Digitální transformace ve firmách? Problémem jsou i samotní zaměstnanci

  • Mezi hlavní problémy s digitální transformací nepatří jen technologie
  • Co vše brání přechodu na nový druh IT a infrastruktury?
  • Cloud nepřevezme nadvládu u všeho

Digitální transformace je v poslední době stejný „buzzword“ jako například cloud, ale jedná se o velmi důležitou věc pro každou firmu, která chce přežít do budoucna.

Spousta firem digitální transformaci odkládá z mnoha důvodů a není se čemu divit. Jde o náklady navíc a velkou změnu. Na konferenci IDC, která se pořádala v Praze, jsme se ale od jednotlivých řečníků mohli dozvědět, že přechod má i přes větší nároky také výhody, které mohou znamenat přežití firmy do budoucna.

Zaměstnanci se bojí změny

Podle statistik IDC, které byly provedené už v minulém roce, je obecně ve firmách několik hlavních bodů, které brání digitální transformace firmy. Trochu překvapivě tvoří největší, více než poloviční podíl samotní lidé a to ze dvou různých důvodů.

Jedním z nich jsou samotné dovednosti lidí. Pokud firma neškolila vlastní zaměstnance tak, aby se zlepšovali ve svých schopnostech, neumí nové systémy a technologie ovládat. Druhou částí je samotná firemní kultura, která je vytvořená pro téměř neměnné prostředí, kde se neinovuje. S inovací je totiž spojený i risk, protože řada pokusů prostě nevyjde a je to nutné brát jako součást celého procesu a poučit se z toho.

 2016-06-27 v 12.03.04.jpg
Hlavní důvody proti digitální transformaci ve firmách (Zdroj: IDC)

V tomto směru má skvěle nastavený model Amazon, který se snaží riskování a inovaci přímo podporovat a v případě failu, který občas nastane, se snaží prozkoumat, proč se tak stalo a vzít si ponaučení do budoucna. Neznamená to žádný postih pro daný tým nebo zaměstnance, spíše naopak. Inovace je přitom jedna z hlavních věcí, proč některé společnosti existují dlouho a některé pouze velmi omezené období.

Zajímavostí je, že jen minimálně se digitální transformaci brání samotní šéfové. Problém je ale v samotné exekuci.

Téměř třetinu podílu bariér, které omezují digitální transformaci ve firmách, jsou staré systémy. V tomto směru může být přeměna otázkou nejen obrovských nákladů, ale také dlouhého období přechodu. Ve výsledku přitom nemusí jít o lepší nebo efektivnější systém.

Volbu přechodu například do cloudu je tak nutné komplexně zvážit a spočítat, v komplikovaných infrastrukturách lze zvolit různé druhy hybridních variant, které budou efektivní a rychle se nasadí do firmy.

České firmy už ve velkém prochází digitální transformací

IDC provedlo skrze dotazníky průzkum mezi velkými českými firmami v České republice a jak lze vidět na grafu, více než polovina z nich uvedla, že v současné době prochází digitální transformací. 23 % uvedlo, že už se chystá s přeměnou začít, 19 % firem je teprve ve fázi plánování a pouze 8 % z dotázaných firem uvedlo, že nic takového nedělají ani neplánují.

 2016-06-27 v 12.02.38.jpg
Jak je na tom průběh digitální transformace v ČR oproti západní Evropě (Zdroj: IDC)

Zajímavé je srovnání stejného dotazníku se společnostmi operující v západní Evropě. Výsledky dopadly o trochu lépe – 63 % firem už prochází digitální transformací a čtvrtina z nich už s ní pomalu začíná. Pouze 12 % firem ji teprve plánuje a žádná firma neuvedla, že by digitální transformaci nedělala nebo alespoň neplánovala v budoucnu.

V tomto srovnání jsme tak mírně pozadu, ale to je možná jen otázkou času, takže bude zajímavé sledovat vývoj do budoucna a jak na tom bude podobné porovnání třeba v příštích letech.

Hlavním důvodem je spokojenost zákazníka a analytika dat

Digitální transformace se ale nedotýká například jen efektivnější správy emailů, ale většiny oblastí, které souvisí jak s interním, tak i externím fungováním firmy.

