Dell útočí na český trh a chce zde prodávat více počítačů

Česko zaostává za evropským průměrem. Zatímco jinde má počítač 74 procent domácností, u nás pouze 64 procent. Dell tak vidí šanci na tučný výdělek.

Dell chce v Česku prodávat více počítačů běžným uživatelům. Hodlá k tomu využít silného růstu tuzemského trhu, který jakoby nereflektoval chování trhů ve zbytku světa. Zatímco v západních zemích v loňském roce rostl prodej notebooků a desktopů pouze v malých jednotkách procent a rostl počet prodaných mobilní zařízení, na českém trhu je nárůst větší.

Poslední data Českého statistického úřadu navíc tvrdí, že osobní počítač v České republice vlastní pouze 64 procent domácností, což je o 10 procentních bodů méně, než je evropský průměr. Větší poměr má i Maďarsko, Estonsko nebo sousední Slovensko. V Česku je stále 1,5 milionu domácností bez počítače a není tak divu, že obchodníci Dellu vidí šanci, jak si navýšit svůj současný zhruba 10procentní tržní podíl.

Málo produktů, ale vyšší marže

Ovšem k tomu, aby Dell mohl zamířit k většímu množství koncových zákazníků, bude firma muset ještě více změnit vnímání samotné značky. Uživatelé stále počítače Dell chápou jako stroje do firem. „Této nálepky bychom se chtěli zbavit, protože máme co nabídnout také běžným uživatelům,“ řekl k nové obchodní strategii „consumer“ divize Dellu marketingový manažer pro střední Evropu Radovan Kohút.

Světová trojka proto v polovině března hodlá na český trh uvést ultrabook XPS 13, který by poměl doplnit současnou 15 a 17palcovou řadu notebooků XPS. Firma hodlá více zaujmout také výkonnými stroji Alienware, jejichž stejnojmenného výrobce Dell koupil v roce 2006.

Dell se v Česku o první pozici v prodeji osobních počítačů pere s HP, Acerem a Lenovem (Lenovo už Dell koncem roku předhonilo v globálním měřítku a stalo se dvojkou na trhu). Vyloženě o podíl na trhu se ale nepere, firmě jde spíše o peníze. „Podíl na trhu nám není úplně jedno, ale Dell je hodně finančně zaměřená společnost, takže nám jde především o to, jaký uděláme zisk,“ řekl v rozhovoru pro Živě.cz Radovan Kohút a potvrdil tak nedávná slova šéfa tuzemské pobočky Jiřího Kysely, který sice mluvil spíše o počítačích do firem, ale strategie zůstává stejná.

Dell se nesnaží zaplavit trh různými modely počítačů v několika cenových hladinách, ale spokojí se s menším počtem modelů, na kterých dokáže získat co nejvyšší marži. Stejnou strategii firma zvolila i do budoucna. „Ultrabook XPS 13 bude v následujících měsících určitě náš jediný ultrabook,“ konstatuje Kohút.

Klepněte pro větší obrázek
Většinu příjmů Dellu stále tvoří osobní počítače. I v rámci ohlášené změny kurzy se však tento podíl zmenšuje na úkor serverů a služeb.

Dell sice ještě neví jeho konečnou cenu pro tuzemský trh, měla by se ale pohybovat okolo 24 tisíc s daní. To je víc, než za kolik své ultrabooky prodává Acer, Asus nebo Lenovo. „Je to víc, ale náš ultrabook na sobě bude mít napsáno Dell a bude mít dvouletou next business day záruku,“ argumentuje Kohút a dodává, že na dobrou záruku čeští zákazníci slyší. „Český trh není tak cenově senzitivní, jako například Slovensko nebo Velká Británie,“ dodává jedním dechem.

