysli třeba koupený Force10, se kterým by se firma mohla dostat i do vyloženě síťových projektů.

Stabilita velké heslo

Byznys v Česku se otevírá také pro softwarové nástroje. Dell začal v minulosti budovat softwarovou divizi, která má podpořit datacentrový hardware. Tato sekce se staví mimo jiné na základě několika akvizic. Aktuálně se jednotlivé firmy skládají dohromady, využívají se patenty a tak dále. Velký potenciál Dell vidí zejména v koupeném Quest Software, ten zatím ale na tuzemském trhu takovou sílu nemá.

Dell vyrostl na tom, že začal počítače prodávat přímo přes zákazníky. „Ten model využil potenciál, vytěžil ho, ale už je přežitý. Začali jsme tedy hledat i další cesty,“ říká k tomu Jiří Kysela. Dell nyní jinými slovy prodává i přes partnery, pro které začal být poměrně zajímavý.

Tím, čím chce Dell také zaujmout, je jeho stabilita. Firma během posledního roku nastavila nový směr a nyní chce plány realizovat. „Trh je teď velmi dynamický z pohledu, co se děje v různých IT firmách. U Dellu je to naopak velice konzistentní,“ říká Kysela. Při pohledu na eskapády HP či IBM se Dell skutečně může jevit jako stabilní volba. Otázkou však je, co z trhem udělají cloudy a samozřejmě noví serveroví hráči typu Lenovo a Huawei.

„První premisa Dellu je, že si od nás můžete koupit všechno. Druhá premisa je pak to, že je všechno postaveno na standardech, takže si můžete případně jiné prvky koupit od někoho jiného,“ dodává Kysela.

Témata článku: Byznys, Dell

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • malcolmX 21. 1. 2015 12:33:07
    Optiplexy a Latitudy ve firme vecne servisovane (jasne ze I jine znacky),...
  • Tajo 21. 1. 2015 12:20:38
    Věta "Při pohledu na eskapády Dellu či IBM se Dell skutečně může jevit...
Určitě si přečtěte