Drogerie DM spustila v Česku e-shop. Stačilo vytáhnout data a víme, že je o 16 % dražší, než v Německu

Budoucnost patří internetovému prodeji, což už začaly brát v potaz i maloobchodní řetězce a postupně otevírají své e-shopy. Z těch nejznámějších jmen to byl loni Lidl, spuštění chystá i Billa, již před šesti lety všechny předběhlo Tesco a aktuálně teď už nás rozjela internetový prodej i drogerie DM. Dostupná kompletní strukturovaná nabídka zboží pak umožňuje snadno porovnat ceny nadnárodních řetězců u nás a v zahraničí.

A právě pro drogerii DM to vypadá na první pohled nelichotivě - své zboží u nás nabízí o cca 16 % dráž než v Německu (medián rozdílů u cca 2700 zjištěných cen, průměr vychází na 15,6 %).

Drogerie DM práci webovým analytikům značně usnadnila, protože pro zboží používá stejné ID napříč národními verzemi a uvádí se v URL. Dohledat identické zboží v různých lokálních verzích e-shopu je díky tomu triviální. Výsledek publikoval Michal Černý na Twitteru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ceny v české verzi e-shopu drogerie DM ve srovnání s německým • Ceny českého DM vůči slovenskému • Ceny českého DM vůči maďarskému

Výše uvedené grafy ukazují srovnání cena na několika tisících položkách zboží dostupných napříč národními verzemi. Ze souhrnných dat vyplývá, že je o 16 % (medián) dražší než v německé verzi e-shopu. Český e-shop je přitom ještě o 3 % levnější než ten slovenský a dokonce o 7 % levnější než maďarský.

Opět se ukazuje, že otevřenost dat na internetu dokáže poukázat na zajímavé skutečnosti. U soukromého subjektu z toho nemusíme vyvozovat nějaké fatální závěry, byť nás to může na první pohled trochu štvát. EU rozdílnost cen na různých trzích (zatím) nijak neomezuje a za rozdílem můžeme hledat snahu o co největší efektivitu zisku s ohledem na provoz v dané zemi.

A co hlavně - do výsledných cen se také například projevuje různá úroveň DPH. V Německu je DPH o dva procentní body nižší a navíc některé zboží (vybrané potraviny, potřeby pro děti) spadají do snížené 7% hladiny. Přitom v Maďarsku je DPH naopak nejvyšší, tam dosahuje standardní sazba 27 %.

Ovšem zcela to DM neomlouvá, na Slovensku je DPH o procentní bod nižší než u nás a ceny tam přitom mají o tři procenta vyšší. Zas je tam ale poloviční kupní síla a závoz zboží v menším množství pochopitelně stojí při rozpočítání na jeden kus více. Rozdílnost cen má tedy logický základ a není na místě nadnárodní řetězce hned třeba bojkotovat, průběžná kontrola však rozhodně není od věci.

Jak ušetřit při nákupech na internetu: Není jen Black Friday, jsou i jiné fígle

Daleko závažnější je plýtvání penězi ve veřejném sektoru, což právě otevřenost dat může snadno odhalit. Možná právě proto se co největší transparentnosti a otevřenosti řada českých politiků brání. Díky otevřeným datům pak mohou vznikat blahodárné kontrolní projekty, jako je například Hlídač státu.

Diskuze (9) Další článek: Jak zdraví budeme ve stáří? O tom se rozhodlo, když nám bylo deset let!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,