Příjemci trendů, ne jejich tvůrci

S prognózami, zda ultrabooky jednou nahradí klasické notebook, jsou v Dellu opatrní. „Všechno bude záležet na tom, na jakou úroveň se dostaneme s náklady.“ Vztah mezi ultrabooky a notebooky lze přirovnat ke vztahu notebooků s netbooky. Klasické notebooky se dokázaly cenově dostat velice blízko hranice netbooků, což zapříčinilo rychlý pokles prodejů miniaturních přenosných počítačů. Dell už je dokonce přestal vyrábět. Pokud se tedy ultrabooky dostanou blízko cenové hranice levnějších notebooků, dost možná jejich tržní podíl převýší.

Když se bavíte se zástupci společností vyrábějící počítače, dříve nebo později dojde také řeč na tablety. Tuto platformu už nejde ignorovat. Jen za poslední rok se dotykových placek prodalo přes 63 milionů a Applu se například na předvánočním trhu podařilo ve Spojených státech prodat více iPadů, než kolik se prodalo celkově desktopů.

Klepněte pro větší obrázek
Příjmy a zisk Dellu za poslední 2 roky. Skutečně by to chtělo byznys s vyšší marží, než jsou osobní počítače.

„Středoevropské trhy mají jednu velikou výhodu – my trendy spíše vidíme, než tvoříme,“ komentuje v klidu situaci Radovan Kohút. Opírá se přitom o čísla zmiňovaná v úvodu a také o skutečnost, že do střední a východní Evropy proudí západní trendy až později. „U běžných uživatelů na našem trhu není tablet primární zařízení,“ doplnil Kohút a naznačil tak, že pro klasické počítače, včetně těch stolních, je v našich domácnostech stále dost prostoru i v případě, že poroste penetrace tabletů.

To ale neznamená, že by Dell jako celek bral tuto oblast na lehkou váhu. „Vidíme ten trend a odpovíme na něj. Chceme být součástí tohoto trhu,“ řekl Živě.cz Kohút. Jeho spotřebitelská divize údajně přijde s několika tablety v druhé polovině tohoto roku. Dell čeká na vydání Windows 8, ale co se týče koncových uživatelů, nebrání se, na rozdíl od enterprise divize, ani Androidu. „Pokud já vím, prozatím nebylo finálně rozhodnuto, zda Android na tabletech vynecháme a půjdeme pouze na Windows 8,“ doplnil marketingový šéf středoevropského regionu.

Český Dell dvakrát jinak

Dell se samozřejmě tváří jako jedna firma, ale na českém trhu operují více méně dvě samostatné divize, které si do byznysu příliš nemluví. Jednu část tvoří „enterprise“ Dell, který prodává servery, úložná zařízení, IT infrastrukturu a služby a druhá jednotka pak spadá pod Radovana Kohúta a zabývá se právě koncovým trhem.

Klepněte pro větší obrázek
10 procent na trhu a všude kolem agresivní soupeři, kteří chrlí hromady modelů. Dobré na tržní podíl, nikoliv na ziskovost. Dell raději reálné peníze.

Oddělení obou divizí Kohút popisuje na příkladu. „Všechny moje marketingové a další rozpočty jdou pouze ze spotřebitelského trhu. Neznamená to, že pokud Dell vydělá hromadu peněz na serverech a službách, tak nám automaticky naroste rozpočet v osobních počítačích. Musíme si na to vydělat sami.“

Většinu příjmů Dellu stále tvoří osobní počítače. Společnost ale nedávno přehodila výhybku a snaží se zaměřit více na serverové produkty a služby, na kterých je možné generovat vyšší marži. Více o tom například v našem rozhovoru s šéfem českého Dellu Jiřím Kyselou. Firma v těch dnech navíc oznámila, že buduje softwarovou divizi, která má hrát důležitou strategickou roli.

Témata článku: Byznys, Počítače, Tablety, Dell

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Mminer 7. 2. 2012 10:44:40
    Pokud chce Dell ve velké míře uspět na českém trhu, musel by změnit...
  • Naby 7. 2. 2012 9:00:19
    Trochu vyssi cena za nejake sluzby na vic neni ten nejvetsi problem. V mem...
  • Miroslav Havlíček 7. 2. 2012 7:19:31
    Pokud je evropský průměr 74 % a český 64 %, pak rozdíl není 10 %. Buď je...
Určitě si přečtěte