 2016-06-27 v 12.18.11.jpg
Porovnání důvodů pro digitální transformaci (Zdroj: IDC)

V Česku je na prvním místě spokojenost zákazníka a jeho zážitek, například při používání dané služby. Dle statistik IDC jsme v tomto směru dokonce lepší, než u firem v západní Evropě. Pokud zůstaneme stále v rámci českých firem, na druhém místě je reputace a značka, která zůstává „moderní“ a teprve až na třetím místě je efektivnější fungování firemních procesů.

Je ale jasné, že většina těchto částí je spojená navzájem. Mezí další pak patří efektivnější a rychlejší rozhodování, lepší možnost inovace nebo schopnost vstupu na nové trhy. V těchto bodech jsme na tom hůře než západní firmy.

 2016-06-27 v 12.18.20.jpg
Nejdůležitější technologie pro nasazení (Zdroj: IDC)

Pokud jde o samotné segmenty digitální transformace, ve kterých vidí firmy největší přínos, tak v České republice je na prvním místě „Big Data“ tedy analytika velkého množství dat. Druhou pozici zastává kyberbezpečnost, která se v poslední době ukazuje jako velmi kritickou. Po hacknutí spousty velkých firem, které byly i globálního charakteru, je to nebezpečný strašák i pro moderní firmy. Mezi další zmíněné technologie s vyšší důležitostí patří pochopitelně internet věcí (IoT), mobilní a sociální segment nebo umělá inteligence.

Oproti západním společnostem ale dávají české firmy zatím poměrně malou důležitost cloudu, robotice, 3D tisku nebo rozšířené a virtuální realitě.

Aplikace, API a cloud

Součástí prezentujících byl i Karel Schmidtmayer z CA Technologies, který upozornil nejen na nutnou změnou vývojového cyklu aplikací, ale i na extrémní důležitost API rozhraní.

 2016-06-27 v 13.47.37.jpg 2016-06-27 v 13.47.47.jpg
Přizpůsobit je nutné i samotný vývoj (Zdroj: CA Technologies)

Zatímco v minulosti byl vývoj aplikace dlouhý proces, který poskytoval jen minimální možnost změny v průběhu, nyní je nutné počítat s „continuous delivery“, což umožní tvořit rychleji a kvalitněji. To se pochopitelně odrazí i na finálním zážitku zákazníka nebo uživatele ve firmě, který bude moci pracovat efektivněji.

 2016-06-27 v 13.48.17.jpg
API a propojení je podle CA Technologies základním stavebním kamenem digitální transformace

Podle jeho slov je základem digitální transformace především API rozhraní, skrze které může firma napojovat jednotlivé bloky – může jít o IoT zařízení, aplikace pro mobilní telefony, cloud a další formy softwaru či hardwaru, mezi kterými lze komunikovat a posílat data.

Už není co odkládat

Nastává doba, kdy se každá společnost pomalu a jistě stává technologickou. Souvisí to s nástupem internetu, jeho používáním a propojením s naším životem. Vše kolem nás je stále efektivnější a kdo se nedokáže rychle přizpůsobit, jeho cesta velmi rychle skončí na úkor nových a dravých společností, které dokáží rychle inovovat pomocí moderních technologií a poskytovat tak kvalitnější nebo levnější produkty a služby ve stejné kvalitě.

 2016-06-27 v 12.00.32.jpg

Otázka digitální transformace nemá odpověď ano či ne, jde pouze o odpověď, jak rychle nebo pomalu ji provést a tím získat nebo ztratit konkurenční výhodu.

Témata článku: Software, Byznys, Technologie, Cloud, IoT

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • krakenax 27. 6. 2016 16:29:51
    Firmy nasypou miliony do SAPu zaškolí lidi a pak to stejně nefunguje....
  • blokovacREKLAM 27. 6. 2016 15:08:53
    Článek jsem bohužel nečetl, mou pozornost odvedla ta grimasa té ženské......
  • dolph1888 27. 6. 2016 14:49:31
    Což je logické a já něco takového čekal už dávno +10* let. Kdyby mi někdo...

Další podobné články


Foxconn a KKCG postavili nové datové centrum v Praze, podívejte se dovnitř

Foxconn a KKCG postavili nové datové centrum v Praze, podívejte se dovnitř

** KKCG a Foxconn uzavřeli partnerství a v rámci firmy SafeDX postavili nové datové centrum v Praze ** Datové centrum je umístěné vedle budovy Sazky, v bývalých ateliérech Barrandov ** Do budoucna se počítá i s rozšířením a přístavbou dalších prostor

Dnes | Javůrek Karel | 3